نشست زمین مخاطره‌انگیزتر از زلزله است

نشست زمین مخاطره‌انگیزتر از زلزله است

www.BanaNews.irمدیر زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان گفت: برداشت بی‌رویه آب سبب ایجاد فضاها و حفره‌ها در داخل زمین و در نتیجه فرونشست زمین می‌شود که این مخاطره‌انگیزتر از زلزله است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی رشیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه آب در استان کرمان اظهار داشت: برداشت بی‌رویه آب سبب ایجاد فضاها و حفره‌ها در داخل زمین و در نتیجه فرونشست زمین می‌شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: پدیده ثانویه‌ای که پس از زلزله به مراتب به نوعی مخاطره‌انگیزتر است، فرونشست زمین در استان کرمان است.

وی با بیان اینکه بخش عمده آب مورد نیاز شرب، کشاورزی و صنعت از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، افزود: برداشت بی‌رویه آب سبب ایجاد حفره و فضاهای خالی در زمینه و در نتیجه فرونشست زمین می‌شود.

رشیدی تصریح کرد: یکی از معضل‌هایی که استان کرمان به عنوان یک استان خشک و نیمه‌خشک در بعضی از مناطق به شدت با آن درگیر است، برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی است.

وی با تاکید بر اینکه با این برداشت بی‌رویه اکثر دشت‌های استان با یک تراز منفی از نظر آب زیرزمینی و در نتیجه پایین رفتن بیش از حد سطح آب‌های زیرزمینی مواجه شده‌اند، گفت: به عنوان مثال دشت‌های رفسنجان، زرند و سیرجان در یک سال بیش از ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر فرونشست دارند.

رشیدی با اشاره به اینکه با برداشت بی‌رویه بسیاری از چاه‌ها و قنات‌ها خشک شده‌اند، ابراز داشت: عوارض فرونشست زمین از بیرون زدن تجهیزات سرچاهی، معلق شدن لوله‌های جدارده چاه‌ها و درز و شکاف‌هایی که در زمین به وجود آمده، کاملا مشهود است.

 

 

    نظرات