از ۳۲ نام تکراری در خیابان‌ها و معابر شهری تا  ...

از ۳۲ نام تکراری در خیابان‌ها و معابر شهری تا ...

از ۳۲ نام تکراری در خیابان‌ها و معابر شهری تا خانه هنرمندان که به زودی احداث خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی ظهر امروز و در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ابتدا به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد پرداخت و اظهارکرد: عمده تفاوت شورای پنجم با ادوار پیشین در مباحث فرهنگی و رویکردهای اجتماعی و فرهنگی بوده است.

اصولی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود مهمترین و محوری‌ترین نگاه خود را ایجاد فضای متعادل اجتماعی و فرهنگی معرفی کرده است، گفت: سیاستگذاری های کمیسیون به نحوی بوده که فرآیندهای تصمیم‌گیری فراگیر قابل توجهی در فضای فرهنگی شهر داشته باشد و نیازها و علایق و سلایق همه شهروندان را مورد توجه قرار دهد.

وی تصریح کرد: این تنوع‌پذیری و احترام به سلایقی که در چارچوب قانون جمهوری اسلامی قابل تعریف است، مهمترین رویکرد کمیسیون فرهنگی شورای پنجم است.

اصولی گفت: زمانی شهر و فضای مدیریت شهری را میتوان به سطح بالایی از کارآمدی و اثربخشی برسانیم که از تمامی نیروها و ظرفیت‌ها و مزیت های موجود در شهر استفاده شود؛ شهر همانند پازلی است که دستگاه های موجود در شهر و شخصیت های گوناگون باید کنار هم قرار گیرند تا شهری مطلوب و آباد و متبوع برای زندگی شهروندان محیا کنیم و به شعار راهبردی در جهت شهری آرامش‌دهنده تحقق ببخشیم.

وی تاکید کرد: هم‌افزایی، همکاری و استفاده و بهره‌گیری از تمام ظرفیت های شهر در بخش هاق مختلف میتواند منجر به موفقیت و کارامدی بیشتر و بهتر شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه شعار نشاط‌افزایی و امیدآفرینی امروزه مهمترین شعار مجموعه مدیریت کشور و حاکمیت است، خاطرنشان کرد: با توجه به فشارها و تحریم‌ها و تهدید‌ها باید فضای اجتماعی جامعه و شهر را به سمت امید و نشاط و پویایی و تحرک سوق دهیم و با تحقق این مهم، در راستای منافع کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی و حدود شرعی و تامین منویات مقام معظم رهبری حرکت کرده‌ایم لذا ذیل نام امام‌رضا(ع)، بعنوان سرمنشاء و پایه و اساس شکل‌گیری شهر مشهد این راهبرد از سوی شورای پنجم دنبال می‌شود.

اصولی افزود: وجود امام‌رضا(ع) نشاط معنوی و روحی و روانی را نه تنها برای شهروندان مشهدی بلکه برای همه زائران و مردم ایران فراهم می‌آورد؛ امام‌رضا(ع) سرچشمه نشاط در این شهر بوده و چشمه امید برای دنیا و آخرت ماست.

وی گفت: براساس این راهبرد، سیاست های فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد تدوین و در قالب برنامه عملیاتی شهرداری به تصویب رسید.

اصولی تصریح کرد: راهبردهای تعیین شده برای حوزه های اجرایی پیوسته با سیاستگذاری‌ها و نظارت های شورا و کمیسیون فرهنگی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته تا به نحوی مسائل را راه ببریم که شاهد تحقق راهبردها باشیم.

وی در ادامه این جلسه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و که اولین سوال به موضوع پردیس تئاتر شهر اختصاص یافت.

بهره برداری از فاز اصلی پردیس تئاتر شهر تا اوایل سال ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: این موضوع در سال ۹۶ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سرانجام در بودجه سال ۹۷ شهرداری مشهد ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مطالعه و تعیین مکان احداث سالن تئاتر شهر تصویب شد.

اصولی اظهارکرد: مشهد در حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر از قدمت، ظرفیت و مزیت های بالایی برخوردار است و چهره های ارزشمندی در این زمینه داریم که جزو سرآمدان کشوری هستند؛ در گفتگوهای اولیه‌ای که با هنرمندان تئاتر مشهد داشتیم، فقدان سالن تئاتر مناسب و زیرساخت های مربوط به این حوزه، موضوعی مشترک در صحبت های آنها بود لذا این رفع این دغدغه در دستورکار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت.

اصولی تصریح کرد: معماران و طراحان بزرگ و شاخص کشور طرح‌های پیشنهادی خود را برای کارشناسان ارسال کردند که از ۵۰ طرح ارسالی، ۳ اثر به مرحله نهایی رفت و طرح برگزیده و ایده برتر روز گذشته با نظر هیئت داوران متشکل از سیدمحمد بهشتی شیرازی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نشید نبیان، فوق دکترای شهرهای هوشمند از دانشگاه ام‌آی‌تی و ایرج کلانتری، طراح و معمار برجسته کشور انتخاب شد.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه مختلف برای مکانیابی احداث پروژه، گفت: براساس شاخص های مختلف و اخذ نظرات حوزه شهرسازی و فرهنگی و هنری، بوستان وفا بعنوان محل اجرای پروژه انتخاب شد.

اصولی در تشریح بودجه این پروژه اظهارکرد: در سال ۹۸ برای این مجموعه ۶.۵ میلیارد تومان اعتبار نقد و ۱۰ میلیارد تومان نیز غیرنقد پیش بینی شده و با توجه به آمادگی شهرداری، کلنگ‌زنی این پروژه در دهه کرامت انجام می‌شود.

وی افزود: براساس براوردهای انجام شده، فاز اولیه و اصلی پردیس تئاتر شهر اواخر سال ۹۹ تا اوایل سال ۱۴۰۰ بهره برداری می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد درخصوص جانمایی پردیس تئاتر شهر گفت: بررسی های مختلفی برای این موضوع انجام شده که نهایت منجر به همین انتخاب شد چراکه زمین در تملک شهرداری بوده و کاربری آن نیز مطابقت دارد.

تعمیم اجراهای خیابانی به نقاط مختلف شهر

نمایش های خیابانی دیگر موضوع مطرح شده از سوی خبرنگاران بود و اصولی در این خصوص اظهارکرد: شورای شهر مشهد و کمیسیون فرهنگی درصدد است تا مشهد را بعنوان کانون هنر شهری ایران تعریف کند و اجرای نمایش های خیابانی یکی از رویکردهای حوزه هنری این شهر محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اجراهای خیابانی در قالب طرح های استقبال از بهار و ... نیز سابقه داشته است، گفت: این اجراها در ایستگاه های مترو و ایام نوروز که شاهد این رویداد بودیم، با استقبال عمومی روبرو شد.

اصولی خاطرنشان کرد: در کنار ایستگاه های مترو میتوان در سایر نقاط نیز شاهد اجراهای خیابانی باشیم و بدون شک در فصل تابستان شاهد اجراهای بیشتری خواهیم بود.

توجه ویژه به حوزه زیرساخت های مورد نیاز برای زائران

موضوع زیارت و گردشگری موضوع و محور دیگر سخنان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد و اصولی در این زمینه گفت: زیارت بارگاه منور رضوی نخستین هدف زائران است و لذا سعی کردیم در فضاهای عمومی شهر تمامی جنبه را مدنظر داشته باشیم و بدون شک فعالیت های مختلفی متناسب با نیازهای زائران و نیازهای فرهنگی آنها طراحی و اجرا شده است.

اصولی خاطرنشان کرد: در عین حال، زائر پس از زیارت نیازمند سایر دریافت خدمات در سایر حوزه ها نیز هست و در کنار زمینه های زیرساختی و خدمات شهری و ترافیکی و ...، در بخش فرهنگی نیز جهتگیری هایی نیازمند است.

وی با بیان اینکه طی هفته های آتی شاهد دهه کرامت در مشهد هستیم، گفت: شهرداری به تنهای متولی اصلی این دهه نیست ولی عملا آنچه اتفاق میفتد با محوریت مدیریت شهری است؛ رویکرد ما جلب مشارکت مردمی و تشویق شهروندان برای حضور پررنگ و نقش‌آفرینی است و شهرداری نیز در نقش تسهیلگر مشارکت خواهد داشت.

اصولی افزایش مشارکت مردمی را راز مانایی هرگونه اقدامی دانست و خاطرنشان کرد: با تصدیگری شهرداری و عدم مشارکت مردم روح اصلی برنامه های این چنینی محقق نخواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان اینکه در حوزه اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌‎ها در بودجه سالهای ۹۷ و ۹۸ تمهیدات خوبی اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: مشهد هرساله در دهه کرامت و دهه پایانی ماه صفر میزبان میلیون ها زائر است و اقدامات زیرساختی خوبی برای زائران در حال انجام است؛ همچون ساخت سرویس‌های بهداشتی، حمام و ... .

زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا الزامی است

اصولی در ادامه به موضوع گرامیداشت و بزرگداشت مفاخر و چهره های شاخص شهری در عرصه های مختلف پرداخت و گفت: تبلیغات محیط شهری در فضای شهر برای شهروندان بسیار مهم است و تنوع و فراگیری سلایق مختلف در این فضا مصداق عینی توجه مدیریت شهری به فعالان حوزه های مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه شهدا چشم و چراغ شهر هستند و هرچقد نام و یاد آنها را زنده نگهداریم بازهم کم است، گفت: این احیای یاد و خاطره آنها محور اتحاد و انسجام است که از فضای تبیلیغاتی شهر در این جهت به خوبی استفاده شده است.

اصولی با اشاره به هفته اصناف، گفت: بعنوان یکی از گروه های کارآفرین که شبکه اجتماعی وسیعی هم دارند، فضاآرایی های متناسبی در سطح شهر خواهیم داشت؛ در گرامیداشت صنعتگران نیز سال گذشته شاهد اکران تصاویر کارآفرینان برتر بودیم.

۳۲ نام تکراری در خیابان‌ها و معابر شهری

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نامگذاری معابر اشاره کرد و در این خصوص گفت: معابر سطح شهر محدود هستند و بسیاری از شهروندان راغب به تغییر نام معابر خود نیستند؛ از سوی دیگر شورای شهر هرگونه تغییر نام را منوط به نظرسنجی مردمی میداندو

اصولی خاطرنشان کرد: در شهر مشهد ۳۲ نام تکراری داریم که مربوط به حدود ۹۰ معبر شهری می‌شوند و این تشابه اسمی مشکلات متعددی را برای دستگاه های خدمت‌رسان و امدادی ایجاد کرده‌اند؛ لذا سازوکاری اتخاذ خواهد شد تا تغییر نام برای این معبر اعمال شود تا رفاه شهروندان را در پی داشته باشد.

ملیت افراد در اعطای نشان مشهد ملاک نیست

اصولی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون حاشیه شهر و مهاجران ساکن در مشهد گفت: بخشی از شهروندان مشهدی را مهاجرانی تشکیل میدهند که سالهای سال در این شهر سکونت داشته ‌و با مردم این شهر زندگی کرده‌اند؛ این افراد جزوی از شهروندان مشهد هستند و اگر چهره برجسته‌ای در میان آنها باشد که خدمات ارزشمند و ارزنده‌ای داشته باشد، بدون شک مورد توجه مدیریت شهری قرار خواهد گرفت.

اصولی افزود: این افراد حتی میتوانند نشان مشهد را هم کسب کنند چراکه در آیین نامه پیش‌بینی شده ملیت افراد جایگاهی ندارد و صرفا اقداماتی که برای مشهد و معرفی آن انجام میشود، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به مدافعان حرم و لشکر فاطمیون نیز اظهارکرد: توجه به این عزیزان نیز در دستورکار مدیریت شهری مشهد قرار گرفته و در زمینه هایی همچون اسکان و موضوعات فرهنگی تحت پوشش شهرداری قرار می‌گیرند.

خانه هنرمندان به زودی راه اندازی می‌شود

خانه ادبیات، موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه از سوی خبرنگاران بود و رئیس کمیسیون فرهنگی در این خصوص گفت: مشهد خاستگاه زبان و ادبیات پارسی بوده و انجمن های شعر و ادبیات مختلفی نیز در این شهر فعالیت دارند و سبقه آنها بیش از نیم قرن می‌رسد؛ لذا طرح تشکیل خانه ادبیات در کمیسیون فرهنگی طراحی و به تصویب شورا رسید.

اصولی افزود: در همین راستا شهرداری مکلف شده منزل مرحوم سید محمود فرخ خراسان را خریداری نماید و این منزل بعنوان خانه ادبیات مشهد مورد استفاده قرار گیرد؛ با پیگیری های انجام شده، درصورت تملک این منزل از سوی شهرداری، دفتر کانون زبان و ادبیات پارسی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد تاسیس می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری مکلف شده در مدت زمان مشخص نسبت به تعیین تکلیف خرید این منزل اقدام کند، خاطرنشان کرد: این خرید منوط به توافق طرفین مبنی بر خرید به قیمت کارشناسی است و اگر محقق نشود، ظرف مدت یک ماه شهرداری باید جایگزین مناسب دیگری انتخاب و شورای شهر معرفی کند.

اصولی با بیان اینکه این خانه در ذیل خانه هنرمندان تعریف خواهد شد، خاطرنشان کرد: اقدامات ثبت نهایی خانه هنرمندان روز گذشته انجام شده و به زودی شاهد راه‌اندازی آن خواهیم بود.

طرح پردیس توس در این دوره از مدیریت شهری اجرایی می‌شود

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه به موضوع توس و آرامگاه فردوسی پرداخت و در این خصوص اظهارکرد: پس از ۵۰ سال شاهد فعالیت عمرانی در این محدوده بوده‌ایم و در مدتی حدود ۸ ماه پروژه جلوخان به بهره‌برداری رسید.

اصولی با بیان اینکه اهمیت این موضوع سبب شد تا نسبت به شکل گیری کمیسیون ویژه توس اقدام کنیم، افزود: فرمان رهبری پس از بیش از ۲ دهه اکنون در حال اجراست و امیدواریم بخشی از طرح پردیس توس در این دوره اجرایی شود.

نظرات کارشناسان و هنرمندان در احداث پردیس تئاتر جلب خواهد شد

وی در بخش دیگری با پیرامون موضوع تئاتر و مجتمع امام‌رضا(ع) گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که سالیان پیش امضا شده، مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) در ملک متعلق به شهرداری و با مشارکت اداره ارشاد استان احداث شد، با این تبصره که بهره‌برداری آن به طور ۵۰درصدی بین این دو نهاد باشد؛ با این حال این بند از تفاهم‌نامه تا کنون اجرایی نشده و من از شهردار محترم خواسته‌ام آن را از ارشاد مطالبه کند. چرا که بخش عمده‌ای از اتاق‌های مجتمع خالی است و هنرمندان رشته‌های مختلف برای در اختیار داشتن یک مکان کوچک مشکل دارند.

وی افزود: به زودی جلسه‌ای با حضور مدیران شهرداری و ارشاد برگزار خواهیم کرد و درباره حق و حقوقات طرفین در استفاده از مجموعه تئاتر شهر و مجتمع امام رضا(ع) مذاکره خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد درباره پردیس تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: آن‌چه که تصویب شده یک طرح کلی معماری است. شورای شهر در نظر دارد جهت روشن شدن جزئیات بهره‌برداری آن، حتماً جلسه‌ای با هنرمندان این عرصه برگزار کند و نظرات آن‌ها را جویا شود؛ به طور قطع نقطه‌نظرات کارشناسان این رشته در پیشبرد آنچه که مورد بهره‌برداری خواهد رسید، نقش به‌سزایی دارد. معتقدیم بدون مشورت با هنرمندان ممکن است این مجموعه به کارایی لازم نرسد، بنابراین حتما و قطعا طی چندین جلسه مشورت با هنرمندان عملیات اجرایی را نهایی خواهیم کرد.

بدنبال همگانی کردن ورزش قهرمانی هستیم

حوزه ورزش محور دیگر سخنان اصولی در این جلسه خبری بود و با بیان اینکه نگاه شورای پنجم به ورزش، نگاه اجتماعی است، گفت: ورزش پدیده‌ای اجتماعی و چندوجهی است و در بین رشته های مختلف ورزشی، فوتبال رشته‌ای متفاوت است و از آن بعنوان صنعت یاد می‌شود.

اصولی خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری با رویکرد اجتماعی و نشاط‌افزایی و تقویت هویت اجتماعی و انسجام بخشی به جامعه مشهد از تیم پدیده حمایت کرد؛ حمایت شهرداری و مدیریت شهری بیشتر در بعد معنوی بود و عدد کمک های مالی شهرداری به اندازه یکی از قردادهای فصل جدید هم نیست.

وی افزود: سکوهای ورزشگاه امام‌رضا در بازی نخست لیگ خالی بود و در پایان فصل ۲۴ هزار نفر از جوانان این شهر در ورزشگاه به تشویق تیم پدیده پرداختند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: این حمایت ها به ورزش فوتبال محدود نشده و در سایر حوزه ‌ها همچون دوچرخه‌سواری، کشتی، کوهنوردی و ... نیز انجام شده است.

اصولی با اشاره به آیین نامه حمایت از ورزش قهرمانی، تصریح کرد: بدون شک با این آیین‌نامه شاهد نظام مند شدن حمایت‌ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: شهرداری متولی امر ورزش نیست و نگاه ما اجتماعی است؛ در قانون تکلیف مدیریت شهری، ورزش همگانی است و بدنبال همگانی کردن ورزش قهرمانی هستیم.

اصولی افزود: پیگیر احداث آکادمی‌ها و مدارس فوتبال هستیم تا استعدادهای شهر بویژه در مناطق کم‌برخوردار را کشف کنیم.

هیچ؛ سهم کالاهای ایرانی از ۷ هزارمیلیاردتومان گردش مالی سوغات مشهد

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در پاسخ به خبرنگاری با موضوع حمایت از صنایع دستی و مشاغل خرد، گفت: صنایع دستی نقطه قوت و مزیت مشهد و استان خراسان رضوی برای عرضه به زائر است؛ گردش مالی سوغات در مشهد حدود ۷ هزارمیلیارد تومان بوده که عمده آن سهم کالاهای چینی است.

اصولی گفت: به منظور رفع این نقیصه باید به سمت رونق تولید برویم تا از این طریق اشتغال ایجاد کرد و اقتصاد شهر را رونق داد؛ علاوه بر این، چنین اقداماتی موجب معرفی و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی ما می‌شود.

وی از پیگیری کمیسیون فرهنگی شورای شهر به منظور احداث فضای ثباتی در شهر مشهد برای ارائه محصولات صنایع دستی هستیم.

روز ملی مشهد نباید تحت‌الشعاع مناسبت دیگری قرار گیرد

اصولی در زمینه روز ملی مشهد با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شورای پنجم پیگیر این موضوع بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: نشان مشهد به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در روز مشهد اهدا شود.

وی افزود: تعیین روزهای ملی بعهده شورای فرهنگ عمومی کشور است که این موضوع در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شده و فعالیت های مختلفی نیز در این زمینه صورت گرفته و زمان های مختلفی نیز پیش بینی شده است.

اصولی با بیان اینکه مترادف شمسی تاریخ ورود امام‌رضا(ع) به مشهد یکی از زمان های پیشنهادی است، گفت: این موضوع از سوی مرکز پژوهش های شورای شهر در حال بررسی است و تاریخ ۸ آبان نیز در این زمینه مطرح است.

اصولی تاکید کرد: روز مشهد نباید تحت‌الشعاع مناسبت دیگری قرار گیرد و سوی دیگر ریشه و سابقه و دلیلی برای این موضوع وجود داشته باشد که روحی نو در این روز بدمد.

وی در پایان هم به ارائه گزارشی از حوزه فرهنگی پرداخت و گفت: سهم اعتبارات حزوه فرهنگی و اجتماعی از بودجه کل شهرداری کافی نبود و سرانه بودجه برای شهروندان در مقایسه با بسیاری از کلانشهرها بسیار کم و ناچیز بود که در این راستا کمیسیون فرهنگی سعی کرد این سرانه را افزایش دهد.

اصولی با بیان اینکه هزینه سربار اجرای پروژه های مختلف و برنامه‌های فرهنگی بسیار بالا بود، گفت: در همین راستا شهرداری مقرر شده سالانه ۱۰ درصد از هزینه های سربار را کاهش دهد چراکه بعضا تنها ۳۰ درصد از اعتبار یک طرح صرف اجرای آن میشده است.

وی از رشد ۱۴۵ درصدی بودجه عمرانی حوزه فرهنگی در بودجه سال ۹۸ خبرداد و گفت: طبق برنامه عملیاتی ۹۷-۱۴۰۰ ،شهرداری مکلف است ۱۰ فرهنگسرا را در نقاط مختلف شهر احداث کند.

اصولی با بیان اینکه در برنامه عملیاتی نگاه ها را از اجرای برنامه به سمت تغییر رفتار و تغییر نگرش شهروندان سوق داده‎‌ایم، گفت: یکی از تاکیدات ما بخش انضباط ترافیکی و دیگری تفکیک زباله از مبداء است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد اظهارکرد: بدنبال طرحی هستیم تا رانندگان پیش از خط عابر پیاده توقف کرده و امکان تردد ایمن افراد پیاده را فراهم آورند؛ این طرح فازبندی شده که اکنون در دست مطالعه است و ارتباط خوبی نیز در این زمینه با پلیس راهور داشته ایم.

اصولی افزود: دستورالعمل اجرایی این طرح برای رانندگان ناوگان تحت مدیریت شهرداری نیز در حال تهیه شدن بوده و مکانیزم های تشویقی و تنبیهی نیز برای آن درنظر گرفته شده است.

وی گفت: امیدواریم با عزم شهرداری در این موضوع تا پایان سال ۹۸ شاهد تغییرات رفتاری شایان توجهی در زمینه رانندگی افراد باشیم و شواهد تاثیرگذاری را مشاهده کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات