سهم دولت در اداره پایتخت

سهم دولت در اداره پایتخت

www.BanaNews.irشهرداری تهران در بودجه مصوب سال ۹۰ پایتخت پیش‌بینی کرده بتواند برای امسال رقمی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان از دولت بابت ۶ موضوع شهری وصول کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از این میزان سهم ریالی دولت، ۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان درآمد قطعی در بودجه شهرداری در نظر گرفته شده و برای ۱۵۰۰ میلیارد تومان مابقی نیز تبصره‌ای در بودجه شهرداری آمده مبنی بر اینکه چنانچه وصول شود مجوز استفاده از آن در قالب اصلاحیه بودجه از شورای‌شهر دریافت خواهد شد.

این در حالی است که فرمانداری تهران فعلا با پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان اول مخالفت کرده است. در بودجه امسال شهرداری‌تهران آمده است دولت باید ۵۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش هزینه‌‌های شهر ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بپردازد اما در حال حاضر به علت مخالفت فرمانداری با این مصوبه شورای‌شهر، موضوع به شورای حل اختلاف ارسال شده است.

هر چند مسوولان شهرداری امید زیادی به وصول سهمی که برای دولت در هزینه‌های اداره شهر تهران در نظر گرفته‌اند ندارند، اما عمده این ۲۰۰۰ میلیارد تومان قرار است برای بافت‌های فرسوده و مترو تهران صرف شود. آن طور که مسوولان شهرداری و شورای شهر با اشاره به رویکرد دولت طی ۵ سال گذشته می‌گویند: احتمال وصول این مطالبات چندان زیاد نیست.

بر اساس قانون بودجه ۹۰ شهرداری تهران، مدیریت شهری پایتخت موظف است امسال نسبت به وصول مطالبات خود از دولت اقداماتی را انجام دهد.

به گفته معاون مالی و اداری شهرداری تهران ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ شامل کمکی است که شهرداری بابت اجرای قانون یارانه‌ها از دولت درخواست دارد.

حسین محمد پورزرندی به دنیای اقتصاد گفت: اما این بخش از بودجه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری از سوی فرمانداری تایید نشده و در حال حاضر شورای حل اختلاف در حال بررسی این اختلاف نظر شهرداری و فرمانداری است.

وی تاکید کرد: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده، در بودجه شهرداری تایید نشود به طور قطع، مدیریت شهری در اداره پایتخت با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

پورزرندی در مورد وضعیت عملکرد دولت در مورد بدهی‌های خود، گفت: تاکنون دولت در پرداخت دیون خود به شهرداری چندان عملکرد مثبتی نداشته و اگر این روند ادامه داشته باشد، مدیریت شهری پایتخت از عهده هزینه‌های امسال به ویژه افزایش بهای خدمات بابت اجرای قانون یارانه‌ها بر نخواهد آمد.

چالش‌های وصول چیست؟

معاون مالی شهرداری تهران در این مورد مثالی زد و گفت: سال گذشته نیز قرار بود دولت ۷۰۰ میلیارد تومان در قالب سهام به شهرداری‌های کشور اعطا کند، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

حسن بیادی ، نایب رییس شورای شهر تهران در این مورد به دنیای‌اقتصاد گفت: این دیرکرد در پرداخت تا کنون بیشتر در مورد حمل و نقل شهری بوده و در بخش‌های دیگر بیشتر تعهدات دولت پرداخت شده است.

بیادی در عین حال گفت: البته از آنجا که بیشترین مطالبات شهرداری تهران از دولت مربوط به هزینه‌های حمل و نقل می‌شود بخش عمده‌ای از این ۲۰۰۰ میلیارد تومان با چالش مواجه خواهد شد.

سهم دولت در تامین بودجه ۹۰ شهرداری تهران شامل نوسازی بافت‌های فرسوده و توسعه ناوگان شهری است که در کل شامل ۶ مورد از جمله احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، تامین هزینه جاری بهره‌برداری راه‌آهن، تامین هزینه سرمایه‌ای(زیرساختی) تهران، تسویه تعهدات بانکی مترو، تامین بودجه جاری اتوبوسرانی و تامین هزینه‌های سرمایه‌ای اتوبوسرانی می‌شود.

البته به گفته رمضان میرعباسی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران این مطالبات بیشتر شامل سهم دولت بابت تامین هزینه‌های حمل و نقل عمومی‌در تهران می‌شود که با توجه به اختلاف نظر چند سال گذشته دولت و شهرداری تهران وصول این مطالبات قدری بعید است.

میرعباسی گفت: این سهم ارقامی‌است که شهرداری تهران بر اساس ۳ قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن، مدیریت مصرف سوخت و ساماندهی حمل و نقل ریلی پیش‌بینی کرده است.

وی در این مورد توضیح داد: بر اساس این قوانین، سهم دولت در هر مورد مشخص شده و از این رو شهرداری مبالغی را به عنوان مطالبه از دولت در بودجه ۹۰ در نظر گر فته است.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در عین حال به وجود برخی اختلاف نظرها میان دولت و شهرداری در اجرای این قوانین اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد با استناد به بودجه کشور بسیار کمتر از ارقام تعیین شده به شهرداری پرداخت می‌شود.

میرعباسی گفت: البته شهرداری‌های دیگر شهرها در موارد دیگری از جمله بازیافت، آبیاری فضاهای سبز و تجهیز سیستم‌های آتش نشانی نیز از دولت کمک‌هایی را دریافت می‌کنند، اما شهرداری تهران که از نظر درآمدهای محلی وضعیتی بهتر از شهرداری‌های دیگر دارد مطالبات خود از وزارت کشور را به موارد ضروری محدود کرده است.

    نظرات