در تمامی مراحل مدیریت بحران

در تمامی مراحل مدیریت بحران

رییس شورای عالی استان‌ها گفت: متاسفانه در کشورمان در هر سه مرحله بحران دچار مشکل و ضعف هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مرتضی الویری با بیان این مطلب در هجدهمین نشست مدیران بحران کلانشهرهای ایران که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: بحران به ۳ مقطع قبل از وقوع یا زمان پیشگیری، زمان وقوع بحران و مدیریت آن و سپس اتفاقات بعد از وقوع بحران تقسیم‌بندی می‌شود که باید گفت متاسفانه در کشورمان در هر سه مرحله دچار مشکل هستیم.
وی با تشبیه مدیریت قبل از بحران به مقوله بهداشت و درمان، افزود: اگر به مقوله بهداشت و درمان پرداخته شود، هزینه‌های درمانی کشور کاهش می‌یابد. در خصوص بحران نیز وضعیت همین گونه و حتی جدی‌تر است.
رییس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر این نکته که به اندازه کافی در خصوص پیشگیری از وقوع حوادث صحبت و مباحثه می‌شود، گفت: اما واقعیت تلخ این است که در حوزه پیشگیری از بحران به صورت عملی کاری انجام نداده‌ایم. گرچه قوانین و مقررات در این خصوص ممکن است وجود داشته باشد.
الویری خاطرنشان کرد: بسیاری از اصول پیشگیری از بحران در کشورمان به صورت تشریفاتی و زائد در آمده است. مانند آنچه در زمینه احداث ساختمان‌ها و تجهیز آنها به مسائل ایمنی مطرح است.
وی بیان کرد: در واقع مشکل آنجا است که مسائل حوزه ایمنی هنوز در بین مردم به صورت فرهنگ در نیامده است. اما اگر به صورت جدی به آن پرداخته شود می‌تواند گره‌گشای بسیاری از امور باشد.
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه ضرورت دارد در این خصوص هنجار فرهنگی شکل گیرد، گفت: اگر در این خصوص الزام حاکمیتی وجود داشته باشد یا این مسائل در کتاب‌های درسی گنجانده شود، کار به صورت اتوماتیک به پیش می‌رود و نهادینه می‌شود.
الویری افزود: تنها در این صورت است که بسیاری از هزینه‌های ملی کاهش پیدا می‌کند و از بار مشکلات موجود کاسته می‌شود.
وی یاد آور شد: عمر ساختمان‌ها در کشورمان بسیار کوتاه است. ساختمانی که باید ۸۰ سال عمر کند ۲۰ سال عمر می‌کند. در واقع هزینه انجام می‌شود اما نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.
رییس شورای عالی استان‌ها با اشاره به اقدامات بعد از بحران در کشور، اظهار کرد: کمک‌های مردمی و همراهی مردم پس از وقوع بحران دچار افت شدید می‌شود. در یک بازه زمانی کمک‌های مردمی تحت تاثیر شور و هیجانات اتفاق افتاده به اوج می‌رسد. اما چون این کمک‌ها سامان نیافته، یک باره متوقف می‌شود و فاصله عجیبی شکل می‌گیرد و کار رها می‌گردد.
الویری با تاکید بر اینکه باید به شکلی سامان یافته با این موضوعات برخورد کرد، گفت: مدیریت بحران باید بر نیروی مردمی تکیه کند. نمی‌توان برای کاری در یک مقطع کوتاه حجم زیادی از نیروی انسانی را به کار گرفت. باید سیستمی داشت که در همان روز بحران و با یک سوت مردم بسیج شوند و نیروهای مردمی در این مرحله نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این بدنه عظیم به حرکت در آید، می‌توان کارهای بزرگی کرد. همان طور که شورای عالی استان‌ها و بدنه شورایی نیز می‌تواند کارهای خوبی انجام دهد.
رییس شورای عالی استان ها یادآور شد: بدنه شورایی از بالاترین سطوح تا روستاهای کشور فعال است و باید این بدنه ۱۲۰ هزار نفری را به صورت فعال و هوشمند برای حوادث بسیج کنیم.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    منبع خبر

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد

    مدیریت ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد یک سازمان دولتی در شهر مشهد می باشد

      نظرات