واکنش‌ها به دو ادغام یکباره در وزارت‌مسکن

واکنش‌ها به دو ادغام یکباره در وزارت‌مسکن

www.BanaNews.irطرح هیات رییسه مجلس برای ادغام دو وزارتخانه در وزارت مسکن با این تحلیل روبه‌رو شده که مبادا تصمیم بر آن است که در پی تعلل ارائه لایحه شرح وظایف وزارت زیربنایی، ادغام از اساس منتفی دانسته شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نظر دولت ادغام وزارت راه در وزارت مسکن و شکل‌گیری وزارت زیربنایی است، اما هیات‌ رییسه مجلس دو روز پیش پیشنهاد ادغام وزارت ارتباطات را نیز در وزارت راه و مسکن مطرح کرد.

در این باره یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است هم تصمیم دولت عجولانه بود و هم تصمیم مجلس.

همچنین یک معاون وزارت راه نیز به دنیای‌اقتصاد گفت: هر چند در درازمدت امکان ادغام وزارت ارتباطات در وزارت زیربنایی شدنی است اما دو ادغام یکباره در وزارت مسکن جز شکست اصل هدف ادغام‌ها، مزیت دیگری ندارد.

ارائه فراخوان برای چگونگی ادغام

در این زمینه محمد تقی بختیاری، عضو کمیسیون عمران مجلس تصمیم مجلس و دولت درباره چگونگی ادغام وزارتخانه‌ها را عجولانه توصیف و اظهار کرد: اگرچه تعلل دولت در ارائه فرِآیند ادغام وزارتخانه‌ها، هیات رییسه مجلس را برآن داشته است که این موضوع را از زاویه دیگر بررسی کند اما به نظر می‌رسد که نتیجه بررسی و تصمیم آنها به شدت شتابزده بوده است.

وی به دنیای اقتصاد گفت: در شرایط حاضر ادغام وزارتخانه راه و مسکن دارای حرف و حدیث‌های بسیاری است و افزودن یک وزارتخانه جدید به این ترکیب اصلا کارشناسی و قابل پذیرش نیست .

بختیاری خاطرنشان ساخت: شاید بتوان وزارتخانه‌ای جدید با رویکرد حمل ونقل و ارتباطات که در آن امور حمل‌ونقل وزارت راه و فعالیت‌های وزارت ارتباطات تعریف شود را قبول کرد و وزارتخانه‌ای دیگر نیز با عنوان زیربنایی از ادغام فعالیت‌های زیرساختی وزارت راه و کلیه امور بخش مسکن تشکیل داد که در این حالت از ادغام سه وزارتخانه دو وزارتخانه جدید به وجود می‌آید. این نماینده مجلس در عین حال برای حل این مشکل و پایان دادن به اختلاف دولت و مجلس درباره چگونگی ادغام وزارتخانه‌ها گفت: بهتر است دولت طی یک فراخوانی از تمامی کارشناسان و صاحبنظران دعوت کند که نظرات کارشناسی خود را درباره ادغام وزارتخانه‌ها ارائه دهند و سپس با بررسی و تجزیه و تحلیل آنها بهترین اقدام ممکن را در جهت ادغام وزارتخانه‌ها انجام دهد.

ادغام شکست می‌خورد

در همین حال احمد صادقی، معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت‌های حمل ونقل نیز افزودن یک وزارتخانه جدید به وزارت امور زیربنایی را در صورتی منطقی خواند که این امر به تدریج و براساس بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد. در غیر این صورت به گفته وی این امر سبب شکست پروسه ادغام خواهد شد. وی صراحتا پیشنهاد ادغام چند وزارتخانه در یکدیگر را اقدامی دانست که هدف از آن ناموفق جلوه دادن طرح اصلی کوچک‌سازی دولت است.

صادقی افزود: با این اقدام برخی می‌خواهند طرح ادغام را خاموش کنند.

مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت‌های حمل‌ونقل در عین حال گفت: چنانچه به مرور زمان و ظرف بازه زمانی ۵ ساله بخش‌های زیربنایی وزارتخانه‌های مختلف در وزارت امور‌زیربنایی ادغام شوند در این صورت این عمل منطقی خواهد بود.

به گفته وی بین وزارت ارتباطات، راه و مسکن به جهت اینکه عمده فعالیت‌های آنها زیربنایی است اشتراک وجود دارد و ترکیب آنها صحیح است اما ادغام یکباره آنها باعث می شود که طرح ادغام به کلی با شکست مواجه شود.

ادغام ارتباطات در زیربنایی شدنی است

اما درحالی که مخالفت‌ها با ادغام سه وزارتخانه راه ومسکن و ارتباطات از سوی برخی نمایندگان مجلس و نیز مسوولان وزارت راه وجود دارد، یک عضو دیگر کمیسیون عمران با این استدلال که وزارت ارتباطات وزارتخانه‌ کوچکی است که عمده بخش‌های آن خصوصی‌سازی شده و در حال حاضر نقش حاکمیتی دارد، ادغام سه وزارتخانه راه و مسکن و ارتباطات در یکدیگر را منطقی توصیف کرد.

به گزارش بنانیوز ابوالقاسم رحمانی به دنیای اقتصاد گفت: بین حمل و نقل و ارتباطات تناسب و اشتراک کاری وجود دارد؛ چرا که مسوولیت هریک به ارتباطات برمی‌گردد، اما گنجاندن وزارت مسکن به این دو در صورتی توجیه دارد که بخش‌های مرتبط آن در ترکیب ادغام گنجانده شوند. وی گفت: با توجه به اینکه دولت اهداف کوچک‌سازی را دنبال می کند و با درنظر گرفتن اینکه باید امور تصدی گری در وزارتخانه‌ها برمبنای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شود در این صورت ادغام وزارتخانه‌های راه و مسکن و نیز ارتباطات مورد تایید است. عضو کمیسیون عمران در عین حال تاکید کرد: پیشنهاد مجلس برای ادغام وزارتخانه‌ها فعلا در مراحل ابتدایی است و بعد از بررسی‌های کارشناسی ممکن است تغییر کند.

 

    نظرات