دیدار اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان

دیدار اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان

اعضای شورای اسلامی شهر زاهدان با حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان با وی دیدار و گفتگو کردند.
در این دیدار مهندس شهنوازی ضمن اشاره به اینکه آیت الله محامی نماینده محترم ولی فقیه در استان در گذشته نیز در استان بوده¬اند و آشنایی با منطقه، ظرفیتها و پتانسیلها و همچنین مشکلات این استان دارند گفت: زاهدان شهر مهمی است و از مشخصه های مهم شهر زاهدان همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان است که به لحاظ استراتژیک در جنوب شرق کشور از اهمیت خاصی برخوردار است و بیشترین خدمات اجتماعی، اداری، آموزشی و … به استان از طریق زاهدان صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژه هایی که در حال اجرا است و بزودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود پروژه راه¬آهن است افزود: پروژه راه¬آهن زاهدان از استثنائات کشور می باشد و شهر دیگری در کشور نمیشناسیم که از چهار طرف به راه آهن متصل باشد و این نشان میدهد که شهر زاهدان پتانسیل ترقی و توسعه زیادی دارد و از طرفی جوابگوی خدماتی که در آینده بسوی شهر گسیل میشود نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان یکی از مهمترین معضلات شهر زاهدان را گسترش بی رویه حاشیه نشینی اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد جمعیت شهر زاهدان را حاشیه نشینی تشکیل میدهد و چون این ۳۰ درصد حاشیه نشین را آدمهای فقیر تشکیل میدهند شهرداری هیچ درآمدی از این مناطق ندارد.
در ادامه مهندس شهنوازی گفت: از ۱۶۰ هزار خانوار ساکن در شهر فقط یک سوم عوارض خود را پرداخت میکنند که بخشی از مشکل بحث ممیزی املاک در شهرداری است که بانک جامع اطلاعات املاک در شهرداری شکل بگیرد و قبوض عوارض برای همه ساکنین صادر شود و بخشی دیگر این است که فرهنگ مردم شهر زاهدان شهرنشینی است و نه شهروندی و به همین علت مشارکت مردم را در این زمینه بسیار اندک میبینیم.
مهندس شهنوازی با اعلام اینکه شهرداری زاهدان از لحاظ سرانه درآمد در بین مراکز استانها رتبه سیزدهم را دارد افزود: درآمد شهرداری زاهدان در سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان بوده است که برای شهری به وسعت و میزان خدمات دهی مثل زاهدان کافی نیست و تقاضای اعضای شورا از علماء و امامان جمعه این است که در تریبونهای نماز جمعه و در سخنرانیهای خود مردم را به مشارکت و همکاری بیشتر با مجموعه شورا و شهرداری ترغیب کنند.
در ادامه این دیدار آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه مشارکت مردم در امر بهبود مسائل و مشکلات شهری یک سرمایه گذاری هست و نه هزینه افزود: هم پیگیری مطالبات شهرداری از دستگاههای دولتی مهم است و هم مشارکتهای مردمی و همچنین امکانات اندکی هم که بدست می¬آید درست باید مدیریت شود.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: زاهدان مرکز استان و چهره استان است به همین جهت از حساسیت بیشتری برخوردار است نسبت به دیگر شهرهای استان چون هر مهمانی که وارد استان میشود ابتدا شهر زاهدان را می بینند.
امام جمعه زاهدان در ادامه گفت: بحث حاشیه نشینی گرچه در جاهای دیگر هم وجود دارد اما در شهر زاهدان از شدت بیشتری برخوردار است و برای رفع این معضل کار کارشناسی جدی نیاز است که راه حل آن مشخص شود و برنامه هایی که تاکنون طرح شده اند راه حل نیستند و فقط بصورت مقطعی مشکل را رفع میکنند و چه بسا در آینده حاشیه نشینی رشد بیشتری پیدا کند.
آیت الله محامی در پایان ضمن تاکید برلزوم توجه به ارتقاء فرهنگ شهروندی گفت: مسائل فرهنگی در کمیسیونهای شورای اسلامی شهر اولویت بندی شوند و با توجه به تناسب باید توسط متولیان آن حوزه مطرح شود که بخشی از این مسائل مربوط به فرهنگ عمومی است و باید در شورای فرهنگ عمومی طرح شود که مسئولین دستگاههای اجرایی و مسئولین قضایی و انتظامی عضو آن هستند و بخشی دیگر ممکن است متناسب با تریبون نماز جمعه باشد و باید آنجا مطرح شود که پس از کارشناسی جامع در شورای اسلامی شهر در نمازهای جمعه به بیان آنها میپردازیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر زاهدان

    منبع خبر

    شورای شهر زاهدان

    شورای شهر زاهدان یک شورای شهر در شهر زاهدان می باشد

      نظرات