۱۰ هزار دوچرخه نسل ۴ طی برنامه پنج ساله به ناوگان شیراز اضافه می‌شود

۱۰ هزار دوچرخه نسل ۴ طی برنامه پنج ساله به ناوگان شیراز اضافه می‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به ورود دوچرخه های نسل ۴ در مسیرهای دوچرخه سواری شیراز از نیمه اول مرداد ماه گفت: با این دوچرخه ها شهروندان می تواند دوچرخه را در جایی که قفل است با کارت اعتباری باز و استفاده کنند و در هر جا که سفر آنها به پایان رسید دوچرخه را قفل و رها کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز به نقل از روزنامه افسانه، دکتر مجتبی زوربخش عنوان کرد: این دوچرخه های نسل ۴ به صورت ۲۴ ساعته است که بر اساس قرارداد در هر سال دو هزار دوچرخه نسل ۴ وارد می شود و در کنار آن بخشی از دوچرخه ها متعلق به خود راکبان است که در مسیر ها استفاده می کنند به گفته زوربخش بر اساس برنامه‌ریزی در سال پنجم ۱۰ هزار دوچرخه نسل ۴ به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه سیستم دوچرخه سواری با رویکرد و نگاه مبتنی بر استقرار سیستم حمل و نقل غیر موتوری در شهر شیراز از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که در کنار دیگر سیستم حمل و نقل مانند مترو،اتوبوس، پیاده روی و ماشین قرار دارد خاطرنشان کرد: این سیستم عمدتاً برای سفر کوتاه مسافت ومیان مسافت استفاده می شود .
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: مطالعات این سیستم از سال ۹۳ تا حالا در مراحل مختلف شیراز باهدف کاهش مصرف انرژی و آلاینده ها صورت گرفته کما اینکه شهر شیراز پتانسیل احداث ۲۸۵ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری را دارد .
به گفته زوربخش در حال حاضرحدود۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شیراز احداث شده است که در فاز اول مسیرهای هدف ارتباط بین ۵ ایستگاه قطار شهری و مراکز توریستی و گردشگری از جمله باغ عفیف آباد باغ بعثت ومراکز تجاری خیابان عفیف آباد بوده است.
وی با اشاره به برنامه پنج ساله توسعه مسیرهای دوچرخه در شیراز گفت: تا ۵ سال آینده حداقل ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خطوط دوچرخه‌سواری اضافه می‌شود که تجهیز ناوگان دوچرخه سواری به موازات دیگر وسایل حمل و نقل عمومی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه زیرساخت ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری در شیراز وجود دارد، افزود: مطالعات این مسیرها انجام شده است و در این زمینه نظرات و کارشناسی و فنی ارائه شده است.
زوربخش با بیان اینکه انتقاد برخی ها به مسیر دوچرخه سواری بر اساس نظرات شخصی است، گفت: مسیر دوچرخه‌سواری مبتنی بر سلیقه و تصمیم گیری موضعی نیست بلکه در تمام کلانشهرها بر اساس برنامه توسعه حمل و نقل باید تا سال ۱۴۰۷ رشد ۶ درصدی برای دوچرخه سواری برسند.
وی خاطرنشان کرد: در شیراز به صورت تکنیکی و با نگاه پیشگیرانه این طرح مبتنی بر نشاط و سلامت آغاز شده است به گفته وی برای گسترش ناوگان حمل و نقل  دوچرخه در تمامی مسیرها باید خیابان های اصلی و فرعی اضافه شود و در واقع پیاده راه سازی مسیر دوچرخه و خطوط ویژه اتوبوس باید به موازات هم ایجاد شود

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات