افزایش ۱۰۰ درصدی بارش ها در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در سال ۹۸ گفت: ۴۷۵ میلیمتر بارندگی تا پایان فصل آبی امسال در این استان به ثبت رسید که این بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۷۵ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، مهندس عزت اله آمره ای گفت: ۹۵ میلیون متر مکعب آب علاوه بر سر ریز سد ساوه، اکنون پشت این سد ذخیره سازی شده است.

مهندس آمره ای افزود: اکنون علاوه بر سرریز سد کمال صالح، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده و ظرفیت تالاب میقات و آق گل نیز تکمیل است.

وی ادامه داد: ۹۵ درصد سد ساوه و ۹۸ درصد سد کمال صالح اکنون تکمیل بوده و خروجی و ورودی این سدها برابر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی خاطر نشان کرد: ۲۸۰ چاه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نیمه نخست امسال باید مسدود شوند که تا کنون ۳۰ حلقه این چاه‌ها مسدود شده است.

مهندس آمره ای افزود: تامین آب مورد نیاز سطوح زیر کشت محصولات کشاورزی استان مرکزی از جمله عوامل مسدود نشدن این چاه‌ها بوده است.

وی گفت: یک هزار و ۳۴۴ کنتور هوشمند تاکنون بر روی چاه‌های استان مرکزی نصب شده که ۵۲ دستگاه آنها امسال انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی افزود: بر اساس قانون بودجه امسال، تامین تسهیلات مورد نیاز نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها از محل منابع داخلی شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها فراهم شده است و باید از سایر حوزه‌ها نیز اعتباراتی به این مهم اختصاص یابد.

مهندس آمره ای خاطر نشان کرد: ۲ شهرستان بحرانی شامل ساوه و زرندیه در استان مرکزی وجود دارد که نیاز است برای جلوگیری از اضافه برداشت در این دشت‌ها به صورت نمونه در استان چاه‌های آنها به کنتورهای هوشمند تجهیز شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: اکنون ۱۹۷ تصرف حریم رودخانه در استان شناسایی شده که شازند بیشترین تصرف در حریم رودخانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

مهندس آمره ای ادامه داد: بیشترین تصرف حریم رودخانه در شهرستان اراک در منطقه کرهرود رخ داده است که برای جلوگیری از حوادث احتمالی در هنگام سیلاب نیاز است رفع این نقاط در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

وی افزود: با جاری شدن سیلاب احتمالی در شهرستان اراک به ۱۰ نقطه در حریم رودخانه در منطقه کرهرود خسارت وارد می‌شود.

مهندس آمره ای افزود: آزاد سازی سراسری ۸۲ کیلومتری رودخانه‌های استان مرکزی باید برای جلوگیری از بروز مشکلات در هنگام سیلاب انجام شود.

وی گفت: ۴۲ میلیارد ریال اعتبار ملی امسال از محل اعتبارات جبران سیلاب شامل ۲۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت در رودخانه‌ها، ۲۰ میلیارد ریال برای جبران خسارت به تاسیسات آبی و ۲ میلیارد ریال برای جبران خسارت به ایستگاه‌های هواشناسی به استان مرکزی اختصاص یافته است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات