استاندار بر تجهیز تمام چاه های آب ساوه و زرندیه به کنتور هوشمند...

آقازاده استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان، گفت: تمامی چاه های شهرستان های ساوه و زرندیه به صورت نمونه در این استان به کنتورهای هوشمند تجهیز می شوند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از استانداری مرکزی، آقازاده استاندار مرکزی اظهار کرد: ۲ دشت ساوه و زرندیه از دشت‌های بحرانی این استان در ۱۰ سال اخیر بوده و اجرای سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های این دشت‌ها به منظور برداشت بهینه از سفره‌های زیر زمینی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر در استان مرکزی کاهش ارتفاع آب در سفره‌های زیر زمینیِ دشت‌های ساوه و زرندیه وجود نداشته و امید است با صرفه جویی در مصرف از سوی شهروندان و بخش‌های صنعتی و کشاورزی کاهش آب سفره‌های زیرزمینی این منطقه در سال‌های گذشته جبران شود.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: بر اساس توافق آب منطقه‌ای با کشاورزان شهرستان ساوه، برداشت آب از ۴۰ چاه این شهرستان متوقف و استفاده از آب سد جایگزین شده که این مهم صرفه جویی ۱۵ میلیون متر مکعبی در برداشت از سفره‌های زیر زمینی این منطقه را به همراه دارد.

آقازاده گفت: اقدامات و فعالیت‌های فرمانداران شهرستان‌های استان مرکزی در زمینه هوشمند سازی چاه‌های کشاورزی توسط شورای حفاظت از منابع آب استان تحت نظر بوده و مسئولان عالی دولت در شهرستان‌ها باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: ۴۳ چاه در استان مرکزی اکنون تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد که نیاز است زمینه واگذاری مسئولیت نگهداری ۱۲ حلقه این چاه‌ها به آب منطقه‌ای و مکاتبات لازم برای تخصیص اعتبارات برای نگهداری و بازسازی این چاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام شود.

استاندار مرکزی با یادآوری وجود ۱۰ نقطه حادثه خیز در اطراف رودخانه شهرستان اراک در منطقه کرهرود این شهرستان گفت: برابر قانون باید زمینه رفع این تصرفات و آزاد سازی حریم رودخانه برای جلوگیری از حوادث احتمالی در هنگام وقوع سیلاب انجام شود.

آقازاده ادامه داد: شهرداری اراک و سایر شهرداری‌های استان نیاز است برای جلوگیری از بروز حوادث در هنگام سیلاب کمک و همکاری لازم را برای رفع تصرفات در حریم رودخانه‌ها را با دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی داشته باشند.

وی گفت: شهرداری اراک باید در مدت ۲ تا سه ماه آینده و پیش از آغاز بارندگی‌ها اقدامات لازم برای ترمیم و احداث دیواره‌ها در اطراف رودخانه این شهرستان را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: امسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبارات ناشی از سیلاب به راه و شهرسازی، ۲۰ میلیارد ریال ایستگاه‌های پمپاژ، ۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون ریال برای بازسازی سنجش آب منطقه‌ای و ۲۰ میلیارد ریال برای لایروبی رودخانه‌های استان اختصاص یافته است.

یادگاری افزود: ۷۴ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت‌های وارد شده به تجهیزات وزارت نیرو در استان مرکزی، چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای جبران خسارت‌های وارد شده به اداره کل هواشناسی استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای جبران خسارت بخش کشاورزی استان مرکزی و ۶۰۰ میلیارد ریال به صورت گلوبال برای جبران خسارت‌های عمران شهری و روستایی برای ۱۸ استان کشور اختصاص یافته است.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات