هیچگونه نگرانی در آبرسانی به شالیزارهای استان وجود ندارد

هیچگونه نگرانی در آبرسانی به شالیزارهای استان وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گیلان گفت: هیچگونه نگرانی در آبرسانی به شالیزارهای استان گیلان وجود ندارد و تا روزی که سازمان جهاد کشاورزی استان نیاز آبی را اعلام کند، آبگذاری در کانال ها ی آبیاری انجام خواهد شد.

مهندس خرّمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در گفتگو با بخش گفتگوی ویژه خبری سیمای مرکز گیلان شبکه باران با اعلام این مهم که هیچگونه نگرانی ای در خصوص آبرسای وجود ندارد ، گفت : در حال حاضر ۷۵۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در سد سفیدرود وجود دارد که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه ؛ این اطمینان را به کشاورزان عزیز گیلانی می دهم که هیچگونه نگرانی ای در خصوص تامین آب شالیزارهای استان گیلان مخصوصاٌ آن بخش از اراضی ای که در شبکه سفیدرود واقع شده است ، نداریم ، افزود : براساس گزارشات ما در برخی نقاط فی المثل به صورت لکه ای در صومعه سرا مسایلی وجود داشت که آنهم ناشی مشکلاتی که در زیر ساخت های انتقال آب به شبکه فومنات بود که طبیعتاً اگر محدودیتی در انتقال آب سفیدرود به محدوده فومنات نداشتیم دچار مشکل نمی شدیم.

مهندس خرّمی تشریح کرد که ؛ نیاز آبی که در این محدوده داریم خیلی بیشتر از آن مقداری است که از طریق تونل آب بر فومنات در حال انتقال می باشد اما به دلیل محدودیت انتقال آب در تونل آب بر فومنات با ۳۵ متر مکعب بر ثانیه این مشکلات هر ساله بروز کرده است و ربطی به ذخیره آب در مخزن سد سفیدرود ندارد و ادامه داد این تونل حدود ۹۰ کیلومتر طول دارد که هم طولانی و هم دارای مصرف آب بالاست.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت : مشکلاتی که بصورت لکه ای در صومعه سرا و برخی نقاط دیگر گیلان داشتیم با ورود همکاران ما در ادارات آبیاری و جهاد کشاورزی در اسرع وقت با راه اندازی ایستگاه پمپاژ و حفر چاه رفع شده اند.

در این گفتگو همچنین سید محمدی سرپرست فرمانداری صومعه سرا نیز گفت : طولانی بودن نوبت آبدهی و پایین بودن روستاها و شالیزارها و استفاده غیرمجازی که انجام می شود کمبود آب را در شالیزارهای شهرستان ما بیشتر می کند. ما در مناطق کانال آبخور ضیابر ، طاهر گوراب ، شارم ، بهمبر، چمثقال و روستاهای بخش میرزا کوچک و همچنین روستاههای تنیان با کم آبی بیشتری مواجهه بودیم . البته که خداوند با بارش باران به امداد شالیکاران رسید ولی در روزهای آتی پیش بینی می شود که این مشکلات باز هم تکرار شود. واقعیت این است که آب موجود کم است و با وضعیت موجود نیازمند صبر و حوصله شالیکاران، مدیریت صحیح محلی، تقسیم درست منابع آبی ضروری می باشد.

مهندس وحید خرّمی رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در ادامه افزود : در محدوده صومعه سرا چالش و ناگزیر نوبت بندی آب داریم و با توجه به اینکه طول کانال آبرسانی در فومنات طولانی و حدود ۹۰ کیلومتر است اگر نوبت بندی آب را تغییر دهیم در پایین دست و انتهای محدوده های کانال آبخور دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: ما بایستی بصورت موضعی از منابع آب بهره مند شویم که یکی از راهکارهایش استفاده از آب بندانهاست که در این خصوص برنامه ویژه ای هم با کمک جهاد کشاورزی استان در جهت احیای آب بندانها داریم و احیای آب بندانها بر اساس شیوه نامه ابلاغی استانداری به ما در تامین آب کشاورزی کمک خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: باید به اینکه نکته نیز توجه کنیم که در صومعه سرا ما مشکل انتقال آب را داریم و مسیری که آب را انتقال می دهیم محدود است و باید ناگزیر نوبت بندی حتماً اجرا شود. در کنار این حقایق ما نقاط آسیب پذیر راشناسایی و هر ساله با احداث چندین حلقه چاه و بروز رسانی تجهیزات ایستگاههای پمپاژ و همچنین با پمپاژ آب از تالاب انزلی در محدوده های پائین دست با همکاری محیط زیست استان اقداماتی در جهت رفع مشکل کمبود آب صورت داده ایم.

