تدوین برنامه عملیاتی برای دفن اموات در مواقعی بحرانی

در جلسه کارگروه تخصصی تدفین ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان مطرح شد:

تدوین برنامه عملیاتی برای دفن اموات در مواقعی بحرانی

با حضور اعضای کارگروه  تخصصی تدفین ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان، راهکارهای اجرایی برای مدیریت دفن اموات در مواقع بحرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم تشکیل تیم واکنش سریع و تدوین برنامه عملیاتی  برای دفن اموات در زمان وقوع بحران تاکید شد.

به گزارش کرمان آنلاین، دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان در جلسه ای که صبح امروز در سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرمان با حضور اعضای کارگروه تخصصی تدفین متشکل از نمایندگان ارگان های دخیل در امور کفن و دفن از جمله پزشکی قانونی، علوم پزشکی، محیط زیست، مدیریت آرمستان های شهرداری، اداره ثبت احوال، سازمان تبلیغات اسلامی ومدیریت بحرانبرگزار شد، به تشکیل  ۴ کارگروه اصلی از جمله ایمنی وآتش نشانی، هشدار واطلاع رسانی، تدفین و کنترل سیلاب ها در این ستاد اشاره کرد.

فرزاد خضری افزود: هدف از برگزاری این جلسه تبادل نظر در زمینه چگونگی مواجه با وقوع بحران و ارایه راهکار اساسی برای شناسایی و دفن اصولی اموات است.

وی با تاکید بر این که در زمان بحران اولویت اول نجات جان انسان هاست؛ خاطرنشان کرد: در هر صورت هر حادثه ای از جمله حوادث طبیعی چون زلزله تلفاتی دارد و باید در مواقع بحران کاری کنیم که مردم دچار سردرگمی نشوند ودر زمینه مدیریت بحران نظم کافی وجود داشته باشد.

خضری با اشاره به این که پیشنهادات ارایه شده از سوی اعضا در زمینه ایجاد تیم واکنش سریع ، ایجاد سوله سرد خانه ای، پلاک گذاری جهت شناسایی اموات و غیره باید مورد بررسی  وتوافق نظر قرار گیرد، افزود: در زمینه تدفین اموات در مواقع بحرانی اولویت اول مشخص کردن محلی مناسب برای دفن اموات است که باید توسط اعضا پیگیری شود.

دبیر ستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان در ادامه بر لزوم هماهنگی بین اعضای کارگروه تاکید کرد و پیگیری برای جانمایی صحیح محل دفن اموات در زمان بحران با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی و تدوین برنامه عملیاتی برای دفن اجساد و شرح وظایف ادارات ذی ربط را از جمله مصوبات کارگروه اعلام کرد.

خضری افزود: اطلاع رسانی مناسب و جامع از محل تدفین، آموزش شهروندی ، تامین تجهیزات و الزامات لازم برای دفن اموات ، پیگیری و اعلام راهکاری مناسب برای شناسایی اجساد درحین بحران از جمله مصوبات این جلسه است.

وی همچنین شناسایی مکان هایی برای نگهداری اموات در فضای مناسب از جمله سردخانه ها را از جمله مصوبات این جلسه عنوان کرد و گفت:  در مواقع بحرانی می توان به صورت موقت از این فضاها برای نگهداری اموات استفاده کرد.

دبیرستاد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری کرمان تصریح کرد: مشخص کردن شرح وظایف کارگروه تدفین ومدیریت اصولی برای آن و پیگیری برای مشخص کردن شهر معین برای شهرداری کرمان برای همکاری با کارگروه تدفین نیز از جمله مصوباتی است که مطرح شده و باید پیگیری شود.

در ادامه این جلسه محمد علی پور مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرمان ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این سازمان گفت: حفظ ونگهداری آرامستان از جمله گلزار شهدا برعهده این سازمان است و ما درآرامستان قدیمی  ضمن ایجاد روشنایی ، تنظیف محل و جدول گذاری تا جای ممکن هم سطح سازی کردیم.

وی با اشاره به زلزله بم  و کشته شدن هزاران نفر از مردم در این حادثه تلخ گفت: در زمان بحران ارگان هایی از جمله  پزشکی قانونی ، سازمان ثبت احوال و شهرداری درگیر هستند ولازم است هماهنگی های لازم برای شناسایی، دفن و کفن اموات صورت بگیرد.

علی پور به پیش بینی دفن اموات در مواقع بحرانی در آرامستان جدید اشاره کرد و گفت: در هر صورت مدیریت آرامستان های شهرداری کرمان برای این امر آماده است

مدیرعامل سازمان مدیریت آرمستان های شهرداری کرمان اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم در زمینه احکام شرعی دفن اموات را مهم دانست و افزود: در این راستا همایشی برای اقدامات شرعی و اصولی دفن اموات برگزار کردیم که استقبال عمومی مردم نیز خوب بود.

مهدیه جعفری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات