تسهیلگران هیچگونه منفعتی در محلات بازآفرینی  ...

تسهیلگران هیچگونه منفعتی در محلات بازآفرینی ...

تسهیلگران هیچگونه منفعتی در محلات بازآفرینی نداشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، کاوه حاج علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در نشست با مدیران شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه بازآفرینی شهری حدود ۵ سال است که در ادبیات شهری قرار گرفته است، اظهارکرد: تصور اشتباهی وجود دارد که یک سری از دوره های ورود در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری را میتوان جایگزین هم نمود.

وی با بیان اینکه این دوره‌ها ارتباط پیوسته‌ای باهم دارند و یکدیگر را پوشش می‌دهند، گفت: هرکدام از آنها در مکان و زمان خود میتوانند اصالت داشته باشند و کارایی منحصری بروز دهند.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: در دنیا هیج تعریف همسان و قابل تعمیمی از بازآفرینی وجود ندارد و متناسب با نگاه به موضوع میتواند تعریف مختلفی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران افزود: بازآفرینی بخشی از سیاست شهری است و سیاست شهری نیز در چارچوب سیاست عمومی تعریف می‌شود.

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه در فرآیند بازآفرینی ویژگی های مدنظرمان را باید شناسایی کنیم و براساس آن به تعریف واحدی دست یابیم، گفت: بازآفرینی چند ویژگی مشخص دارد که جریان مداخله و مداخله‌محوری بعنوان نخستین ویژگی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دومین موضوع، زمینه است؛ محدوده‌هایی که در ویژگی ها و شرایط باهم اشتراک دارند ولی ماهیت آنها مختلف است.

حاج علی‌اکبری با تاکید بر اینکه در سیاست بازآفرینی باید یکپارچگی داشته باشیم، اظهارکرد: تمامی جنبه‌ها باید به شکل متوازن مورد توجه قرار گیرند و کلیت آن را هم باور داشته باشیم که خود را در ۲ سطح فضایی و سیاستی نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: مشهدمقدس دارای بافت های مختلفی اعم از تاریخی، فرهنگی، زیارتی و ... است که فرسودگی و ناکارآمدی در آنها مشترک بوده ولی هر محله ویژگی خاص خود را دارد و نمی‌توان برنامه های یکسانی برای همه آنها تبیین کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به مقوله اعتماد در فرآیند بهسازی و بازآفرینی گفت: اقدامات تسکینی و التیام‌بخش میتوانند جنبه اعتمادساز داشته باشند و در شرایط کنونی هم میتوانیم با اقداماتی، رضایتمندی ساکنان از محیط زندگی‌شان را بیشتر کنیم و کیفیت زندگی آنها نیز ارتقاء یابد.

حاج علی‌اکبری اقدامات مورد نیاز در حوزه بازآفرینی را به ۳ دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تقسیم کرد و افزود: این اقدامات متناسب با نقش و کارکرد، هرکدام میتوانند به موازات هم انجام شوند.

گروه های تسهیلگری دیگر محورهای سخنان حاج علی‌اکبری در این نشست بود و گفت: حضور مردم در فرآیند ساخت‌وساز محلات هدف بازآفرینی نیازمند یک حلقه واسط است که تسهیلگران این نقش را ایفا می‌کنند؛ تسهیلگر میتواند نسبت به ایجاد جریان گفتگو اقدام کند و با تعریف مزایا و مسائل مربوط به نوسازی، ساکنان را نسبت به مشارکت تشویق نماید.

وی اظهارکرد: نظرات و خواسته ها و مطالبات ساکنان محلات را باید اخذ کنیم چراکه با این کار بخش عمده‌ای از مسیر برای ما مشخص می‌شود و میتوانیم بر مبنای آنها هدفگذاری کنیم.

حاج علی‌اکبری با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی تمامی دستگاه های ذی‌نفوذ در شهر برای امر بازآفرینی، گفت: در همین راستا ستاد بازآفرینی شهری با محوریت شهرداری شکل گیرد تا با محوریت شهرداری بتوان دستگاه های مختلف شهری را دور هم جمع کرد.

وی در بخش پایانی تاکید کرد: کنشگران و تسهیلگران زمانی در فرآیند بازآفرینی هر محله موفق می‌شوند که هیچگونه نقش و منفعت مستقیمی در آن نداشته باشند چراکه اولین شرط اعتماد مردم در جریان نوسازی، عدم دخالت و نبود رابطه مالی میان ساکنان و متولیان ساخت و ساز با دفتر تسهیلگری است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات