کسری منابع و مخزن آب در دشت‌های استان، باید موردتوجه جدی قرار...

استاندار سمنان با اشاره عدم کافی بودن منابع آب سطحی تاکید کرد : کسری منابع و مخزن آب در دشت‌های استان، باید موردتوجه جدی قرار گیرد .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سمنان ، علیرضا آشناگر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان ضمن بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت و صدور مجوز جدید با استفاده از رانت و لابی، به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست، ابراز داشت : هر چقدر بتوانیم از آب  مورد استفاده در کشاورزی برای بخش صنعت بیشتر استفاده کنیم ، تولید ثروت و موفقیت خواهیم داشت ، اما دلیل بر این نیست که به بخش کشاورزی فشارهای بیش از حد وارد گردد .

استاندار سمنان بابیان اینکه منابع آب‌های سطحی ما کافی نیست و مدیریت ناصحیح و برداشت بیش‌ازحد بهره‌برداران، همراه با خشک‌سالی، همه باهم در محدودیت و کمبودهای منابع آبی استان دخیل هستند، ابراز داشت: دستگاه‌های متولی حفاظت از آب، باید نسبت به گزارش دهی از اقدامات خود اقدام و بیان کنند که این اقدامات به چه میزان در تعدیل استفاده از منابع آبی و برطرف کردن محدودیت‌ها موفق عمل کرده است .

آشناگر بابیان اینکه پایین‌تر بودن میزان بارندگی استان به نسبت میانگین کشوری همراه با تبخیر فراوان از چالش‌های مهم آبی در استان سمنان است، تصریح کرد: در خصوص هوشمند سازی کنتورهای آب استان بسیار مطلوب عمل شده و بر اساس گزارش‌ها، امروز هیچ چاه غیرمجازی در استان وجود ندارد که این مهم از تعامل و همکاری مسئولان و کشاورزان حکایت دارد .

وی ضمن بیان اینکه متولیان حفاظت از منابع آب در استان دغدغه بسیار زیادی برای تأمین کسری منابع آبی و حفظ آن دارند، افزود : طرح‌های آبخیزداری با اعتبارات مطلوبی که در این حوزه اختصاص‌یافته، باید به‌صورت جدی اجرا شود .
استاندار سمنان بابیان اینکه اگر نحوه تأمین و برداشت آب در استان سمنان مدیریت نشود به‌طورقطع طبیعت خود نسبت به تعدیل منابع آبی روی خواهد آورد، ابراز داشت: استفاده از آب‌های نامتعارف که البته برای استفاده در بخش کشاورزی نیست و مهار آب‌های سطحی و دیگر موارد از اقداماتی که دولت برای تأمین آب در دستور کار قرار داده است .

آشناگر بابیان اینکه کسری منابع و مخزن آب در دشت‌های استان، باید موردتوجه جدی قرار بگیرد، تصریح کرد: در بالادست سد چشمه‌علی اقدامات خوبی در حال اجرا است که باید تعمیم داده شود و بحث ایجاد پارک در بالادست آن نیز در دستور کار قرار گیرد .
در این نشست مقرر شد تا عقد تفاهم‌نامه با استارت آپ ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بر روی برنامه‌های استفاده از فناوری‌های جدید برای مرمت قنوات، در دستور کار قرارگرفته و مساعدت‌های لازم انجام شود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای سمنان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای سمنان

    شركت آب منطقه‌ای سمنان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات