سامانه عیان شهرداری یک فرهنگ احترام به حقوق شهروندان است

سامانه عیان شهرداری یک فرهنگ احترام به حقوق شهروندان است

عسگری سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک، با اشاره به گذشت حدود یک ماه از رونمایی سامانه عیان، اظهار داشت: مجموعه شهرداری اراک در راستای شفاف سازی اطلاعات مربوط به مدیریت شهری در حوزه های مختلف کاری اعم از معاونت ها، مناطق و واحدهای ستادی، از خرداد ماه سال جاری سامانه عیان را در اختیار شهروندان قرار داده است. هر آنچه شهروندان باید در خصوص اقدامات و فعالیت های شهرداری بدانند، بدون هیچ گونه محدودیت در این سامانه درج می شود. پیش از این تمام اطلاعات توسط اداره ارتباطات وجمع آوری می شد اما با ایجاد سامانه عیان تمامی واحدها به صورت گروهی در جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به ضوابط شهرداری و انعکاس آن به شهروندان سهیم هستند.
وی ادامه داد: سامانه عیان یک فرهنگ است چرا که شهرداری متعلق به مردم است و با انعکاس اخبار ، اطلاعات و شفاف سازی حقوق مردم را رعایت می کند. این سامانه به منظور شفافیت در انجام امور مربوط به مدیریت شهری و همچنین اعتماد سازی اجتماعی ، طراحی و ایجاد شده است که تمامی اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار می دهد . شهروندان در جریان روند پروانه های خود می توانند هرآنچه که مربوط به ضوابط ملک است را تنها با یک کلیک بر روی نقشه به دست آورند.
عسگری افزود: اطلاعات شهرسازی در این سامانه بسیار غنی و کارآمد است با کلیک بر روی ممنزل خود در نقشه منطقه و رینگ محل مورد نظر به همراه ضوابط و مصوبات کمیسیون ماده ۵ ، با تمام جزییات به صورت مستند نمایش داده می شود البته در این سامانه قید شده که این اطلاعات تنها در حد آگاهی شهروندان ارائه شده است .
سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک ادامه داد: به طور کلی اخبار مجموعه و اطلاع رسانی همچنین نظرسنجی در سایت شهرداری صورت می گیرد و شفاف سازی ضوابط و مراحل و گردش صدور پروانه به صورت فایل بندی شده از طریق سامانه عیان ارائه می شود در همین راستا سعی شده در ارائه مطالب موازی کاری با سایت شهرداری صورت نگیرد.
عسگری از کارکردهای مثبت این سامانه را مبارزه با فساد اداری عنوان کرد وگفت: کاهش ترافیک ، صرفه جویی در وقت و تسریع در انجام امور از اهداف مهم طراحی سامانه « عیان » است که تحت وب و قابل دسترسی از طریق گوشی همراه نیز می باشد.
وی افزود: موارد قابل بارگذاری در این سامانه شامل تمامی اطلاعات شهرداری ، اعم از طرح های جامع و تفصیلی، قراردادهای کلان و متوسط ، اطلاعات شهرسازی ، ضوابط املاک،بودجه ، پروژه های عمرانی ، مناقصات ، مزایده ها ، اطلاعات مدیران ، کارکنان ، مشاوران ، پیمانکاران ، تغییر کاربری املاک و اراضی ، فروش تراکم مازاد ، کمیسسیون ها ، ماموریت های خارجی ، کانکس ها و بازارچه ها ، تعرفه های بهای خدمات و عوارض و همچنین آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به شهرداری می باشد .
وی با اشاره به این که این سامانه همچنان در حال تکمیل و به روز شدن است خاطرنشان کرد: در فاز دوم طراحی و ایجاد این سامانه ، هر شهروند می تواند با کلیک بر روی نقشه ملک خود اطلاعات شهرسازی را دریافت و حتی عوارض شهرداری خود را مشاهده کند ، مصوبات شورای اسلامی شهر از دیگر مواردی است که در سامانه قرار خواهد گرفت.همچنین در فاز سوم هم نیاز نیست که بایگانی و آرشیو پرونده ها صورت گیرد و اطلاعات به راحتی در اختیار مردم قرار می گیرد و امور به صورت کاملا الکترونیکی انجام و پاسخ شهرداری نیز الکترونیکی به شهروندان ارائه خواهد شد.
وی در تعریف دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان نمود: هر اطلاعاتی که مجموعه شهرداری اراک در اختیار دارد، شهروندان نیز به عنوان صاحبان اصلی شهر بایددر جریان آن قرار گیرند. شهروندان می‌توانند به راحتی به اطلاعات پایه از منزل خود دست پیدا کنند که قطعا در زمینه هدررفت وقت، تردد افراد در شهرداری و ترافیک و مصرف کاغذ با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
عسگری ضمن اشاره به این که توجه به درخواست ها و نیازهای شهروندان و دسترسی به اطلاعات جز حقوق شهروندان است، گفت: با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی ایجاد چنین سامانه‌ای در شهرداری به منظور اعتمادسازی شهروندان و پاسخ‌گویی به مردم مسئله‌ای ضروری و اجتناب ناپذیر است. طی یک ماه گذشته که از این سامانه رونمایی شده استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان صورت گرفته است که امیدوار هستیم با ادامه این روند شاهد کاهش تخلفات باشیم.



:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات