هوای بختگان غبارآلود شد

هوای بختگان غبارآلود شد

هوای محدوده تالاب بختگان غبارآلود شد تا همچنان مصائب خشکی این دریاچه گریبانگر عرصه های زیست محیطی منطقه باشد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، بختگان اولین بار در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد سپس در سال ۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش و در سال ۱۳۷۴ بخشی از آن شامل مجموعه دریاچه های بختگان، طشک و تالابهای موجود در ورودی زهکشها به انضمام ارتفاعات شمال دریاچه بختگان به عنوان پارک ملی تعیین شد. به اعتقاد کارشناسان بختگان یکی از بهترین تالابهای کشور به شمار می رود اما امروز دریاچه بختگان ۱۰۰ درصد آب خود را از دست داده است.

از چند سال پیش که خشکسالی در استان فارس شدت گرفت دریاچه های استان نیز رو به خشکی رفت و بختگان نیز از این خشکی بی نصیب نماند اما دوستداران محیط زیست تاکید دارند که تخصیص حقابه می تواند بخشهایی از آب مورد نیاز دریاچه را تامین کند.

البته طی این مدت این حقابه تامین نشد تا همچنان بختگان با خشکی مواجه باشد و تاثیرات منفی آن نیز به صورت محسوسی منطقه را در بر گرفته است که از آنجمله می توان به شوره زار شدن سطح دریاچه و ریختن نمکها به مزارع و اراضی کشاورزی منطقه یاد کرد.

در این رابطه رئیس پارک ملی بختگان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت آب و هوای اطراف این دریاچه بیان کرد: با توجه به خشکسالی۱۰۰ درصدی دریاچه بختگان وضعیت و شرایط اقلیمی این منطقه به طور کامل تحت تاثیر خشکی دریاچه قرار گرفته و مردم این مناطق با مشکلاتی روبرو شده اند.

محمدزمان سلطانی اظهار داشت: در این راستا سطح دریاچه بختگان و فضاهای اطراف آن به صورت کلی غبار آلود است و این مسئله باعث شده که زندگی مردم نواحی بختگان مختل شود.

وی ادامه داد: ریزگردهایی که از سمت کشورهای عربی به ویژه عربستان و عراق وارد کشور می شود علاوه بر غبارآلودی بختگان بر وضعیت و شرایط اقلیمی منطقه تاثیر گذاشته اند به گونه ای که زمانی که ریزگردهای کشورهای دیگر در این منطقه نیست هوای دریاچه بختگان کاملا غبارآلود است.

رئیس پارک ملی بختگان با بیان اینکه به دنبال خشکی کامل دریاچه وضعیت اقلیمی منطقه نیز در حال تغییر است، بیان کرد: در گذشته مناطق اطراف بختگان شرجی بود اما در حال حاضر به دلیل خشکی دریاچه آب و هوای منطقه خشک شده که این امر نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم و کشاورزی شده است.

سلطانی تصریح کرد: در زمان پر آبی غلظت نمک در دریاچه بختگان بسیار بالا بود و هم اکنون به دلیل اینکه دریاچه کاملا به شوره زار تبدیل شده هوای بختگان کاملا غبارآلود است به نحوی که زندگی مردم و حتی محدوده دید را کم کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دریاچه بختگان در حال نابود شدن است، اظهار داشت: وضعیت تالاب بسیار وخیم است چراکه آبی در حال حاضر وجود ندارد و حیات تالاب و زیستگاه پرندگان به خطر افتاده است.

رئیس پارک ملی بختگان ادامه داد: در زمان پرآبی دریاچه، بختگان محل زیستگاهی برای پرندگان مهاجر بود اما در حال حاضر مدتی است که هیچ نوع پرنده ای به این دریاچه مهاجرت نکرده است.

سلطانی با اشاره به اینکه دریاچه بختگان دومین دریاچه بزرگ ایران است، اظهار داشت: از جمله فاکتورهای مهم دریاچه بختگان پرآبی و تامین حقابه است که در حال حاضر دریاچه بختگان هیچکدام از این فاکتورها را ندارد و باید گفت که این دریاچه تمامی فاکتورها را برای نابودی دارد.

وی با اشاره به اینکه در دریاچه بختگان رسوبات نمکی دیده شده، تصریح کرد: این دریاچه به شوره زاری تبدیل شده که در پی وزش باد نمکها جابه جا می شود و این امر باعث ایجاد مشکلی برای کشاورزان منطقه شده است.

رئیس پارک ملی بختگان در خصوص حقابه دریاچه بختگان گفت: در سال ۸۸ در کارگروهی استانی مصوب شد که ۳۰ درصد از حقابه دریاچه بختگان از سدهای سیوند، درودزن و ملاصدرا رهاسازی شود اما هم اکنون مدتها از این جریان می گذرد اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

سلطانی افزود: در گذشته قبل از احداث این سه سد آبهای بالادست به سمت بختگان سرازیر می شد که این امر باعث پرآبی دریاچه می شد اما به رغم پیگیریها برای رها سازی ۳۰ درصد از حقابه دریاچه تاکنون هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته و بختگان در حال نابود شده است.

 

 

    نظرات