نقش مستاجر در کنترل اجاره‌بها

نقش مستاجر در کنترل اجاره‌بها

www.BanaNews.irبه گفته کارشناسان مسکن یکی از دلایل اصلی گرانی در بازار مسکن‌، هجوم متقاضیان در یک زمان مشخص به بازار است، به همین خاطر علت اصلی رشد نرخ اجاره واحدهای مسکونی در فصل تابستان‌، هجوم اکثر مستاجران به بازار رهن و اجاره ارزیابی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه مسوولان حوزه مسکن وظیفه دارند وضعیت بازار مسکن را از لحاظ میزان عرضه‌، قیمت خرید و فروش و غیره کنترل کنند و بر نحوه عملکرد بنگاه‌های املاک نظارت داشته باشند، اما از طرف دیگر مستاجران هم با برخی رفتارهای صحیح می‌توانند مانع افزایش اجاره‌بها شوند.

زمانی که بازار اجاره واحدهای مسکونی با رونق مواجه می‌شود اکثر مستاجران از نرخ‌های اعلام شده به بازار شکایت دارند و اظهار می‌کنند اجاره‌بها به میزان چشمگیری افزایش یافته است. در‌این بین هنگامی‌که اتحادیه مشاوران املاک با گلایه متقاضیان در بازار اجاره روبه‌رو می‌شود‌، سعی دارند با اظهار نظر رشد نرخ اجاره را متوقف کنند یا‌اینکه همان نرخ‌های قبل را ثابت نگه دارند، اما در بیشتر مواقع اقدامات آنها باب میل مستاجران نیست، زیرا متقاضیان براین باورند که نتیجه پیشنهادات آنها برای بهبود وضعیت بازار اجاره اگر قرار باشد بر قیمت‌ها تاثیر گذار باشد زمانی به نتیجه می‌رسد که دیگر فایده‌ای ندارد و اکثر مستاجران جابه‌جا شده اند.

اما در همین حال برخی کارشناسان بازار مسکن راهکاری را برای ثبات نرخ اجاره و حتی کاهش اجاره‌بها به مستاجران پیشنهاد می‌کنند که بدین شرح است‌: آنچه در بازار اجاره مسکن به چشم می‌خورد جابه‌جایی انبوهی از مستاجران در ۳ ماهه تابستان است که علت آن از قول مستاجران «اتمام امتحانات مدارس» عنوان می‌شود.

شاید ‌این باور یعنی ‌اینکه برخی از مستاجران تعطیلات تابستانی مدارس را فرصت مناسبی برای جابه‌جایی می‌دانند‌، صحیح باشد، اما به طور یقین ‌این شرایط برای همه مستاجران قابل تعمیم نیست.

معمولا آن دسته از مستاجران در تابستان جابه‌جا می‌شوند که قصد دارند منطقه سکونت خود را تغییر دهند و از سوی دیگر مجبور هستند مدرسه فرزند خود را هم تغییر دهند اما مستاجرانی که قرار است در محله سکونت خود بمانند و تنها از کوچه‌ای به کوچه دیگر منتقل شوند و همچنین نیازی به جابه‌جایی مدرسه فرزند خود ندارند لازم نیست که حتما در فصل تابستان نقل مکان کنند. از طرف دیگر مستاجرانی که فرزند مدرسه‌ای ندارند مجبور نیستند در ۳ ماهه تابستان جابه‌جا شوند.با ‌این تفاسیر اگر‌این دو گروه مستاجر از بازار اجاره در فصل تابستان خارج شوند و تا قبل از شروع تابستان یا در ۶ ماهه دوم سال جابه‌جا شوند به بازار اجاره از لحاظ جلوگیری از افزایش نرخ اجاره کمک شایانی کرده‌اند زیرا هنگامی‌که مالکان در بازار مسکن با هجوم متقاضیان رو به رو می‌شوند به فکر افزایش اجاره‌بها می‌افتند و‌ این چنین تصور می‌کنند‌، به دلیل ‌اینکه حجم مستاجر در بازار زیاد است بالاخره یک متقاضی راضی به اجاره واحدی با نرخ اجاره بالا می‌شود، اما اگر از میزان متقاضیان در بازار کاسته شود و میزان عرضه بالا باشد مالکان مجبور هستند تا واحدهای خود را با نرخ‌های مناسب به بازار اجاره عرضه کنند تا مبادا مشتری را از دست ندهند و با توجه به حجم اندک مستاجران‌، از دست دادن متقاضی برای مالک ممکن است گران تمام شود.

پرهیز مستاجران از رفتار نابجا

رییس اتحادیه مشاوران املاک در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت‌: برخی از متقاضیان با انجام رفتارهای نابجا باعث تشویش در بازار اجاره می‌شوند و انتظار داریم ‌این دسته از مشتریان متوجه اشتباه خود شوند. برای مثال آنهایی که چند ماهی تا اتمام قراردادشان باقی مانده است دلیلی ندارد در بازار برای جست‌وجوی واحد مورد نظر حضور پیدا کنند.

مصطفی قلی خسروی در ادامه خاطرنشان کرد‌: افزایش تعداد متقاضیان (خریدار یا مستاجر) باعث افزایش نرخ اجاره یا قیمت فروش می‌شود پس یا نباید تقاضا در یک دوره مشخص افزایش پیدا کند یا ‌اینکه باید نسبت به قیمت‌های گران اعلام شده‌، بی‌تفاوت بود و استقبال نکرد.

وی تاکید کرد‌: در حال حاضر قیمت مسکن توسط عده‌ای گران فروش افزایش یافته است، اما اگر خریداران از خرید چنین واحدهایی امتناع کنند، به طور یقین قیمت‌ها کاسته خواهد شد. اگر مستاجرانی که اتمام زمان قراردادشان چند ماه بعد است نیز از بازار خارج شوند و از حجم متقاضیان کاسته شود‌، اجاره‌بها به میزان چشمگیری افت پیدا خواهد کرد زیرا مالکان همیشه به حجم متقاضیان در بازار نگاه می‌کنند و بر اساس ‌این مساله قیمت فروش یا نرخ اجاره را تعیین می‌کنند.

    نظرات