تثبیت قیمت آهن در بورس

تثبیت قیمت آهن در بورس

www.BanaNews.irدیروز نیز همانند چهارشنبه هفته قبل، کالاهای فولادی عرضه شده توسط ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالا میان کارگزاران و مشتریان آنها تقسیم شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پس از آنکه بورس کالا از ۲ هفته قبل اعلام کرد قیمت‌ها را آزاد گذاشته و اجازه نوسان قیمت محصولات فولادی را پس از مدت‌ها داد، موضع‌گیری‌های جدی مسوولان ناظر بازار باعث شد تا مجددا برای محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود سقف قیمت گذاشته شود، در عین حال از آنجا که تقاضا برای برخی محصولات بالاتر است قرار بر این شد تا بر اساس استفاده از سیستم سهمیه‌بندی کالا میان کارگزاران از رقابتی شدن بازار و رشد قیمت جلوگیری شد.

این گونه نظارت‌ها بر قیمت محصولات فولادی در حالی به معاملات بورس و پس از گذشت کمتر از یک هفته آزادسازی قیمت‌ها، بازگشته است که بسیاری از معامله گران و فعالان بازار معتقدند برای منطقی شدن عرضه و تقاضا بهتر است این اجازه داده شود تا قیمت‌ها اصلاح شود، به گفته برخی از معامله‌گران بورسی علت بالا بودن تقاضا برای برخی از محصولات همچون ذوب‌آهن این موضوع است که قیمت‌های بورس در مقایسه با نرخ‌های بازار با در نظر گرفتن هزینه‌های بورس و خواب کالا پایین‌تر است؛ اما اگر نرخ‌ها منطقی‌تر می‌شد و با توجه به نرخ شمش، سطح قیمت‌ها ۱۰ تا ۱۵ تومان بالاتر می‌رفت از سطح تقاضا کاسته می‌شد، خصوصا اینکه هنوز خریدهای پروژه‌ای وارد بازار نشده و از معاملات عمده دولتی‌ها هم خبری نیست.

برخی از معامله‌گران، عرضه محصولات ذوب‌آهن را عامل بالارفتن عطش بازار می‌دانند، اما در عین حال با توجه به میزان تولید ماهانه و همچنین فروشی که تاکنون این شرکت داشته انتظار بیشتری را نمی‌توان از این عرضه‌کننده داشت.

با توجه به تقاضای بالاتری که دیروز در مقایسه با عرضه‌ها وجود داشت، نرخ آهن در بازار آزاد افزایش یافت. برخی پیش‌بینی می‌کنند با وجود کنترلی که در بورس وجود دارد، تا یک ماه آینده سطح قیمت‌ها در بازار داخلی به واسطه خرید بیشتر در فصل گرما بالاتر ‌رود، اما در عین حال پیش‌بینی کردن بازار بسیار سخت است؛ چرا که نه سیاست‌ها مشخص است و نه آمار دقیقی از میزان کالای دپو شده وجود دارد.

بیشتر نگرانی فعالان بازار از کاهش توان تولید کارخانه‌ها است به خصوص با توجه به قیمت شمشی که در بنادر به ایرانی‌ها پیشنهاد می‌شود و کششی که فعلا به طور طبیعی در بازار مصرف وجود ندارد و فروش و تولید را برای بسیاری از خصوصی‌ها بدون توجیه کرده است.

اگرچه دیروز در بازار زمزمه‌هایی از افت قیمت پیشنهادی بیلت به ایران شنیده می‌شد؛ اما عمده نگرانی پایین بودن نقدینگی فولادسازان است. شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ‌های فولاد مبارکه هم امروز(دوشنبه) تغییری نخواهد کرد و سقف قیمت برای کالاهای این شرکت نیز اعمال خواهد شد.

دیروز با وجود تقاضای ۱۶۰ تنی برای محصول ذوب آهن به هر کارگزار۲۳ درصد کالایی که در خواست کرده بود ارائه شد، در نتیجه کالاها بدون وارد شدن به زمان رقابت معامله شد. در نهایت یک‌هزار و ۱۴۰ تن میلگرد و تیرآهن مخلوط این شرکت با نرخ ۷۹۹ تومان معامله شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی هم همانند فولاد نیشابور که هفته قبل سقف قیمت آن ۸۱۰ تومان تعیین شده بود، با نرخ ۸۱۰ معامله شد. حجم کالاهای معامله شده این شرکت ۵ هزارو ۴۰ تن بود. میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد نیز با قیمت ۷۷۵ تومان ۸۰۰ تن، میلگرد ۱۴ تا ۳۲ کویر نیز ۷۷۵ تومان ۷ هزارو ۲۶۰ تن معامله شد. ۱۰-A2 تا ۱۶ فولاد کرمانشاه با قیمت ۷۷۵ تومان ۲۲۰ تن فروش رفت.

محصولات بناب، جهان فولاد غرب، نطنز، فولاد آلیاژی ایران و سبد مخلوط یزد نیز معامله نشد.

 

 

 

    نظرات