مدیرعامل و کارکنان شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه زنده...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،در آخرین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب ،مهندس رضاپور مدیرعامل این شرکت بهمراه مهندس افشاری معاون حفاظت و بهره برداری و جمعی از کارکنان شرکت آب منطقه ای زنجان،در برنامه زنده تلویزیونی گئجه لر،شبکه استانی اشراق شرکت کردند و در خصوص ترویج فرهنگی مصرف بهینه آب و مدیریت منابع آب زیرزمینی مطالبی را عنوان داشتند.

در ابتدای این برنامه،مهندس رضاپور با ارائه گزارشی از بارندگی های استان در سال آبی ۹۷-۹۸، اظهار داشت: خوشبختانه میزان بارش در استان زنجان از اول مهرماه سال گذشته تا نهم تیرماه سالجاری بیش از ۴۱۵ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد افزایش دارد و در مقایسه با متوسط بلند مدت این بارندگیها ۳۸ درصد افزایش را نشان میدهد ودر پنجاه و یک سال اخیر، این بارندگی ها بی سابقه بوده است.

رضاپور به سهم ۶ درصدی آب شرب و ۴ درصدی صنعت در استان تاکید کرد و  اظهار داشت: در کل کشور، ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این سهم در استان زنجان حدود ۸۴ درصد است و این موضوع نشاندهنده آن است که کشاورزی ما نیازمند هدفمندسازی، کشت متناسب با بازار و ذخایر آبی است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار کرد:از ۷ دشت استان ۶ دشت در حالت بحرانی قرار دارد و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان با تاکید بر اینکه این بارندگی‌ها به معنای حل مشکل آب نیست، یادآور شد: بحران آب از منظر مدیریت آب، تابعی از میزان مصرف آب از منابع قابل دسترس است. اینکه در سطح دنیا فرمولی برای آب قابل برنامه ریزی وجود دارد و آن هم این است که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا ۲۰ درصد باشد شاهد شرایط پایدار، ۴۰ درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از ۴۰ درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد.

وی تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از ۶۰ درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده ۸۶ درصد است، بنابراین ما از مرحله بحران نیز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

رضاپور،افزایش راندمان کشاورزی با رعایت الگوی کشت و مصرف ، آبیاری نوین و توقف توسعه کشاورزی را از نشانه های مدیریت مصرف دانست و افزود:در بخش شرب هم اضافه برداشت مشهود است، بطوریکه متوسط مصرف سرانه در ایران ۲۷۸ لیتر در شبانه روز است که نسبت به متوسط مصرف دنیا کشور ما بالاترین مصرف را  داشته و بایستی در آن تعدیل صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،خاطر نشان کرد: برای علاج بخشی و مدیریت بحران آب، بایستی چاههای غیرمجاز مسدود شده و اضافه برداشت چاههای مجاز نیز کنترل شود و الزام به نصب کنتور هوشمند  و تغذیه مصنوعی نیز در همین راستا صورت می گیرد.

وی به استفاده گسترده‌تر از ظرفیت وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی به منظور افزایش آگاهی عمومی و بالابردن سطح دانش مصرف‌کنندگان منابع آب اشاره نمود و تصریح کرد: درتشریح محدودیت‌ها و معضلات کشور در خصوص میزان دسترسی به منابع آبی ، ضرورت بسیج همگانی برای بهره‌گیری از فن‌آوری و تجهیزات کاهنده و بهینه‌سازی مصرف و روش های کشت محصولات کم آب بر و سازگار با اقلیم،یکی از اولویت ها و راهکارهای مناسب مقابله با بحران آب است.

در ادامه مهندس افشاری،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با یاد آور شدن این موضوع که، مدیریت مصرف آب و انرژی از طریق آموزه‌های دینی و اطلاع رسانی درست و بموقع ، موثر است،اظهارداشت: همراه کردن ذینفعان ، بهره برداران و کشاورزان با مراجع حاکمیتی در خصوص پر کردن چاههای غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت ها از رسالت های مهم صدا وسیما ، مبلغین و ائمه محترم جماعات استان است و در درک و فهم بهتر مدیریت بحران آب،می توانندکمک شایانی نمایند.

وی افزود:کشاورزان و بهره برداران چنین تصور می کنند که باران های فصلی سالجاری، مشکل کم آبی و بحران آب را در کشور و استان ما مرتفع نموده در صورتیکه واقعیت چیز دیگری است.

افشاری گفت: با این همه بارش و نزولات آسمانی ما شاهد افت شدید سفره های آب زیرزمینی هستیم،بطوریکه اکثر دشت های استان در حالت بحرانی قرار دارد و برای کاهش اثرات محیطی و اقتصادی بیلان منفی آبخوانها که ناشی از خشکسالی، بهره برداری بی رویه از سفره های آبهای زیرزمینی، سوء مدیریت در استفاده منابع آب است، نیاز به تدابیری گسترده برای استفاده بهینه از آبهای زیرزمینی در دشت ها میباشد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات