طرح انتقال آب از دریای عمان نیاز آبی ۱۳ میلیون نفر را برطرف می کند

قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است و تنها مختص مشهد نیست و در این پروژه برخورداری بیش از ۱۳ میلیون نفر را خواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری در نشست تخصصی «تیتر یک» که با موضوع بررسی راه‌های پایدار تامین آب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: باید همدلی‌ها در تمامی حوزه‌ها همچون رفع بحران آب بیش از پیش بروز و ظهور پیدا کند و متاسفانه در فضای رسانه‌ای برخی شبکه‌ها و کانال‌های مجازی نقد و انتقادات تمسخرانه و غیرمنصفانه دارند و این گونه اقدامات نه تنها مشکل آب را حل نمی‌کند، بلکه تشدید هم می‌کند و باید با همفکری و همگرایی در این حوزه مشکلات موجود را برطرف کنیم.

وی افزود: مشهد دور یک دریای عظیم معنوی به نام امام رضا(ع) شکل گرفته و مشکلات آبی این شهر چیز تازه‌ای نیست و مربوط به سالیان قبل بوده و حجم آب تجدید پذیر و ذخیره‌شده زیر ۴ میلیارد متر مکعب است که عددی پائین با توجه به حجم میلیونی زائران است.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان با بیان اینکه ۴۵۷ حلقه چاه و ۴ سد در مشهد داریم، خاطرنشان کرد: حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده داریم و حدود ۴۰ میلیون مترمکعب حجم رسوبی است و در سال ۹۷، به‌صورت متوسط حدود ۲۱۶ میلیون مترمکعب آب مصرفی داشتیم و با توجه به روندی که دیده می‌شود اگر بیشترین صرفه‌جویی و کمترین اسراف را داشته باشیم باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم بود و باید بهترین تصمیم در جهت رفع این معضل با مشارکت مردم اتخاذ و اجرایی شود.

طاهری تصریح کرد: در اُفُق ۱۴۲۰ نیازمند ۳۳۳ میلیون مترمکعب آب سالانه هستیم و نگاه به مشهد و خراسان رضوی به واسطه وجود میلیونی زائران امام رضا(ع) باید نگاهی ملی و فرااستانی باشد و استاندار خراسان رضوی جهت رفع بحران آب طرح همیاران آب را پیشنهاد کرده و مخاطب وی همه دستگاه‌های اجرایی، قانونی و قضائی در قالب یک سند مشترک است و دیگر تنها شرکت آب منطقه‌ای خراسان مسئول مطلق این حوزه نیست.

وی تاکید کرد: سد دوستی به عنوان یکی از منابع قوی آبی مشهد و استان است و خوشبختانه در ۱۱ سال اخیر به‌خوبی آب مورد نیاز را تامین کرده ‌و پروژ‌ه‌های مختلفی هم همچون بهره‌برداری بهینه از منابع آب هزارمسجد را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و منابع آبی مرزی را هم به‌طور ویژه کنترل می‌کنیم و در بحث آب‌های فرامرزی هم مطالعات ویژه‌ای داریم و در این حوزه پیشرفتی ۵۰ درصد داشته‌ایم.

قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان در رابطه با انتقال آب از دریای عمان به خراسان، بیان کرد: این انتقال برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است و تنها مختص مشهد نیست و در این پروژه برخورداری بیش از ۱۳ میلیون نفر را خواهیم داشت و مطالعات آن در قالب بیش از ۷۳۰۰ صفحه تدوین شده و در اختیار مدیران وزارت نیرو قرار گرفته؛ بحث شیرین‌سازی برای ۷۵۰ میلیون مترمکعب انجام شده و آب برداشتی از دریای عمان بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

طاهری گفت: سهم اولیه در فاز اول ۷۰ میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، ۷۰ میلیون مترمکعب برای خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی است و بودجه پیش‌بینی شده ۳.۹ میلیارد دلار است و این کار طبق برنامه زمان‌بندی ۷ ساله و تا سال ۱۴۰۴ و در قالب ۳ فاز انجام می‌شود.

طاهری گفت: در پروژه انتقال آب از جنوب به شرق کشور از اعتبارات ویژه ملی و استانی استفاده شده و خود را مکلف به اجرای درست و مرحله به مرحله آن می‌دانیم و میزان آب تقسیمی به این سه استان متناسب با نیاز آن استان تقسیم می‌شود؛ برای صرفه‌جویی بیشتر از در مصرف آب هم از پساب‌ها در بحث آبیاری پارک‌ها و فضاهای سبز استفاده می‌شود.

اصلاح الگوی مصرف تنها راه گذر از بحران کم‌آبی در حوزه‌های مختلف است

عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه ما در کشور به واسطه وابستگی که به نفت داریم با یک مدیریت هزینه‌گرا مواجه هستیم، اظهار کرد: آمارهایی که از بارندگی‌ها ارائه می‌شود خطاهای بسیار دارد و معضل و بحران کمبود آب به‌شدت نگران‌کننده بوده که مشکلاتی همچون رشد قارچ‌گونه حاشیه‌نشینی را به همراه داشته است.

وی افزود: راهکارهای خوبی جهت تامین آب و رفع دغدغه‌های بی‌آبی و کم‌آبی با تصمیم، همکاری و مشارکت جمعی میسر می‌شود و می‌توانیم با مدیریت درست به‌جای هزینه‌های میلیارد دلاری در شرایط تحریمی مدیریت درست را در مصرف بهینه آب داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۳۰ میلیون زائر امام رضا(ع) از آب یارانه‌ای استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: به عقیده این ش

یوه مدیریتی غلط است و نباید به تمام زائران در این حوزه یکسان نگاه کرد و فقیر و غنی را در کنار هم قرار داد و اگر هم می‌خواهد یارانه آب برای زائران تخصیص یابد باید برای زائرانی که جزو اقشار محروم و کم‌درآمد هستند تخصیص یابد.

حاتمیان تصریح کرد: کشور ما جزو کشور‌های خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود و به‌دلیل بارندگی کم به‌خصوص در چند سال اخیر با مشکل جدی خشکسالی روبه‌رو شده است، خشکسالی‌ای که تمام بخش‌های کشور را درگیر خود کرده و اگر برای جلوگیری از آن اقدامی جدی و همگانی نکنیم دیگر کار از کار خواهد گذشت.

وی ضمن ابراز نگرانی‌ از میزان هدرفت‌های بالای آبی، تاکید کرد: بخش کشاورزی که اصلی‌ترین و با اهمیت‌ترین بخش در هر کشور محسوب می‌شود با بیش از ۷۰ درصد میزان مصرف آبی بزرگترین و مهمترین مصرف کننده آب در کشور است و به‌واقع اصلاح الگوی مصرف تنها راه گذر از بحران کم‌آبی در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی بوده که می‌تواند سهم بسیاری در کاهش مصرف آب داشته باشد و خراسان رضوی در حوزه مطالعات آبخیزداری بسیار عقب است و امسال ۱۵۰ میلیون یورو تخصیص اعتبار در این حوزه مصوب شده است.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی، استفاده بی‌رویه و نبود مدیریت در مصرف آب تهدیدی جدی برای کشاورزی در سطح استان بوده و می‌توان با استفاده از روش‌های آبیاری نوین و تحت‌فشاردر مصرف آب صرفه‌جویی کرد و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تسهیلات ویژه‌ای با بهره کم و بازپرداخت بلند ‌مدت به کشاورزان اعطا می‌شود که خود کشاورزان به‌جهت عدم آگاهی کافی از مزایای آن به واسطه بی‌اعتمادی‌های ایجاد شده میل و رقبتی جهت استفاده از این مزایا نشان نداده‌اند و از رسانه‌ها می‌خواهیم که این آگاه‌سازی را داشته باشند.

مشاوران طرح های انتقال آب آمارهای واقعی ارائه نمی کنند

میان آبادی، استاد دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با اشاره به سیاست گذاری های انجام شده در حوزه آب کشور به ویژه شرق کشور اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در بحث تامین آب که مورد توجه قرار نگرفته است تفاوت میان نیازها و تقاضاهای آبی در کشور است.

وی با بیان اینکه ما باید بین نیازها و تقاضاها در حوزه آب تفاوت قائل شویم، افزود: متاسفانه برای حوزه های آبی، پروژه های انتقال آب و پروژه های آبریز کشور آمارهایی که مشاوران به مدیران ارائه می کنند، واقعی نیست که منجر به تقاضاهای کاذب می شود تا اینکه بخواهد نیازهای واقعی را مطرح کند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از طرح انتقال آب از دریای عمان تصریح کرد: این پروژه براساس آمار دفتر ریاست جمهوری در خوش بینانه ترین حالت ظرف مدت ۱۰ تا ۱۲ سال با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان قابل اجرا است و قرار است که تنها ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب مشهد را تامین کند؛ این در حالی است که بخش کشاورزی خراسان رضوی پنج میلیارد آب مصرف می کند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات