اما‌ و اگر در تشکیل وزارت زیربنایی

اما‌ و اگر در تشکیل وزارت زیربنایی

www.banaNews.irمجلس روز گذشته با فوریت بررسی لایحه شرح وظایف وزارت زیربنایی مخالفت کرد و آن‌طور که اعضای کمیسیون عمران می‌گویند مقرر شده موضوع ادغام وزارت راه در وزارت مسکن، در کمیسیون ویژه‌ای که مرکب از نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت است، مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که بیش از سه ماه از تصمیم دولت برای ادغام این دو وزارتخانه می‌گذرد نه تنها ابعاد منطقی آن روشن نشده، بلکه با گذشت زمان بر اما و اگرهای آن نیز افزوده می‌شود. شاپور فولادی عضو کمیسیون عمران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در کمیسیون ویژه، منتخبین ۶ کمیسیون از جمله عمران، صنایع و کشاورزی هستند که از کمیسیون عمران سه نفر در آن حضور دارند.

عضو کمیسیون ویژه ادغام همچنین تصریح کرد: این کمیسیون در شرایطی که دولت هنوز لایحه شرح وظایف نهایی وزارت زیربنایی را مشخص نکرده، این هفته تشکیل می‌شود و در صورتی که در ارائه لایحه شرح وظایف تاخیر شود، کمیسیون، طرح شرح وظایف را ارائه می‌کند. وی با انتقاد از اطاله زمان ادغام وزارتخانه‌ها گفت: تاخیر در ادغام وزارتخانه‌ها تبعات منفی بی‌شماری را به همراه دارد و باعث ایجاد رخوت و کاهش انگیزه در بدنه این وزارتخانه‌ها شده است، بنابراین مجلس به دنبال آن است که فورا این مساله را به سرانجام برساند.

وزارت زیربنایی یا روبنایی؟

پولادی همچنین با اشاره به نامی‌که برای وزارتخانه ترکیبی راه و مسکن انتخاب شده است، گفت: در حالی نام جدید وزارتخانه راه و مسکن وزارت امور زیربنایی انتخاب شده است که در این وزارتخانه ترکیبی از امور روبنایی و زیربنایی وجود دارد. مسکن و ساختمان فعالیت‌های روبنایی محسوب می‌شوند و نمی‌توان وزارتخانه‌ای که قرار است محور فعالیتش مسکن‌سازی باشد را «زیربنایی» خطاب کرد.این عضو کمیسیون عمران اظهار کرد: نمایندگان مجلس براین باورند با توجه به اینکه امور زیربنایی و روبنایی به طور توامان در وزارتخانه جدید وجود دارند، نام این وزارتخانه باید به «مسکن‌و‌راه» تغییر کند.

پولادی همچنین درباره شرح وظایف احتمالی وزارتخانه مسکن و راه گفت: برخی از معاونت‌ها در دو وزارتخانه وجود دارند که پیش‌بینی می‌شود در هم ادغام شوند به عنوان مثال مشابه سازمان مجری ساختما‌ن‌ها و تاسیسات دولتی در وزارت مسکن، شرکتی تحت عنوان زیرساخت‌ها در وزارت راه وجود دارد که احتمال دارد این دو در هم ادغام شود.

به گفته این عضو کمیسیون عمران همچنین برخی از شرکت‌های وابسته به وزارت راه نیز در راستای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی باید واگذار شوند. برخی از سازمان‌ها در وزارت راه نظیر سازمان هواشناسی باید به وزارت کشاورزی یا سازمان محیط زیست منتقل شوند.

شرح وظایف با دولت است

اما در این بین، مهرداد لاهوتی عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس براین باور است که رای منفی دولت به فوریت بررسی لایحه ادغام باعث می‌شود که این پروسه طولانی شود.

لاهوتی گفت: لایحه ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن بیشتر به دستاویزی برای اختلافات تبدیل شده این درحالی است که مجلس می‌توانست ابتدا لایحه ادغام را بپذیرد و سپس با دریافت لایحه شرح وظایف، مخالفت یا موافقت خود را اعلام کند. وی تصریح کرد: شرح وظایف ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه در نهایت باید از سوی دولت تصویب شود و بر خلاف بعضی اظهار نظرها مجلس این وظایف را مشخص نخواهد کرد.

 

 

 

    نظرات