گفتگو بهترین راه حل رفع موانع و مشکلات است/ چهار راهبرد برای کاهش ...

شهردار مشهد با اشاره به اینکه اعتقاد دارم که بهترین راه برای حل مشکلات میان بخشی جهت توسعه شهر گفتگو است، تاکید کرد: اهل گفتگو هستیم زیرا معتقدم گفتگو معجزه میکند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی امروز و در دومین نشست خبری خود افزود: از ابتدای کار همه حرفمان تغییر گفتمان بوده است و هنوز هم بر آن پا فشاری میکنیم و جایی که تغییر گفتمان پذیرفته نشود محکم میایستیم.
وی با بیان اینکه معتقدیم که شهر به همه تعلق دارد، اظهار کرد: اما همه بر این نکته اشتراک نظر داریم که موجودیت شهر مشهد از امام رضا (ع) است و هر فردی که به مشهد سفر میکند به قصد زیارت میآید و مدیریت شهری نیز خود را خادم امام رضا (ع) میداند و بیشتر از افرادی که مدعی هستند به آن اعتقاد دارد اما نباید این موضوع را برای مقاصد دیگری دست آویز قرار داد.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه در مباحث فرهنگی نیز توانستهایم با تعامل و گفتگو به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: معتقدیم نباید افرادی را مجبور کنیم افکار ما را بپذیرند و آنها نیز نباید دیگران را مجبور به پذیرش افکار خود کنند اما باید قبول کنیم که مشهد ویژگیهایی دارد لذا سعی کردهایم هم خواستههای افرادی که مورد توجه قرار نمیگرفته را مورد توجه قرار دهیم و هم ویژگیهای شهر مشهد را مدنظر داشته باشیم.
وی تصریح کرد: البته این کار در حوزه فرهنگی و هنری کار بسیار سخت و ظریفی است اما برنامهای نبوده که تصمیم بگیریم که اجرا کنیم و مشکلی برای آن پیش آمده باشد زیرا با گفتگو مسائل را پیش میبریم.
کلائی ادامه داد: براساس آماری که گرفته شده از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر در برنامههای فرهنگی و هنری که موسیقی هم داشته شرکت کردهاند؛ به عنوان نمونه اکنون ویژه برنامه ایوان شمس توسط شبکه نسیم به مناسبت دهه کرامت هر شب با حضور حدود ۴۰۰۰ نفر از شهروندان و زائران در بوستان کوهسنگی اجرا میشود.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه اهل گفتگو هستیم اما با این حال تعارف نداریم و معتقدیم گفتگو باید نتیجه بدهد، اظهار کرد: بر همین اساس بسیاری از مشکلات را مانند طرح اطراف حرم مطهر، چهل بازه، کمربند سبز شمالی، انتقال پادگان لشکر ۷۷ که چندین سال بلاتکلیف مانده بود و بسیاری دیگر از موارد مشابه را با گفتگو حل کردهایم.
مخالف گرفتن پول برای طرح ترافیک هستیم
وی در پاسخ به این پرسش که بحث گرفتن پول در طرح ترافیک و ایجاد محدودیت تردد خودرو مطرح شده است آیا با این کار موافق هستید؟، گفت: من در مجموع با گرفتن عوارض برای محدود کردن در محدوده حرم مطهر و هسته مرکزی شهر مخالف هستم اما باید برای کاهش ترافیک این محدودهها راهکارهایی در نظر گرفته شود زیرا در حال حاضر حدود ۶۵ درصد تردد خودروها از این محل عبوری است و به مقصد حرم انجام نمیشود.
وی افزود: با توافقاتی که انجام شده احداث پارکینگ با ظرفیت بالا، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی، تغییر مسیر خودروهای عبوری در محدوده حرم مطهر و هسته مرکزی شهر مدنظر قرار گرفته شده است.
چهار راهکار برای ساماندهی مناطق پیرامونی
کلائی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در خصوص گسترده بودن مناطق پیرامونی و کم برخوردار مشهد و نبود توازن در مناطق برخوردار و کم برخوردار و برنامههای مدریت شهری برای کاهش آن نیز اظهار کرد: مشهد دارای سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که به صورت میانگین ۷۰۰ هزار نفر و در ایام پیک تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر به آن آضافه میشود که باید به آنها خدماترسانی شود.
شهردار مشهد اضافه کرد: معتقدم ما متن و حاشیه نداریم بلکه طیفی از مشکلات اجتماعی داریم که به گونهای طیفی از برخورداریها و کم برخورداریها را در شهر ایجاد کرده است که همین موضوع تعریف متن و حاشیه را متفاوت از قبل کرده است.
وی با بیان اینکه برای کاهش مشکلات و ساماندهی مناطق کمبرخوردار چهار راهکار مدنظر مدیریت شهری در این دوره قرار دارد، تصریح کرد: ما به دنبال توسعه شهر مشهد هستیم و توسعه یعنی فراهم آوردن زمینه برای شکوفا شدن استعدادها لذا به عنوان اولین راهکار به دنبال این هستیم که زمینه برابر را برای شکوفا شدن استعداد همه افراد در تمام نقاط شهر آماده کنیم.
وی ادامه داد: شهر مشهد دارای اقتصادی قوی و پتانسیل بالای اقتصادی است که باید به عنوان راهکار دوم این پتانسیلهای اقتصادی را تقویت کنیم که خوشبختانه با وجود اینکه برای کشور رشد اقتصادی حدود منفی ۳ را پیشبینی کردهاند، با برنامهریزی های انجام شده پیشبینی میکنیم امکان رشد ۷ تا ۸ درصدی اقتصاد مشهد در همین فضای رکود اگر اتفاق خاصی نیافتد در سال ۹۸ وجود دارد.
کلائی به ایجاد زیرساختها در راستای زیستپذیر بودن شهر مشهد به عنوان راهکار سوم اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال تقویت اقتصاد و شکوفا شدن استعدادها هستیم باید شهر زیستپذیر باشد و این موضوع برای ما مهم است لذا ایجاد کمربند سبز در برنامههای مربوط حاشیه شهر در حوزه کشفرود مورد توجه قرار گرفته است.
شهردار مشهد افزود: براین اساس ایجاد فضای سبز در عرضی مناسب بیشتر از طرح بالادستی به طول ۲۵ کیلیومتر در حاشیه کشفرود که تائیدیه آن نیز گرفته شده ایجاد خواهد شد که این کار فضای مناطق پیرامونی را تغییر داده و کیفیت آب و هوایی و سیما و منظر آن را تغییر میدهد لذا باید زیستپذیری بودن در همه نقاط شهر به صورت مناسب توزیع شود.
وی اضافه کرد: راهکار چهارم توسعه عدالت اجتماعی است معتقدیم هر جا بخش خصوصی انگیزه و امکان دخالت را داشته باشد ما کمترین مداخله را خواهیم داشت و تنها کالاهای عمومی شامل ایجاد فضای سبز، آسفالت، مراکز فرهنگی و گذران اوقات فراغت ... را ایجاد کنیم که در مناطق کمبرخوردار این کار انجام خواهد شد.
افزایش سرمایه دموکراتیک
کلائی در خصوص حمایتهای شهرداری مشهد از تیم فوتبال شهر خودرو گفت: معتقدیم یکی از سرمایههای جدی سرمایه دموکراتیک است که باید در کنار سرمایه محیطی، اقتصادی و سایر سرمایهها به آن توجه شود لذا برای افزایش سرمایه دموکراتیک باید به درخواستهای مردم تا حد مقدورات پاسخ داده شود.
شهردار مشهد با بیان اینکه یکی از خواستههای مردم ایجاد شور و نشاط در شهر است، اظهار کرد: یکی از راههای ایجاد شورو و نشاط در شهر ورزش است لذا شهروندان از مدیریت شهری درخواست داشتند مدیریت شهری به ورزش توجه کند.
وی ادامه داد: مردم مشهد میخواهند تیمی داشته باشند که به آن افتخار کنند و این موضوع باعث ایجاد شور و هیجان و نشاط در میان مردم به ویژه جوانان میشود بر همین اساس زمانی که تیم پدیده دچار مشکل شد نسبت به حمایت از این تیم اقدام کردیم تا جایی که این تیم با مالک خصوصی به پایداری رسید.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه اکنون حمایت ما از تیم پدیده غیرمستقیم و به صورت در اختیار گذاشتن زمین تمرین و مواردی این گونه است، تصریح کرد: اکنون به دنبال توسعه زیرساختها در حوزه ورزش هستیم و بر همین اساس یک سالن سرپوشیده ۶ هزار نفری، با استاندارهای لازم در انتهای طبرسی احداث خواهیم کرد.
کلائی ادامه داد: معتقدیم شهر متعلق به همه است لذا در حوزه ورزش با توجه به ضعیف بودن زیرساختهای مربوط به ورزش جانبازان و شهروندان دارای معلولیت، مجموعه ورزشی ویژه این عزیزان نیز احداث خواهد شد.
شهردار مشهد اضافه کرد: همچنین با مالک تیم شهر خودرو نیز مذاکراتی انجام شده است تا کمپی با چندین زمین چمن با قابلیت استفاده برای تیمهای ورزشی سایر نقاط کشور احداث کنند که امیدواریم این موضوع به سرعت عملیاتی شود.
وی در خصوص دریافت هزینه بالا برای ورود به شهربازی و ورود مدیریت شهری برای رفع این مشکل بعد از ورود رسانهها به این موضوع گفت: شهرداری یک سری وظایف ذاتی دارد از جمله رفت و روب، ایجاد فضای سبز، آسفالت و... که انجام میدهد اما در برخی موارد تنها هماهنگ کننده است در بحث ورودی شهربازی مدیریت شهری از ابتدا ورود پیدا کرده بود اما رفع این مشکل نیاز به ورود دستگاههای نظارتی داشت که با تاخیر ورود پیدا کردند اما در مجموع معتقدیم کارها با کمک رسانهها سرعت بیشتری میگیرد و از این موضوع استقبال میکنیم.
در بحث رانت بسیار حساس هستم
کلائی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص حضور وی و یکی از معاونانش به عنوان سهامدارن شرکتی در نمایشگاه بینالمللی و استفاده این شرکت از رانت تاکید کرد: در موضوع استفاده از رانت بسیار حساس هستم لذا قبل از این که مسوولیت در شهرداری بپذیرم به دستگاههای نظارتی مراجعه کرده و اعلام کردم پیش ازورود به شهرداری تهران و مشهد به عنوان یک فرد در کارهای نمایشگاهی، فعالیتهای اقتصادی و تدریس در دانشگاه حضور داشتهام.
شهردار مشهد ادامه داد: صنعت نمایشگاهی با وجود رکود رونق مناسبی ندارد و نمیتوان رانتی برای آن در نظر گرفت، موضوعات در این خصوص شفاف است و اگر موضوع خاصی وجود دارد اعلام شود تا پاسخگویی کنیم.
وی افزود: در مجموع قبل از ورود به شهرداری فعالیتهایی در نمایشگاه داشتهام که اکنون از این مجموعهها خداحافظی کردهام.
سه خواسته از حوزه فرهنگی
وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص اقدامات حوزه فرهنگی شهرداری مشهد اظهار کرد: سه ماه از فعالیت معاونت جدید میگذرد و در همان ابتدا سه درخواست را با هدف بهبود رابطه مردم با مدیریت شهری مطرح کردیم که یکی از آنها در حوزه فرهنگ شهروندی بود.
شهردار مشهد تصریح کرد: پیش از این در حوزه فرهنگی ۲۰۰ موضوع در نظر گرفته میشد که هیچکدام به جایی نمیرسید لذا گفتیم برای سال ۹۸ دو موضوع احترام به عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدا مدنظر قرار گرفته و شرایطی ایجاد شود تا خودروها نسبت به توقف پشت خط عابر پیاده هنگام عبور عابر اقدام و زبالههای خود را از مبدا تفکیک کنند.
وی ادامه داد: درخواست دوم از حوزه فرهنگی حمایت از اصحاب فرهنگ، اندیشه و هنر و سازمانهای مردم نهاد اجتماعی بود که باید سازو کارهای مورد نیاز آن ایجاد شود و سومین درخواست نیز توسعه فضاهای فرهنگی فیزیکی و رویداد محور بود.
کلائی در خصوص طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر نیز گفت: طرح اولیه با نام تاش در سال ۷۸ طراحی و سال ۸۰ دوباره مصوبات بالادستی را دریافت کرد و در آن زمان طرحی خوب تشخیص داده شد اما پس از گذشت ۱۰ سال از اجرا شدن در بخشهایی بد بود که به همین دلیل در ابتدای دهه ۹۰ انتقادات از این طرح بالا گرفت.
شهردار مشهد با بیان اینکه با خراب کردن همه جا و ساختن آن مخالف هستم، افزود: با بالا گرفتن انتقادات بازنگری و اصلاح طرح در دستور کار قرار گرفت اما بازنگری تحت تاثیر هیجان به جای عقلانیت قرارداشت و در آن حقوق مکتسبه در نظر گرفته نشده بود و مدیریت شهری نمیتوانست از حق مردم بگذرد لذا در دوره شهردار سابق شکایتی در دیوان عدالت مطرح و طرح متوقف شد.
وی ادامه داد: شخصا با شکایت موافق نیستم؛ موضوعات باید با گفتگو و تعامل حل شود لذا گفتگوهای خود را با آستان قدس، استانداری و وزارت راه و شهرسازی آغاز کردیم که جلسهای در این راستا با حضور وزیر راه و شهرسازی و دست اندرکاران طرح در آستان قدس برگزار و وزارت راه و شهرسازی قبول کرد اصلاحاتی را با نگاه همه ذینفعان تا پایان تابستان انجام دهد.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه باید عقب افتادگیها در ایجاد زیرساختها دربافت پیرامونی حرم مطهر جبران شود زیرا تاخیر طرح را با شکست روبرو میکند، اظهار کرد: لذا با رئیس جمهور صحبت و اعلام شد که مدیریت شهری به تنهایی نمیتواند این کار را انجام دهد و نیاز به حمایت دارد که رئیس جمهور با انتشار اوراق مشارکت موافقت کرد.
کلائی ادامه داد: بر این اساس مجوز انتشار اوراق مشارکت با پرداخت ۵۰ درصد سود و اصل از سوی دولت داده شد که طی آن ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال ۹۷، مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق در سال ۹۹ برای ایجاد زیرساختها در بافت فرسوده اطراف مطهر منتشر میشود که سال گذشته دولت ۱۵۰ میلیارد تومان از سهم خود که نسبت به گذشته بسیار افزایش داشته را پرداخت و شهرداری ۳۵۰ میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
شهردار مشهد در پاسخ به سئوال یکی از شهروندان که از طریق توئیتر درباره مشکلات ترافیکی صدمتری مشهد مطرح شده بود، نیز گفت: صدمتری که باید به عنوان عنصر حمل و نقلی نقش ایفا میکرد آسیبهای اجتماعی را به دنبال داشته و شهر را به در منطقه تقسیم کرده است که باید برای ارتباط برقرار کردن میان متن و پیرامون شهر نقاط اتصالی را ایجاد کنیم که برای این کار و همچنین کاهش ترافیک چندین پل و دوربرگردان از جمله پل مصلی و تقاطع غیرهمسطح طرحچی و دسترسی به شهرک قدس طراحی و اجرا خواهد شد.
مجید خبیری
نظرات