نقشه های ۳ بعدی شهر مشهد تهیه می‌شود/ بهم‌ریختگی  ...

نقشه های ۳ بعدی شهر مشهد تهیه می‌شود/ بهم‌ریختگی ...

نقشه های ۳ بعدی شهر مشهد تهیه می‌شود/ بهم‌ریختگی نماهای ساختمان، ناشی از عدم تحقق ضوابط

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدهادی مهدی‎نیا، در سمینار تخصصی نما که با رویکرد معماری، شهرسازی، سازه و حریق برگزار شد، اظهارکرد: از ابتدای فعالیت شورای پنجم شهر مشهد بیشترین ارتباط را بین بدنه تخصصی معماری و شهرسازی و تصمیمات مدیریت شهری برقرار کرده‌ایم و خوشبختانه همراهی خوبی از سوی بدنه کارشناسی در جلسات کارگروه‌های تخصصی کمیسیون عمران و شهرسازی نیز بوده‌ایم.

مهدی‌نیا افزود: جلب نظرات متخصصان و صاحبنظران سبب شده تا تصمیمات شورای شهر و مدیریت شهری موجب رضایت فعالان این حوزه شود و تصمیم‌گیریها نیز با پشتوانه غنی علمی توام باشد.

وی در ادامه به موضوع نمای ساختمان پرداخت و گفت: نخستین و ابتدایی‌ترین نکته‌ای که توجه هرشخصی را به محض ورود به شهر جلب می‌کند، نمای ساختمان هاست که متاسفانه در کشورما شاهد بهم ریختگی و اغتشاشات بصری هستیم.

رئیس کمیسیون عمران شهرسازی شورای شهر مشهد با بیان اینکه عوامل مختلفی بر این آشفتگی تاثیرگذار است، تصریح کرد: این عوامل شامل قوانین و مقررات و شرایط اجرای آنها، حوزه اقتصادی و اجتماعی که بر مواد و متریال و ذائقه عمومی تاثیرگذار بوده و همچنین بحث های عدم نظارت و فقدان مدیریت یکپارچه شهری و ... است.

مهدی‌نیا گفت: ضوابط و مقررات حوزه ‌نما به دو بخش کشوری و محلی تقسیم می‌شوند که مصوبات کشوری از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی تعیین شده و مصوبات محلی نیز مربوط به شورای شهر است؛ با بررسی این قوانین مشخص می‌شود که کم و کاستی در حوزه تقنینی نداریم و یکی از بزرگترین چالش‌ها مربوط به عدم تحقق‌پذیری ضوابط از سوی مهندسان، طراحان، ناظران، مدیریت شهری و کارفرمایان است.

وی با بیان اینکه کنترل کردن نما صرفا با یکسری عدد و رقم کمی و یا واگذار کردن این حوزه به یک بخش از جامعه امکانپذیر نیست، اظهارکرد: متاسفانه در شهرهای ما مدیریت یکپارچه شهری نداشته و نداریم و به همین خاطر بررسی سیما و منظر شهری نشان میدهد که این حوزه یک متولی مشخص ندارد و اثرگذاران آن بیش از مدیریت شهری است.

مهدی‌نیا در ادامه گفت: شورای پنجم در راستا بهبود شرایط بدنبال ایجاد نقشه های ۳بعدی شهر است و با پیگیری های انجام شده، این نقشه‌ها به صورت پایلوت در منطقه ثامن و بعد در تمام سطح شهر ایجاد خواهد شد و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها متناسب با آنها خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد با بیان اینکه تحقق مدیریت یکپارچه شهری نیازمند قوانین و مصوبات مجلس بوده که تاکنون بسیار زمان صرف کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به زمان‌بر بودن فرایندها، سعی کردیم مدیریت هماهنگ داشته باشیم.

مهدی‌نیا گفت: خوشبختانه از ابتدای فعالیت شورای پنجم و مدیریت جدید حاکم بر سازمان نظام مهندسی ساختمان، با تاکید و تکیه بر شعار شهر هوشمند و حذف عوامل انسانی این اتفاق محقق شده است؛ اکنون در نیمه راه هستیم و فضا و فرصت بیشتری نیاز است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات