شهرداری همواره تلاش داشته که سهم فرهنگی خود را انجام دهد در مواردی نسب...

شهرداری همواره تلاش داشته که سهم فرهنگی خود را انجام دهد در مواردی نسب...

فلک‌افلاکی رییس شورای اسلامی شهر اراک، در خصوص تصمیم‌گیری شورا در خصوص معضلات فرهنگی موجود در اراک گفت: متاسفانه معضلات اجتماعی در تمام کشور مشهود است و اصلی‌ترین علت آن مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان است. مسلما بیکاری فضا را برای معضلات اجتماعی و فرهنگی باز می کند. عملکرد ناموفق سیستم اجرایی و نظارتی نسبت به مسائل نیز در این راستا تاثیرگذار بوده است.
وی با ابراز تعجب درخصوص دسترسی به انواع موارد مخدر در اراک بیان کرد: در خارج از کشور فروشنده مواد مخدر پس از دستگیری با شدیدترین برخوردها مواجه می‌شود که مصداق واقعی مبارزه با مواد مخدر است، اما در حال حاضر دسترسی به انواع موارد مخدر در اراک بسیار ساده شده و این مسئله نشان از آن دارد که متولیان برخورد با مسائل ضداخلاقی موفق عمل نکرده‌اند.
رییس شورای شهر اراک با اشاره به تعدد متولیان فرهنگی در کشور و به تبع آن استان مرکزی، اراک و لزوم هم‌افزایی جهت به نتیجه رسیدن اقدامات، افزود: شهرداری همواره تلاش داشته که سهم فرهنگی خود را انجام دهد و حتی در مواردی نسبت به دیگر متولیان موفق‌تر عمل کرده و در مسائل مشترک اولین ارگانی بوده است که سهم خود را ادا کرده است. اما باید بیشتر در پی حل مشکلات اقتصادی بود تا بتوان معضلات اجتماعی و فرهنگی را نیز تحت کنترل در آورد. باید راه حلی برای موضوع اشتغال جوانان داشت. حق جوانان تحصیلکرده است که شغل مناسب داشته باشد از طرفی باید روش‌های برخورد نیز تغییر یابند چراکه روش های قبلی جواب نداده است. اصرار بر روش‌های قدیمی مسلما نتیجه کنونی را به دنبال دارد به همین دلیل باید به صورت مستمر بازنگری داشت.
وی اصلی‌ترین موضوع در اجرای برنامه‌ها را اعتبارات دانست و گفت: امسال به مانند سال گذشته در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم. در کنار موضوعات اقتصادی، نداشتن قدمت تاریخی بالا و مهاجرپذیر بودن اراک نیز مطرح است. افراد مهاجر عموما عرق و تعصبی نسبت به محل مهاجرت خود ندارند، از طرفی بسیاری از شهروندان برای رشد شهر مطالبه‌گر نیستند که این امر به دلیل مهاجرت افراد از شهرها و نقاط کوچکتر و حاشیه‌ای به اراک است، حتی برخی به دلیل عدم آگاهی از حقوق شهروندی و فقر در حاشیه شهر و بیکاری خواسته‌های خود را مطرح نمی‌کنند. اراک به لحاظ مشکلات در واقع یک کلاف سردرگم است و همین سه مولفه باعث بروز معضلات اجتماعی و فرهنگی شده است .
عملکرد جزیره‌ای اداره های شهر اراک/برخی مدیران با اکراه در صحن شورا حاضر می شوند

فلک‌افلاکی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شورای پنجم دعوت از مدیران شهر و استان در صحن علنی شورا و پرسش و پاسخ است، در پاسخ به این سوال که حضور متعدد و متناوب مدیران در صحن، رسیدگی به نامه‌ها و مصوبات کمیسیون‌ها را به تعویق نمی‌اندازد؟ بیان کرد: این حضور خللی در کار شورا تصمیم‌سازی و رسیدگی به مصوبات کمیسیون‌ها وارد نمی‌کند و سعی می‌شود که این حضور مدیران به صورت متناوب و در مناسبت‌های مختلف در طول ماه تقسیم شود هر چند که اگر لازم باشد صحن فوق‌العاده که معمولا غیرعلنی است برگزار می‌شود تا به نامه‌ها و موضوعات ضروری رسیدگی شود .
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه معمولا ادارات و سازمان‌ها مستقل و جزیره‌ای عمل می‌کنند و هر سازمان و اداره به جای منافع شهر بیشتر به فکر منابع خودش است، افزود: برخی از مدیران حضور در شورای شهر را بر نمی‌تابند و برخی از سازمان‌ها نیز همکاری لازم را با شورا ندارند، قصد نام بردن اسامی ادارات را ندارم، اما با وجود اینکه استاندار مرکزی در صحن حاضر شد و بیان کرد که ما تابع نظر شورا هستیم، اما برخی از مدیران یا حضور در شورا را نمی‌پذیرند، یا سخت حاضر می‌شوند و یا در صورت حضور در صحن پاسخ سوالات اعضای را به روشنی نمی‌دهند .
رییس شورای شهر اراک با بیان اینکه در سال جاری باید تمامی پروژه‌های عمرانی سطح شهر، پیاده‌راه‌سازی مرکز شهر و دسترسی کامل مردم به موضوعات و اطلاعات شهرداری بواسطه سامانه عیان عملیاتی شود، تصریح کرد: البته برای انجام این امور اقدامات مختلفی همچون مزایده، در اختیار گرفتن مشاور و ... لازم است که البته انجام آنها لازم و زمانبر است. سامانه عیان برای شهر اراک لازم است و باید هر چه سریعتر به صورت کامل، اجرایی شود که قطعا در سهولت و تسریع در امور و جلوگیری از هدررفت اعتبارات موثر خواهد بود و اگر این سامانه زودتر از این راه‌اندازی می‌شد اتفاقی که سال گذشته در حوزه املاک شهرداری رخ داد، صورت نمی‌گرفت.
عوارض، درآمد شهرداری است، نمی‌توان دریافت نکرد
وی با تاکید بر اینکه شهرداری برای ارائه خدمات باید درآمد داشته باشد و یکی از منابع درآمد این مجموعه عوارض‌هاست، در خصوص افزایش عوارض ساخت و ساز که افزایش قیمت مسکن را به دنبال داشت، گفت: بسیاری از سازمان‌ها به کمک‌های شهرداری عادت کرده‌اند. برخی از عوارض‌ها در سال‌های گذشته افزایش پیدا نکرد، اما در سال گذشته باید بخشی از عوارض‌هایی که در سال‌های گذشته افزایش نیافته بود، افزایش می‌یافت. البته با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و مردم این عوارض‌ها در سال جاری افزایش چندانی نداشته است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی همین میزان افزایش نیز نمود پیدا کرده است و در هر صورت باید راه حلی در این خصوص پیدا کرد. اگر عوارضی دریافت نشود، درآمدی‌ هم برای شهرداری کسب نمی‌شود، مگر اینکه بودجه و منابعی به شهرداری اختصاص یابد که از این موضوع هم خبری نیست .
فلک‌افلاکی تصریح کرد: البته درخصوص افزایش تعرفه‌ها و عوارض‌ها شورا باید دقت نظر بالایی داشته باشد تا بیش از اندازه فشار به مردم وارد نشود. در حوزه آرامستان و قیمت قبور نیز با اعتراضات مردمی در خصوص تعرفه گذاری ها مواجه شدیم، البته عملکرد مدیریت یک سازمان در پاسخ دادن به اعتراضات و سوالات نیز مهم است.
بازنگری در تعرفه قبور در دستور کار شورا
وی با بیان اینکه چه ایرادی دارد، زمانی که مردم مشکل دارند و به یک تصمیم معترضند، در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شود و مثلا برای برخی از اقشار تخفیف قائل شویم، به همین دلیل بررسی بازنگری تعرفه قبور آرامستان مدنظر قرار گرفت، بیان کرد: متاسفانه زمانی که برای حل مشکلات مردم بازنگری مدنظر قرار می‌گیرد، متهم می‌شویم به اینکه چرا از ابتدای امر دقت لازم اعمال نشده است؟
وی تاکید کرد: تعرفه اولیه اعلام شده مسلما غیرمنطقی نبوده است، اما با توجه به شرایط کنونی جامعه به نظر می‌رسد، تجدیدنظر لازم است .
فلک‌افلاکی در خصوص وضعیت آرامستان اراک گفت: زمینی به وسعت ۳۲ هکتار برای توسعه آرامستان خریداری شده است، اما با فروشنده مشکلاتی وجود دارد. البته این اراضی خریداری شده برای نیاز اراک کافی نیست و باید اراضی بزرگ‌تر و ترجیحا با فاصله مناسب از شهر خریداری شود.
برخورد حرفه‌ای با سرمایه‌گذار در اراک صورت نمی‌گیرد/روش‌ها تغییر کند
وی در خصوص جذب سرمایه‌گذار در اراک اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک شکل گرفته و فعال است. اخیرا برای تکمیل پروژه آفتاب در میدان شهدا مذاکره با سرمایه‌گذار آغاز شده است که تکمیل این پروژه سرمایه‌ای مناسب برای شهرداری خواهد بود.
رییس شورای شهر اراک اضافه کرد: این سازمان در حوزه گردشگری نیز در حال جذب سرمایه‌گذار است اما مشکل اینجاست که برخورد حرفه ای با سرمایه‌گذار در اراک صورت نمی‌گیرد. در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی برای حضور در اراک اعلام آمادگی کرده بودند، اما با آنها برخورد مناسبی صورت نگرفته و هنوز تبعات آن برخوردها را شاهد هستیم. باید سعی کنیم که جذب سرمایه گذار با برنامه‌ریزی صورت گیرد، دیدگاه‌های سختگیرانه نسبت به سرمایه‌گذار تغییر کند و حتی در صورت لزوم برای امتیازدهی به سرمایه‌گذار باید بستر را آماده کرد چراکه اراک شهری دارای ظرفیت و پتانسیل سرمایه‌گذاری و مولفه‌های درآمدزایی است، فقط باید روش برخورد را تغییر داد.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات