۵۸ درصد از مشترکین روستایی کم‌مصرف هستند

۵۸ درصد از مشترکین روستایی کم‌مصرف هستند

سرپرست آبفار خراسان رضوی در نشت خبری متولیان آب استان اعلام کرد: ۵۸ درصد از مشترکین روستایی کم‌مصرف هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، متولیان صنعت آب استان خراسان رضوی در یک نشست مشترک خبری وضعیت منابع تامین و توزیع آب شهرها و روستاها و شرایط  آبخوان های استان را تشریح کردند.

در این نشست خبری که به میزبانی آبفای خراسان رضوی برگزار شد مدیرعامل شرکت آبفای شهری، سرپرست آبفار روستایی و قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ دادند.

سرپرست آبفار خراسان رضوی در نشست خبری هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق گفت: تقریبا از ۶۰۲ هزار مشترک روستایی خراسان رضوی، ۸۹ درصد مشترکین مسکونی و ۱۱ درصد مشترکین تجاری و عمومی هستند که از این تعداد ۵۸.۸ درصد در حد الگو و یا کمتر مصرف می‌کنند.

محمد سهرابی افزود: ۳۶ درصد مشترکین منابع آبی را طبق الگو مصرف می‌کنند و ۴۱.۲ درصد بیش از الگو مصرف داشته‌اند که در مجموع ۶۴ درصد آب تولیدی را استفاده می‌نمایند.

سهرابی در ادامه بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب شرب، سالم و بهداشتی در سطح روستاهای استان تاسیس شد و از جمله وظایف آن توسعه، بازسازی، نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آب شرب است.

وی گفت: در حال حاضر از ۱ میلیون و ۷۲۰ هزار نفر روستایی در استان که ۸.۸ درصد جمعیت روستایی کشور‌ را تشکیل می‌دهند، بالغ بر ۱ میلیون و ۵۹۳ هزار نفر در قالب بیش از ۶۲ هزار مشترک در ۲۴۹۱ روستا‌ی استان یعنی در حدود ۹۲ درصد جمعیت روستایی از خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی بهره‌مند هستند.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی تصریح کرد: هم اکنون آب شرب روستا‌های استان از ۱۳۰۸منبع شامل چاه‌های عمیق، قنات و چشمه تامین می‌شود. کل خطوط انتقال این شرکت ۹۰۲۶ کیلومتردر قالب ۱۳هزار و ۳۵۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۲۲۳۵ مخزن با ظرفیت بیش از ۳۲۱هزار مترمکعب است.

محمد سهرابی تاکید کرد: از آنجایی که کیفیت آب شرب تحویلی به مردم همواره خط قرمز وزارت نیرو و این شرکت است، بنابراین آب شرب تحویلی به مشترکین همواره با ۲۴ آزمایشگاه کنترل کیفیت، بررسی و آنالیز می‌شود.

سهرابی خاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد آب شیرین‌کن‌های نصب شده در استان ۳۶ دستگاه است که درصورت تخصیص اعتبارات در سال جاری ۲۰ دستگاه دیگر افزوده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۵۶ دستگاه کلرزن در سطح استان برای گندزدایی آب شرب در حال فعالیت بوده که در سال ۹۷ میزان میکروب‌زدایی آب بیش از ۹۹ درصد است، همچنین در سال جاری استفاده از دستگاه‌های پیشرفته از جمله الکترولیز نمک طعام را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

سرپرست آبفار خراسان رضوی با اشاره به اینکه شاخص آبرسانی به روستاهای استان قبل از انقلاب ۸ درصد بوده است، عنوان کرد: این رقم در تاسیس شرکت آبفای خراسان رضوی ۳۳ درصد بوده که از ابتدای دولت تدبیر و امید به ۸۶ درصد رسیده و در پایان سال ۹۷ به ۹۸ درصد ارتقا یافته، در مجموع میزان دسترسی روستاییان خراسان رضوی به آب شرب در دو دوره کنونی دولت ۱۲ درصد افزایش یافته است.

محمد سهرابی درخصوص آبرسانی به روستا‌ها به وسیله تانکر سیار، عنوان کرد: در سال گذشته ۴۸۱ روستا با تانکر آب‌رسانی شده که در سال جاری به جهت تعداد پروژه‌های آب‌رسانی و بارندگی‌های مطلوب این تعداد به ۴۲۱ روستا کاهش یافته، بنابراین امیدواریم با اجرای پروژه‌ها و تخصیص اعتبارات این تعداد باقی‌مانده نیز‌ کاهش یابد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی

    شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان رضوی یک شرکت در شهر مشهد می باشد

      نظرات