شرط تایید سیستمهای اسکلت چوبی توسط مرکز تحقیقات ساختمان

شرط تایید سیستمهای اسکلت چوبی توسط مرکز تحقیقات ساختمان

www.BanaNews.irبنانیوز- رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: سیستم‌های ساختمانی اسکلت چوبی به شرط رعایت الزامات مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تا حداکثر ۳ طبقه بلامانع و مورد تأیید است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر فاطمی‌عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان این مطلب افزود: سیستم ساختمانی اسکلت چوبی (Light Wood Frame Construction) یکی از سیستم‌های ساختمانی معتبر و متداول در سطح بین‌الملل است که در آیین‌نامه‌های مختلف ساختمانی و لرزه‌ای مورد بحث و تایید قرار گرفته است. مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، پس از بررسی و مطالعه آیین‌نامه‌های ساختمانی بین‌المللی موجود، اقدام به تدوین الزامات طراحی و اجرایی این سیستم ساختمانی نموده است. استفاده از این سیستم ساختمانی در کشور به شرط رعایت این الزامات، به شرایط لرزه‌خیزی مکان ساخت تا حداکثر ۳ طبقه بلامانع و مورد تأیید است.

وی در ادامه گفت: در سیستم ساختمان‌های اسکلت چوبی رعایت کلیه اصول فیزیک ساختمان از قبیل عایق‌کاری حرارتی، رطوبتی، صدا و هوابندی در شمار الزامات آن است که بدون آنها این سیستم ساختمانی قابلیت کاربری خود را از دست خواهد داد و در صورت اجرای نادرست یکی از آسیب‌پذیرترین سیستم‌های ساختمانی است که می‌تواند زیان‌های مالی و جانی بزرگی به بار آورد. مهمترین نکته در این سیستم، محافظت سازه چوبی در برابر عوامل مخرب محیط از قبیل رطوبت، حرارت زیاد، تغییرات شدید دما و رطوبت، قرار گرفتن در معرض قارچ‌ها، موریانه و حشرات دیگری که از چوب تغذیه می‌کنند و میکروارگانیزم‌ها است. از طرف دیگر، آتش‌سوزی خطری جدی برای ساختمان‌های چوبی است.

دکتر فاطمی‌عقدا در خصوص نحوه محاسبات و طراحی این سیستم ساختمانی گفت: باید در نظر داشت که نحوه محاسبات بارهای وارده و طراحی این سیستم ساختمانی با سیستم‌های متداول دیگر بسیار متفاوت است و طراحی و اجرای آن نیازمند به نیروی متخصص، دانش، فناوری و تمهیدات خاصی است. نکته مهم دیگر الزام استفاده از چوب ساختمانی رده‌بندی شده با مقاومت معین، کاربرد چوب فرآوری شده با مواد شیمیایی در مکان‌های معین و ممانعت از کاربرد چوب نجاری است. در حال حاضر، اکثر انواع چوب‌های داخلی برای ساخت و ساز با این سیستم ساختمانی مناسب نبوده و نیاز به چوب ساختمانی وارداتی است.

وی با بیان این مطلب که تجربیات حاصل از زلزله‌های به وقوع پیوسته در سطح جهانی، ساختمان‌های با قاب سبک چوبی که از آیین‌نامه‌های معتبر بین المللی تبعیت می‌کنند را در شمار سیستم‌های ساختمانی با مقاومت بالا در برابر زمین‌لرزه قرار داده است، گفت: بیشتر خسارات وارده در هنگام زمین‌لرزه، در اثر آتش‌سوزی‌های پس از وقوع زلزله بوده است که رعایت مقررات آیین‌نامه‌ای جهت پیشگیری از انتشار آتش در انبوه‌سازی را ضروری می‌سازد.

به گزارش بنانیوز ، دکتر فاطمی‌عقدا در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به موارد فوق، ساخت و ساز با این سیستم ساختمانی، بخصوص در انبوه‌سازی نیازمند آشنایی با جزئیات و مبانی صحیح فنی، رعایت کامل الزامات اجرایی و آیین‌نامه‌ای و نظارت مقامات ذیصلاح بر ساخت است. بر طبق «فصل ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۸» مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان تنها مرجع تأیید فناوری‌های نوین و شیوه تولید صنعتی ساختمان معرفی شده است و کلیه تولیدکنندگان و واردکنندگان فناوری‌های نوین ساختمانی جهت استفاده از تسهیلات مربوطه ملزم به اخذ «تاییدیه فنی» از این مرکز می‌باشند.

 

    نظرات