مهندس خرّمی در بخش دیگری از سخنانش گفت : مشکل را باید در خود منطقه باید حل کرد و تاکید نمود: اینکه بخواهیم از سفیدرود آب بیشتری برسانیم در حال حاضر شرایط زیر ساختی را نداریم و اگر کشاورزان صبر و حوصله می کردند و کشاورزان بالا دست هم همکاری لازم در انتقال آب انجام می دادند قطعاً شاهد مشکل آبرسانی به پائین دست نبودیم.

وی افزود: بارندگی هم لطف خداوند بود که شرایط را بهتر کرده است . اینکه در شبکه آبیاری ما غیر مجاز و یا بیشتر برداشت می شود بر کسی پوشیده نیست . بنابراین با توجه وضعیت ظاهری شبکه و شکست هایی که در شبکه بوجود آمده به کمک فرماندارن و دهیاران توانستیم خیلی از معایب شبکه را اصلاح کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : از کشاورزان عزیز می خواهیم به ما اعتماد کنند و براساس برنامه زمانبندی ما آب را در زمان تعیین شده به آنها می رسانیم. اگر بالادستی ها اندکی تحمل کنند ما مشکلی در شبکه نخواهیم داشت .

مهندس خرّمی ادامه داد: شرایط شهرستان صومعه سرا هر سال نسبت به سال های قبل فرقی نمی کند زیرا منابع آبی که وارد می شود بسیار محدود و ثابت است و ربطی به وضعیت آب سد سفیدرود ندارد و آمارهایی که از طریق پرداخت بیمه کشاورزی و همچنین گزارش های سوخت در سطح مزارع نشان داده اند که مشکلات هر ساله در محدوده صومعه سرا کاهش پیدا کرده است.

رنجبر سرپرست فرماندار لنگرود نیز با مشارکت در گفتگوی ویژه خبری گفت : شهرستان لنگرود با داشتن بیش از ۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی به دلیل اینکه در پائین ترین نقطه آبی سد سفیدرود قرار دارد می طلبد که برنامه های جامع تری را برای اینکه کشاورزان آسیب نبینند داشته باشد.

وی افزود: احداث سدلاستیکی در منطقه اطاقور بسیار ضروری است و مردم آن منطقه دارند آسیب می بینند. مشکل بعدی مناطق پائین دست بخش مرکزی لنگرود است که با احیاء آب بندان کیا کلایه می تواند مشکلات پائین دست را حل نمود.

مهندس خرّمی نیز با اشاره به اینکه با توجه به فاصله زیادی که شهرستان لنگرود از سد سفیدرود قرار  دارد و اینکه در طول مسیر شاهد تغییرات در کانال های آبرسانی هستیم ، گفت : لنگرود بدلیل اینکه در انتهای شبکه است ، آب ضعیف تری به آن می رسد. بنابراین یکی از راه حل ها در جهت رفع مشکل کم آبی در لنگرود احیاء آب بندان کیاکلایه است که تقریباً هم اکنون حدود دو نیم میلیون متر مکعب ظرفیت آب دارد که می توان با احیاء آن ظرفیت آب آنرا به سه و نیم میلیون متر مکعب افزایش داد.

مهندس خرّمی در خصوص تقسیم آب از سوی میر آبها نیز گفت : میرآبهایی که زیر نظر شرکت بهره برداری فعالیت می کنند حدود ۲۰۰ نفر هستند که دریچه های اصلی نهرها و کانال ها را کنترل می کنند و به کار خود وارد هستند ولی افرادی که در داخل مزارع اقدام به تقسیم آب در شالیزارها می کنند به انتخاب خود کشاورزان هستند . انتظار داریم که دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها میرآبهایی را انتخاب کنند که کمترین تنش را در محل خود داشته باشند. و اعلام داشت : هیچگونه دخالتی در انتخاب میرآبهای محلی نداریم.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در خصوص سدهای لاستیکی استان نیز گفت : ما ۱۱ سد لاستیکی در استان گیلان داریم که از پیشرفت مناسب برخوردار هستند که از این سدها سدهای لاستیکی پهلوان بست در لنگرود، دهنه سر در آستانه اشرفیه و باغبانان در فومن افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و سد گالشکلام نیز در دست بهره برداری می باشد.

وی تصریع نمود:۴ سد لاستیکی قبل از سفر اول رئیس جمهور به استان گیلان مصوب شده بود که ۷ سد نیز بعد از سفر رئیس جمهور اضافه شده است که همه سدها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و سد لاستیکی اطاقور نیز مطالعات آن انجام شده و پیگیریم تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات