بازار اراک به سبب شرایط معماری خاص در صورت بروز حادثه امکان دسترسی را ...

بازار اراک به سبب شرایط معماری خاص در صورت بروز حادثه امکان دسترسی را ...

ابوالفضل جلالوندی رییس اداره آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اراک در خصوص ایمنی بازاراراک در صورت بروز حادثه اظهار داشت: در گذشته بازار اراک با هدف ایجاد مرکز تجاری روزانه تنها برای عرضه محصولات و فروش کالا کاربردداشته اما در سال‌های اخیر برخی مشاغل با دپوی کالایی ضریب خطرافرینی حوادث احتمالی آن را بالا برده اند.
جلالوندی با اشاره به این که بنای مجموعه بازار اراک با داشتن امکانات رفاهی، مسجد، حمام، مدرسه، آب انبار و شبکه فاضلاب از پیشرفته‌ترین اصول معماری و شهرسازی است و می‌طلبد که با حساسیت نگاه اصولی‌تری در تامین اعتبار و راهبردهای ترمیمی و اصلاحی آن تلاش شود، ادامه داد:دسته‌ای از عوامل از جمله سیم کشی غیر ایمن، قدمت اثر و استفاده از مصالح ساختمانی چوبی، دسترسی سخت به شیرآب آتش نشانی، همکاری نکردن کسبه در ایمنی بازار و انتقال غیراستاندارد گاز به حجره‌ها موجب شده تا احتمال بروز خطر در این اثر تاریخی افزایش یابد.اقدامات غیرقانونی برخی کسبه در سیم کشی غیراصولی برق مغازه‌ها به گونه‌ای خطرناک ایمنی این بنای تاریخی را تهدید می‌کند و اگر اصلاحات در این راستا با کندی مواجه باشد می‌تواند فاجعه بار شود.
وی اظهار داشت: طبقات فوقانی برخی کاروانسراهای بازار اراک به کارگاه‌های تولیدی به ویژه پوشاک تبدیل شده و با یک جرقه کوچک و یا مجاورت مواد آتش زا ممکن است فاجعه رخ دهد.
رییس اداره اموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اراک افزود: چوب از مصالح اصلی سازه بازار است که امکان اشتعال و خطر را در مواقع بحران در این مجموعه دوچندان می‌کند.
جلالوندی اظهار داشت: سیم کشی در بازار تاریخی اراک قدیمی و فرسوده است و لازم است به سرعت اصلاح شود و از سوی دیگر فرهنگ غلطی بین کسبه این مجموعه رواج یافته که اجناس خود را به سیم‌های برق آویزان می‌کنند و در معرض دید بیشتر خریداران قرار می‌دهند که باید با جریمه‌های سنگین این روش خطرناک اصلاح شود.
وی بیان کرد برخی کسبه بازار اراک برای گرم کردن حجره‌های خود به دلیل اینکه لوله کشی گاز محدودیت‌های خاص دارد به صورت غیراصولی از شلنگ‌هایی با متراژ بالا برای انتقال گاز سیستم گرمایش استفاده می‌کنند که به شدت خطرآفرین است.
رییس اداره آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری اراک اظهار داشت: رها شدن شلنگ گاز در مسیر تردد مردم و برش توسط اجناس تیز احتمال آتش سوزی را به همراه دار.
جلالوندی گفت: از سال ۷۸ حساسیت نسبت به ایمنی در بازار اراک و مخاطرات این مجموعه دسته بندی شده است.
وی افزود: برخی از قسمت‌های بازار به ویژه بالکن‌ها و طبقه‌های فوقانی به انبار کالاهای بی مصرف و کارتون تبدیل شده و با وجود تذکرهای آتش نشانی اراک همچنان این کانون تهدید آتش سوزی باقیست.
رئیس اداره آموزش و پیشگیری آتش نشانی اراک بیان کرد: زمان طلایی برای آتش نشانی در اطفا سه تا پنج دقیقه است و یکی از دلایل آتش سوزی ۱۰۰ حجره در بازار تبریز دیر رسیدن آتش نشانی گزارش شده است.
جلالوندی گفت: بارش‌های بهاره امسال نیز باعث شده تا بام بازار اراک استحکام لازم را نداشته باشد و با کوچک‌ترین آتش سوزی دچار خسارت فراوان شود.
وی افزود: سیستم گرمایشی مرکزی توصیه کارشناسان برای کسبه بازار اراک است که میزان خطر آتش سوزی را به حداقل می‌رساند.

:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات