مشارکت اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی ایران

مشارکت اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی ایران

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو گفت: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا (UIC) www.BanaNews.irبرتمام خاورمیانه از جمله ایران و خطوط ریلی‌ آن تمرکز کرده و قصد دارد در پروژه‌هایی که در سطح کشورها و مناطق انجام می‌شود، شرکت کند.‌

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد ساطعی درگفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تراکم خطوط ریلی خاورمیانه کمتر از میزانی است که بتواند نیاز آتی بازار را تأمین کند، اظهار داشت: میانگین تراکم راه‌آهن در خاورمیانه به ازای هر یک میلیون نفر ۸۸ کیلومتر است، در حالی که این رقم در اتحادیه اروپا ۴۸۶ کیلومتر به ازای هر یک میلیون نفر است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم میانگین رقم خاورمیانه را به میانگین اتحادیه اروپا برسانیم، باید برای ساخت ۹۰۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید سرمایه‌گذاری کنیم که در صورت عملی شدن این کار شبکه راه‌آهن ۵ برابر مقدار فعلی آن خواهد شد.

ساطعی تصریح کرد: با توسعه و تکمیل کریدور غرب و شرق از طریق خاورمیانه، کالاها از این مسیر در مدتی کوتاه ترانزیت خواهند شد و هزینه حمل و نقل بسیار کاهش خواهد یافت که در این‌باره باید گفت پروژه‌هایی همانند پروژه تونل مرمر، به حمل و نقل بین‌المللی کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با اشاره به اینکه این چنین پروژه‌هایی سهم عمده‌ای از بازار آینده خواهند بود، گفت: سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های یک کشور، با شروع تجارت‌های بین‌المللی، به سود سایر کشورهای منطقه نیز خواهد بود.

* حضور اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا در پروژه‌های ریلی خاورمیانه

ساطعی تصریح کرد: اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا (UIC) برتمام خاورمیانه و خطوط ریلی‌ آن تمرکز کرده و قصد دارد در پروژه‌هایی که در سطح کشورها و مناطق انجام می‌شود، شرکت کند.

وی تأکید کرد: قطعاً نیاز به حمل‌ونقل در سطح خاورمیانه افزایش خواهد یافت و راه‌آهن با توسعه دادن خدمات خود و بهبود شرایط،‌ سهم بزرگی از بازار حمل ونقل را به دست خواهد گرفت.

ساطعی خاطرنشان کرد: برخی کشورها که رشد قابل ملاحظه‌ای هم در حمل مسافر و هم در حمل بار دارند، قصد دارند در توسعه خطوط ریلی خاورمیانه شرکت داشته و واحد خاورمیانه UIC باشند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: توصیه UIC برای ‌گام‌های بعدی این است که برنامه‌ای با جزئیات بیشتر برای خطوط ریلی خاورمیانه تهیه شود؛ بخش‌های اصلی که قرار است توسعه پیدا کند باید مشخص شوند و برنامه باید معین کند که اعضا و یا سایر سازمان‌ها کجا باید وارد عمل شوند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با بیان اینکه پیشرفت خطوط ریلی خاورمیانه به نیاز به حمل و نقل از طریق راه‌آهن، خدمات ارائه شده توسط راه‌آهن و شرایط خارجی بستگی دارد، گفت: نیاز به حمل و نقل از مسیرهای خاص واقع در خاورمیانه در آینده باید کاملاً روشن شود زیرا شرط اصلی سرمایه گذاری و پیشرفت راه‌آهن نیاز بازار به خطوط ریلی است،‌ که در این‌باره یک روش برای مشخص نمودن مسیرهای دارای پتانسیل بالا، بررسی فاصله مبدأ تا مقصد است.

* توسعه خطوط ریلی با تمرکز بر مسیر‌های ترانزیتی و کریدور‌ها

این کارشناس حمل و نقل ریلی درخصوص لزوم توسعه خطوط ریلی ضمن تأکید بر اینکه باید تمرکز زیادی روی توسعه مسیرها شود، گفت: ‌مسیرهای ریلی از بندر به داخل کشور، مسیرهای ترانزیتی و کریدور‌ها نیازمند تمرکز در این‌باره هستند.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی زیادی در خاورمیانه پتانسیل توسعه دارند، اظهار داشت: در این‌باره می‌توان به کریدور شمال – جنوب و اتصال غرب به شرق از طریق تونل مرمر اشاره کرد؛ ساخت چنین مسیرهایی نیاز به همکاری‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی دارد.

* اهداف پیش‌رو برای توسعه ریلی خاورمیانه

ساطعی با بیان اینکه خاورمیانه هیچ سیاست کلی و پذیرفته شده‌ای برای خطوط ریلی ندارد، گفت: برخی سیاست‌های لازم در این‌‌باره شامل آماده شدن برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای (برای زیرساخت‌ها و یا ‌نگهداری) در مواردی که مورد نیاز خطوط ریلی خاورمیانه است، تهیه ‌تحقیق و بررسی‌های حرفه‌ای برای یافتن مسیرهای دارای پتانسیل بالا نظیر کریدورهای ترانزیتی و بالا بردن قابلیت همکاری با دیگر روش‌های حمل‌ و نقل و نشان دادن مزایای توسعه خطوط ریلی و مسیرهای مختلف، است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو ادامه داد: جمع‌آوری اطلاعات و انجام تحقیقاتی برای نشان دادن نقش راه‌آهن در توسعه پایدار حمل ‌و نقل در خاورمیانه و ارائه طرح‌های پیشنهادی برای همکاری نزدیک‌تر و یکپارچگی بین خطوط ریلی، از دیگر سیاست‌های لازم برای توسعه خطوط ریلی خاورمیانه است.

این کارشناس حمل و نقل ریلی با تأکید بر اینکه برای توسعه خطوط ریلی خاورمیانه و اتصالات بین‌ آنها اراده سیاسی قوی‌ لازم است، خاطرنشان کرد: UIC علاقه دارد تا در گسترش این خطوط در سطح بین‌المللی، ملی و در سطح کریدوری همکاری کند.

* توسعه عوامل سازمانی واحد در خاورمیانه

ساطعی با بیان اینکه اغلب کشورهای خاورمیانه که راه‌آهن دارند، اعضای فعال UIC ‌هستند، اضافه کرد: همکاری UIC با خاورمیانه باید توسعه پیدا کند و آنچه در این‌باره اهمیت دارد، این است که واحدی برای پیاده‌سازی و تضمن ثبات آن طرح شود.

وی اظهار داشت: ‌در گام بعدی باید برنامه‌ای برای خطوط ریلی خاورمیانه بر پایه UIC تهیه شود تا در این برنامه بر مواردی که اعضا در آن همکاری و مشارکت می‌کنند، تاکید شود.

این کارشناس حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: در طول این فرآیند که انجام برخی برنامه‌ها ممکن است چندین سال به طول بیانجامد، باید حداقل اهداف مشخصی مورد توسعه خطوط ریلی خاورمیانه تحقق یابد که این اهداف شامل توافق نظر در مورد اهداف مشترک و دورنمای پروژه‌، مشخص کردن تعدادی از زمینه‌های اصلی که باید توسعه یابند، وجود استراتژی‌هایی برای سرمایه‌گذاری بزرگ در خطوط ریلی خاورمیانه و برنامه‌هایی برای همکاری نزدیک‌تر و یکپارچگی و چگونگی تحت تأثیر قرار دادن سیاست‌گذاران، است.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو خاطرنشان کرد: ارائه توصیف استراتژیکی از خدمات، محصولات و مسیرهای خطوط ریلی خاورمیانه بر پایه معیارهای تجاری و همچنین نشان دادن توانایی رقابتی آنها و گسترش استراتژی برای اعضای UIC و توسعه سازمان و طرح برنامه‌ای برای تضمین ثبات سازمان و پیوستگی کارها، از دیگر اهداف در این‌باره است.

 

 

    نظرات