جلسه شناسایی حوزه های پرخطر و ناایمن بازار بیرجند برگزار شد

جلسه شناسایی حوزه های پرخطر و ناایمن بازار بیرجند برگزار شد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ پیرو ابراز نگرانی های سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از وضعیت بافت فرسوده و متراکم این شهر، رسیدگی به وضعیت بازارها و جلوگیری از رویداد حوادثی مشابه حریق بازار تبریز و ... جلسه شناسایی حوزه های پر خطر و ناایمن شهر بیرجند روز گذشته در محل سالن جلسات شهرداری برگزار شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان در این جلسه تصریح کرد: مساله تامین ایمنی بازار و شناسایی محیط های پرخطر در این محدوده از دو سال قبل در کارگروه ایمنی و آتش نشانی استان مطرح گردیده است.

محمد رضا اعراب شیبانی با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی مجموعه ای از شهرداری می باشد که می بایست از طرف مدیریت شهری حمایت گردد خاطر نشان کرد: برگزاری جلسات مختلف با کسبه و ارائه آگاهی های لازم در خصوص مباحث ایمنی ضروری می باشد.

وی از تشکیل این جلسه با هدف دستیابی به راهکارهای افزایش ایمنی در بازار خبر داد و خواستار لزوم تسریع در تعیین تکلیف ایمنی بازار بیرجند شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان اذعان داشت: با توجه به بالا بودن ریسک آتش سوزی در چنین اماکنی، انتظار می رود مالکین و متولیان آن نسبت به انجام وظایف قانونی خود در جهت رفع کاستی های ایمنی و صیانت از جان، مال و سرمایه افراد اقدام عاجل نمایند .

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز با بیان اینکه بافت فرسوده و تجاری بازار مرکزی (سرپوش) میتواند آبستن خطرات زیادی برای کسبه و شهروندان باشد گفت: یکی از مشکلات بازارچه های بیرجند، ناایمن و فرسوده بودن تاسیسات برق در بازارچه ها و واحدهای تجاری می باشد که از عمده دلایل بروز حریق و حادثه ذکر می گردد.

علی حسینی اظهار داشت: از دیگر مشکلات موجود در بازار بیرجند، عدم دسترسی مناسب خودروها و نیروهای امدادی به بازارچه ها می باشد که در زمان بروز حادثه، باعث کند شدن عملیات امداد رسانی به مصدومین و عدم انجام عملیات اطفاء حریق می باشد.

وی وجود بافت فرسوده ناایمن و زمین های بلااستفاده که تبدیل به محل جمع آوری ضایعات قابل اشتعال گردیده را از جمله عواملی عنوان کرد که باعث حریق می گردد.

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی وجود اصنافی با بار حریق بالا و مواد سریع الاشتعال در مغازه های ناایمن و فاقد سیستم های ایمنی، انبارهای ناایمن با بار حریق بالا و چیدمان نامناسب از دیگر دلایل بروز حریق می باشد.

حسینی مسقف بودن بازارچه ها با سازه های ناایمن و سقف و سایبان های فلزی را در زمان زلزله مستعد سقوط و در زمان حریق باعث عدم تهویه دود و گازهای گرم، کاهش دید و افزایش سرعت انتقال حریق اعلام کرد که عملیات شناسایی کانون حریق و امداد رسانی به مصدومین و نیز فرار اضطراری مردم را بسیار دشوار خواهد نمود.

وی ادامه داد: به کار بردن مصالح غیر استاندارد و سریع الاشتعال در پوشش سقف و دیوار و نیز دکوراسیون مغازه ها باعث افزایش سرعت انتقال و گسترش حریق می شود.

رئیس سازمان آتش نشانی؛ دپوی ضایعات و استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن و پرخطر را در واحدهای تجاری و انبارها، عامل شروع حریق های بزرگ عنوان کرد.

حسینی با اشاره به اینکه پهن کردن بساط مغازه ها در معابر و مسیرها، خروج از بازار را با مشکل مواجه و امداد رسانی را کند می کند افزود: عوامل شروع حریق شامل ناایمن و فرسوده بودن تاسیسات برق، خطای انسانی، فعالیت عمرانی و تجهیزات گرمایشی غیر استاندارد می باشد.

وی یادآور شد: بازدید ادواری سازمان، ارائه دستورالعمل های ایمنی، الزام اصناف به رعایت موارد ایمنی و داشتن سیستم های حریق خودکار را از راهکارهای سازمان می باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی اضافه کرد: نصب خاموش کننده های دستی، تعبیه تهویه مناسب، شناسایی انبارها و موقعیت آنها و بار حریقی که در این انبارها وجود دارد و نظارت و کنترل لازم جهت ایمن سازی و بهسازی تاسیسات ساختمان از دیگر راهکارها می باشد.

حسینی اذعان داشت: نصب شیر هیدرانت برداشت آب آتش نشانی در فواصل ۹۰ متری در نزدیک پاساژها و بازارچه ها، ترمیم و بهسازی خطوط برق رسانی و استفاده از کابل های نسوز استاندارد به همراه آموزش های عمومی آمادگی مقابله با حریق و حوادث، پوشش بیمه ای مغازه ها و اصناف و همکاری بیمه ها با سازمان در امر پیشگیری بسیار موثر می باشد.

گفتنی است در جلسه هم اندیشی ارتقاء ایمنی بازار بیرجند که با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط برگزار شد پیشنهاداتی به منظور بهبود وضعیت ایمنی بازار ارائه گردید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بیرجند

    منبع خبر

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند

    شهرداری بیرجند یک شهرداری در شهر بیرجند می باشد

      نظرات