الگوی مصرف آب شرب خانگی مشخص شد

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: اگر هر مشترک به ازای هر نفر بیش از ۱۵۰ لیتر آب شرب خانگی در روز مصرف کند، پرمصرف محسوب می‌شود.

بنفشه زهرایی مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت : در بخش آب شرب خانگی، سرانه‌های مصرف ما به صورت متوسط در کشور چیزی در حدود ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در روز است .

وی افزود : این میزان در شهرهای مختلف متفاوت است و در اکثر شهرهای بزرگ، عدد سرانه مصرف آب خانگی به مراتب بیش از این است .

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو تصریح کرد : سال گذشته در قالب مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و امسال در قالب مصوبه‌ای که هیئت دولت برای تغییر تعرفه آب پرمصرف‌ها داشت، این سرانه به عنوان سرانه مطلوب مصرف متوسط کشوری تصویب شد و اکنون مبنای محاسبه تعرفه‌های فزاینده پرمصرف ها است که اخیرا اصلاحیه‌اش مجددا به تایید هیئت دولت رسید .

وی ادامه داد : اگر هر مشترک به ازای هر نفر بیش از ۱۵۰ لیتر آب شرب خانگی در روز مصرف کند، پرمصرف محسوب می‌شود .

زهرایی با بیان اینکه ما شهرهایی در کشور داریم که همین الان هم سرانه مصرفشان پایین‌تر از ۱۵۰ لیتر است، گفت : متوسط آب شرب خانگی در اکثر شهرهای بزرگ بیش از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است که باید این رویه مصرف اصلاح شود .

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص استاندارد جهانی مصرف آب شرب خانگی گفت : اصولا تعیین استاندارد جهانی برای سرانه مصرف معنا ندارد؛ ما نشریه‌ای منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه داریم که در آن مبانی تعیین سرانه مصرف مشخص شده که به خیلی از مسائل از جمله فرهنگ و آداب و رسوم، بزرگی و کوچکی شهر از نظر اندازه جمعیتی و نوع فناوری هایی که آن جامعه به آن برای لوازم خانگی و لوازمی که آب مصرف می‌کند دسترسی دارد، وابسته است و باید به صورت بومی تعیین شود و در نشریه سازمان برنامه بودجه، این مبانی مشخص شده است .

وی افزود : در قرارداد جدیدی که در دفتر استانداردهای وزارت نیرو در حال پیگیری و انعقاد است، به‌روز آوری و بازنگری این نشریه با توجه به اینکه چندین سال از تدوین آن گذشته نیز در دستور کار است .

زهرایی خاطرنشان کرد : هم با توجه به شرایط بومی کشور و هم با توجه به مصرف آب خانگی در دیگر نگاه جهان، ما کشوری پرمصرف در بخش آب شرب خانگی هستیم؛ در بسیاری از شهرهای بزرگ کشورهای اروپایی که آب و هوای مرطوب‌تری هم از ایران دارند و کمتر با محدودیت‌های منابع آب هم مواجه‌اند، سرانه‌های مصرف خانگی اکثرا حدود ۱۲۰ لیتر برای هر نفر در روز و یا کمتر از این میزان است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات