صدور مجوز آبگیری سد سیمره قبل از اتمام کاوشهای باستان شناسی

صدور مجوز آبگیری سد سیمره قبل از اتمام کاوشهای باستان شناسی

www.BanaNews.irسدسیمره در حالی اردیبهشت ماه به صورت رسمی آبگیری شد که برخی باستان شناسان معتقدند سازمان میراث فرهنگی زمانی مجوز آبگیری را صادر کرده که عملیات کاوش تمام نشده و احتمال اینکه ادامه جستجوها در محوطه ساسانی و نوشنگی این محدوده منجر به کشف ارتباط دوران نوسنگی خوزستان با لرستان شود وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهر، سد و نیروگاه سیمره به عنوان یکی از مهمترین پروژه های آبرسانی بر روی رودخانه سیمره واقع در حد فاصل استان ایلام و لرستان اردیبهشت ماه امسال آبگیری شد. این درحالی است که آبگیری این سد و زیر آب رفتن آثار و محوطه های تاریخی فراوان حوضه رودخانه سیمره همواره یکی از اصلی ترین نگرانیهای دوستداران میراث فرهنگی بوده است.

اما در واکنش به این نگرانی ها، محمد رهبری، مدیر طرح سد و نیروگاه سیمره گفت: با اتمام مطالعات باستان شناسی، مجوز آبگیری مرحله ای سد سیمره از سوی سازمان میراث فرهنگی صادر شده است.

وی ساخت سد سیمره و انجام مطالعات باستان شناسی در محدوده این سد را در شناسایی و حفظ آثار باستانی این منطقه مهم دانست و گفت: اگر این سد ساخته نمی شد شاید تا سالها این محوطه های باستانی کاوش نمی شدند.

از سوی دیگر محمود میراسکندری، رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی نیز درباره مجوز میراث فرهنگی به شرکت آب و نیرو درباره آبگیری سد سیمره هم گفت: هنوز گروههای کاوش در حال انجام کار هستند و قرار شده تا شرکت آب و نیرو تا تراز ۶۵۰ را آبگیری کند چون مطالعات بخشهای بالاتر از آن هنوز ادامه دارد و در آن محلها نیز آثار تاریخی وجود دارد.

با این حال استاد کالج دارتموت در ایالات متحده‌ معتقد است: متاسفانه کارهای باستان شناسی که اکنون انجام می شود فقط سمبل کاری است.

کامیار عبدی به خبرنگار مهر گفت: سازمان میراث فرهنگی مجوز آبگیری سد را به شرکت آب و نیرو برای آبگیری سد سیمره داده است اما من به عنوان کسی که مدتها در محوطه های تاریخی سیمره کار کرده ام می گویم که ۶ هکتار این محدوده شهر ساسانی و اسلامی است بنابراین کاوشهای انجام شده در آن، تنها بخش کوچکی از عملیات کاوش این منطقه بوده است.

فارغ التحصیل دکترا از دانشگاه میشیگان بیان کرد: زمانی که کار حفاری این منطقه را انجام می دادیم به مسئولان شرکت آب و نیرو و سازمان میراث فرهنگی گفته بودم که کاوش این منطقه زمان زیادی می برد اما آنها فقط می خواستند زودتر کار تمام شود تا آبگیری سد را آغاز کنند.

عبدی گفت: در این محدوده چند محوطه ساسانی و نوشنگی وجود دارد که احتمالا می تواند کمک کند که بتوانیم ارتباط دوران نوسنگی خوزستان را با لرستان تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه تنها چند محوطه تاریخی مجاور سد سیمره در استان ایلام کاوش شده است، ادامه داد: نمونه ای از این محوطه ها حداقل ۶ فصل کار لازم داشت اما ما چون تحت فشار بودیم نتوانستیم کار را تمام کنیم.

وی با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نیرو ساخت سد را برای آبیاری زمینهای کشاورزی استان و آبادانی روستاهای آن بسیار موثر می دانند گفت: در مدتی که روی محوطه های تاریخی آن محدوده کار می کردم اهالی منطقه از آبگیری سد رضایت نداشتند و می گفتند که این سد اگر چه باعث می شود آب به برخی از مناطق برسد اما بسیاری از زمینهای کشاورزی را نیز خراب می کند.

این باستان شناس اظهار کرد: محوطه های تاریخی این محدوده که با آبگیری سد مدفون می شوند خانه های خشتی دهاتی نبوده اند بلکه این منطقه شکارگاه سلطنتی بوده است که بناهای یادمانی زیادی را در خود جای داده است. حتی برخی از بناهایی که در این مناطق کشف شده اند نشان می داده که هنوز تزئینات ساختمانی آنها سالم مانده است.

 

 

    نظرات