جوابیه

شرکت آب منطقه ای کردستان جدای از بحث حفاظت و صیانت از منابع آب، خود را نسبت به ساماندهی محوطه تفریحی سد قشلاق سنندج در جهت تامین رفاه حال شهروندان و میهمانان این شهر موظف می داند

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، در پاسخ به مطلب مندرج در پورتال خبرگزاری تسنیم با موضوع "نابسامانی در محوطه تفریحی سدقشلاق سنندج؛ مسئولان به وعده‌ها عمل نمی‌کنند" جوابیه زیر جهت تنویر اذهان عمومی اعلام می گردد؛

1- شرکت آب منطقه ای کردستان جدای از بحث حفاظت و صیانت از منابع آب، خود را نسبت به ساماندهی محوطه تفریحی سد قشلاق سنندج در جهت تامین رفاه حال شهروندان و میهمانان این شهر موظف می داند و در همین راستا در سالجاری این شرکت نسبت به تأمین زیرساختهای اولیه برای فعالیتهای گردشگری در ساحل سد قشلاق اقدام نموده است که از آن جمله میتوان به تسطیح و آماده سازی محوطه، تعبیه سطلهای زباله، نیمکت و سرویس بهداشتی، تاسیس ساختمان اداری و مرمت جاده دسترسی، اشاره کرد.

2) در سالجاری وزارت نیرو تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص استفاده از ظرفیتهای گردشگری سدهای کشور امضا نموده گفت: شرکت آب منطقه ای کردستان در راستای تامین مطالبات مردمی برنامه هایی را در خصوص امکان سنجی اجرای طرحهای گردشگری در سواحل دریاچه سدهای استان خصوصا سد قشلاق سنندج در دست بررسی و اقدام دارد که البته با توجه به اینکه سد قشلاق تنها منبع تأمین آب شرب شهر سنندج است محدودیتهای حفاظتی و کیفیتی فراوان وجود دارد که باید طرحهای مذکور منطبق با الزامات و استانداردهای بهره برداری و قانونی در این حوزه باشد. مضافاً اینکه با انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه‌های سنندج از محدودیتهای فوق الذکر کاسته خواهد شد.

3) مخازن سدها به دلیل توپوگرافی خشن و معمولا قرار گیری در محل شیب تند دامنه کوه ها و همچنین بدلیل اختلاف فشار لایه های آب در ترازهای بالاتر از سطح آب، شنا کردن در دریاچه ها و مخازن سدها دارای خطرات بسیار زیادی است و این شرکت به کرات از طرق جراید، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و با نصب تابلوهای هشدار و همچنین از طریق صدا و سیمای استان نسبت به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص ممنوعیت و خطرات شنا کردن در سدها اقدام نموده است که متاسفانه همچنان برخی افراد بدون توجه به این اخطارها به شنا کردن در مخازن سدها اقدام نموده و هر ساله شاهد اتفاقات ناگواری از جمله غرق شدن شناگران می باشیم.

4) نبود امکانات تفریحی و ورزشی داخل شهر یکی از عوامل گرایش جوانان به شنا کردن در دریاچه سدها می باشد و بدیهی است به دلیل وسعت بسیار فراوان مساحت دریاچه و بعضاً وجود باغ و زمینهای کشاورزان در مجاورت سد، استقرار غریق های نجات در تمامی نقاط حاشیه ساحل سد قشلاق و محصور کردن کامل مخزن امکان پذیر نمی‌باشد. هر چند در راستای جلوگیری و کاهش حوادثی نظیر غرق شدگی، این شرکت به تیم نجات و غواصی سازمان آتش نشانی سنندج و هیأت نجات غریق استان، اجازه تردد و غواصی را در عمق های مختلف سد داده است.

5) با توجه به بارشهای بسیار خوب در فروردین ماه سالجاری و افزایش سطح آب دریاچه عملا قسمتهای بیشتری از ساحل سد قشلاق مشرف به روستای سراب قامیش که پتانسیل خوبی جهت اجرای طرحهای گردشگری در آنها وجود دارد، امسال مستغرق گردید و این یکی از مشکلات مربوط به اجرای طرحهای گردشگری در این ساحل می‌باشد.

همچنین با توجه به اهمیت اجرای طرحهای گردشگری در حاشیه سدهای استان برای این شرکت؛ در حال حاضر علاوه بر سد گاران واقع در مریوان که بعنوان پایلوت جهت اجرای طرح گردشگری انتخاب گردیده، این شرکت نسبت به انتخاب مشاور ذیصلاح برای طرح های گردشگری در سد قشلاق نیز اقدام نموده است. که پس از اتمام مطالعات، نتیجه به کارگروه گردشگری استان و شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام می گردد.

6) مخزن سد قشلاق به مثابه دیگر مخازن سدهای دنیا در معرض ورود مواد آلاینده روستاهای بالادست همواره قرار داشته و براساس بررسیهای بعمل آمده فاضلاب حدود 50 روستا در جریان عبور رودخانه ای وارد مخزن سد می گردد که البته ذکر این نکته ضروریست که بدلیل فاصله زیاد عمده روستاهای بالادست مخزن سد ، بخشی از این مواد آلاینده بوسیله توان خود پالایش جریان رودخانه و همچنین براثر انجام فعل و انفعالات شیمایی و تابش آفتاب در طول مسیر رودخانه بطور قابل توجهی کاهش یافته و خروجی آب شرب بجهت انجام کامل فرآیندهای شیمایی در محل تصفیه خانه سنندج که تحت نظر شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان می باشد ، عاری از هر گونه آلودگی و مواد آلاینده بوده و به صورت مستمر و با زمانبندی منظم تحت پایش شبکه بهداشت و درمان استان و این شرکت قرار دارد.

7) مسئولیت جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب بعهده شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان و دهیارها بوده و این مهم محقق نمی گردد مگر با تخصیص اعتبارات لازم و کافی جهت طراحی و اجرای سیستمهای دفع فاضلاب توسط ادارات مربوطه.

خوشبختانه در طول سالیان اخیر شرکت آبفار استان کردستان موفق به اجرای سیستم های بهداشتی و دفع فاضلاب روستای حسین آباد و چند روستای بالادست سد قشلاق نیز گردید.

در خاتمه پیشنهاد می گردد از دستگاه های مسئول در خصوص برنامه ها و اعتبارات مورد نیاز اطلاعات لازم اخذ گردد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای كردستان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای كردستان

    شركت آب منطقه‌ای كردستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات