تخفیف ۲۰ درصدی عوارض طی دو بازه زمانی تا پایان سال

تخفیف ۲۰ درصدی عوارض طی دو بازه زمانی تا پایان سال

ابراهیم تقی زاده رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند روز گذشته در جلسه شورای شهر اظهار کرد: اجلاس شوراها در کلان شهرها از جمله جلساتی است که به منظور بررسی برنامه و اختیارات شوراها در هر شهر برگزار می‌شود.

لایحه ای برای کاهش اختیارات شوراها
رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: در اجلاس شوراها که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد مباحث و لوایحی در ارتباط با شهر و شوراها مطرح و بررسی شد که مهمترین مباحث در خصوص تلاش دولت برای کاهش اختیارات شوراها است.

تقی زاده عنوان کرد: در این اجلاس مباحثی مطرح شد که از جمله آن اختیار انتخاب شهردار از شورا گرفته و به استانداری واگذار شود و موضوع دوم نیز گرفتن حق تعیین عوراض از شورا بود.

وی با بیان اینکه برای تعیین عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سعی بر این شده عوارض گرفته شده در قالب مالیات از طریق دولت اخذ شود، گفت: از ۱۰۰ درصد مالیات اخذ شده ۹ درصد سهم شهرداری و دهیاری ها و ۹۱ درصد دیگر سهم دولت است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: سهم تمام شهرداری های کشور از مالیات بر ارزش افزوده ۴ درصد است که اغلب اوقات این سهم نیز تعلق پیدا نمیکند ضمن اینکه باید برای تعادل بخشی، سهم شهرهای کوچک از محل عوارض برنامه ریزی شود که به سهم عادلانه برسند.

تقی زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه در اجلاس شوراها تمام شوراها بر کاهش اختیارات معترض بودند تصمیم گرفته شد شوراهای شهرهای کوچک مکاتباتی برای بازنگری این مباحث با مجمع نمایندگان استان داشته باشند که لایحه تعیین عوراض شهرداری از شوراها گرفته نشود چراکه در صورت تصویب این لایحه بودجه شهرداری ها کاهش پیدا خواهد کرد.

محمدعلی طاهری عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این خصوص، گفت: لایحه کاهش اختیارات شوراها با اصل ۷ و ۱۰۰ قانون اساسی مغایرت دارد و حتی در اصل ۱۰۰ به وضوح مشخص شده مقامات کشوری ملزم به رعایت قانون های شوراهای اسلامی اند.

وی تاکید کرد: باید در تدوین هرگونه لایحه ای که موجب حدود اختیارات شوراها میشود با دقت بیشتری تصمیم گرفته شود که مغایر با اصول مترقی قانون اساسی نباشد.

مهدی میری عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند نیز به حضورش در کمیسیون گردشگری در شهر اصفهان اشاره کرد و افزود: در این کمیسیون مقرر شد سایتی جهت معرفی ظرفیت های گردشگری ایجاد شود و هر استان نیز ظرفیت های گردشگری خود را معرفی کند.

وی با بیان اینکه ضمن معرفی ظرفیت ها، زیرساخت ها برای حضور گردشگر باید معرفی شود، گفت: در این جلسه اسم بیرجند در خصوص صنایع دستی و ثبت جهانی روستای خراشاد چند مرتبه تکرار شد که باعث افتخار است.

تخفیف ۲۰ درصدی عوارض طی دو بازه زمانی تا پایان سال

ابتدا در خصوص در نظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی عوارض شهرداری در حوزه شهرسازی برای اشخاص و نه نهادهای دولتی طی دو بازه زمانی از ۲۵ تیر تا ۳۱ شهریور و از ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن ۹۸ برای آن دسته از افرادی که عوارض را به صورت نقدی پرداخت کنند بحث شد، که به تصویب اعضای شورا رسید.

بخشودگی عوارض برای حوزه علمیه سفیران هدایت

نامه دیگر شهرداری در خصوص درخواست حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند مبنی بر تهاتر بخشی از مطالبات شهرداری از سوی این حوزه علمیه قرائت شد که میزان عوارض این حوزه علمیه بیش از یک میلیارد و ۷۹۴ میلیون ریال و سایر هزینه ها بیش از ۷۶۶ میلیون ریال بوده که آنها تقاضا کرده اند ۷۶۶ میلیون ریال را به صورت تهاتر با شهرداری تسویه نمایند.

شهردار بیرجند با بیان اینکه شهرداری بیرجند پیش از این درخواست بخشودگی کامل عوارض حوزه علمیه سفیران هدایت را مطرح کرده بود که به تایید شورای شهر رسید اما هیئت تطبیق مخالفت کرد و برگشت داد که در ادامه حوزه علمیه عنوان کرد که بخشی از عوارض را از طریق تهاتر تسویه می کنیم اما مشخص نیست شهرداری باید عوارض را با چه چیزی تهاتر کند و لذا تقاضا می کنیم که یا کلا عوارض بخشیده شود و یا تمام آن را بپردازند به هر حال شهرداری در درخواست اول نیز با هدف کمک، بحث بخشودگی تمام این عوارض را مطرح کرد.

مرتضی یزدان شناس عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت یکم تیرماه روز اصناف، خواستار تعیین تکلیف انتقال صنوف آلاینده به شهرک این صنوف شد.

شهرداری آماده انتقال صنوف آلاینده

محمدعلی جاوید شهردار بیرجند نیز در این جلسه در خصوص صنوف آلاینده، اظهار کرد: بحث انتقال صنوف آلاینده یکی از مهمترین برنامه های شهرداری بیرجند است.

وی با بیان اینکه در این خصوص اداره کل راه و شهرسازی زمین واگذار کرده و شهرداری نیز اقدامات لازم را انجام داده، گفت: انتقال صنوف آلاینده مهمترین کار شهرداری است اما اختیار تام دست شهرداری نیست.

شهردار بیرجند اظهار کرد: شهرداری به دنبال ساماندهی است و پیشنهاد می‌شود جلسه ای با متولیان ذی ربط برای تعیین تکلیف انتقال صنوف آلاینده برگزار شود و صاحبان مشاغل برای دریافت پروانه اقدام کنند که حداقل طی یکسال آینده صنوف به شهرک صنوف آلاینده منتقل شود

جاوید در خصوص ساماندهی فضای سبز شهری، بیان کرد: در این خصوص سه محور در سطح شهر در برنامه داریم که زیبا سازی محدوده میدان شهدای عبادی تا خیابان طالقانی و زمین های اطراف، میدان فرودگاه_ بلوار امام رضا (ع) تا صیاد شیرازی و محور بعدی ساماندهی و زیبا سازی خیابان جمهوری_ موسی بن جعفر(ع)_ کارگران و مهرشهر که احتمالا تا پایان شهریورماه به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با توسعه پارک‌ها در شهر تغییراتی در بودجه خواهیم داشت، گفت: در تعدادی از نقاط شهر پارک محلی نداریم که برای احداث پارک محلی در این تعداد تلاش می‌شود که تا هفته دولت شاهد اجرایی شدن تعدادی از این پروژه‌ها خواهیم بود.

شهردار بیرجند بیان کرد: اولویت برای ایجاد پارک در شمال شهر است و عملیات اجرایی پارک در مهرشهر به چهار قسمت تقسیم شده و چهار پیمانکار برای آن در نظر گرفته شده است. اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای آن پیش‌بینی شده اما تا کنون تخصیص اعتباری نداشته‌ایم.

جاوید بیان کرد: در محدوده سایت اداری نیز زمین برای ایجاد پارک وجود دارد که باید با دستگاه‌های ذی ربط جلسه‌ای برگزار شده و در خصوص این منطقه برنامه‌ریزی شود.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر بیرجند

    منبع خبر

    شورای شهر بیرجند

    شورای شهر بیرجند یک شورای شهر در شهر بیرجند می باشد

      نظرات