واحد یک و دو بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به بهره‌برداری می‌رسد

واحد یک و دو بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان به بهره‌برداری می‌رسد


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محسن طرزطلب در جمع خبرنگاران درباره افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیببی شیروان اظهار داشت: این نیروگاه دارای سه واحد بخار است که واحد اول و دوم آن هفته آینده افتتاح می شود و تلاش می شود واحد سوم نیز تا پایان سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی افزود:  هزینه سرمایه‌گذاری برای هر واحد حدود ۱۳۰ میلیون دلار است که این دو واحد ۲۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان ساخت: از محل تبدیل واحد بخار به سیکل ترکیبی ۲۵۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی حاصل می شود که این دو واحد ۵۰۰ میلیون صرفه جویی خواهدداشت.
طرز طلب درباره علت تاخیر در بهره برداری نیروگاه شیروان گفت: قرار بود این نیروگاه در طرح سهام عدالت قرار گیرد اما در دولت یازدهم تلاش شد این نیروگاه دولتی بماند و بر این اساس اقدام های اجرایی آن سرعت گرفت.
وی افزود: با احداث و بهره برداری این نیروگاه نیاز برق خراسان شمالی برطرف خواهد شد و با تکمیل واحدهای آن به شبکه سراسری کمک خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: تاکنون ۵ واحد بخار به سیکل ترکیبی تبدیل شده اند و قرار است ۵ واحد دیگر شامل گل گهر، عسلویه، پرند، فردوسی و سبلان که خصوصی هستند تبدیل شوند.
طرز طلب گفت: با این ۱۰ نیروگاه راندمان نیروگاه های کشور یک درصد بهبود یافته و به ۳۸.۱ می رسد.
وی با بیان تاکنون ۶۰ درصد نیروگاه‌های در اختیار دولت از طرق مختلف به بخش خصوصی واگذار شده است، ادامه داد: ۲۰ درصد دیگر هم از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار می شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه حدود سه هزار مگاوات برق کشور در نیروگاه های فرسوده تولید می شود از تلاش برای جایگزینی آنها با نیروگاه‌های جدید خبر داد.
طرز طلب افزود: هفته آینده نیروگاه ۶۰ ساله طرشت بازنشسته خواهد شد و نیروگاهی جدید جایگزین آن خواهد شد.
وی گفت: نیروگاه ری نیز که قدیمی ترین نیروگاه تهران است قرار بود از محل منابع مالی کشور ژاپن تعویض شود که با اعمال تحریم‌ها ممکن نشد و از طریق پیمانکار داخلی انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی از امضای قرارداد این پیمانکار در هفته آینده خبر داد و گفت: ارزش این قرارداد ۵۰۰ میلیون است.
طرز طلب ادامه داد: بر اساس قانون بودجه ۹۸ قرار است شرکت‌هایی که از دولت طلب دارند بتوانند با نفت طلب خود را وصول کنند.
وی اظهار داشت: پیش بینی شده از این محل ۴۰ هزار میلیارد تومان در اختیار پیمانکاران قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی درباره بدهی‌های این شرکت نیز گفت: تاکنون ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها تسویه شده است و دو هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارد.
طرز طلب افزود: بدهی این شرکت به بخش خصوصی پنج هزار میلیارد تومان است.
وی از در دست اجرا بودن معادل ۱۹ هزار مگاوات نیروگاه جدید خبر داد و خاطرنشان کرد: دو هزار مگاوات آن نیروگاه سیکل ترکیبی خواهد بود.
طرزطلب درباره به صرفه بودن ساخت نیروگاه به ایرنا گفت: گرچه تامین هزینه‌های ساخت سخت است، اما نمی‌توان مردم را بدون برق گذاشت.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی افزود: به هر طریق همه تلاش خود را برای افزایش رفاه مردم به کار خواهیم گرفت، زیرا امروز برق شاخص رفاه محسوب می‌شود
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات