تجاوز به حریم و بستر رودخانه فاجعه آفرین است

فرماندار تنگستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان بر ضرورت صیانت از حریم و بستر رودخانه ها و سواحل تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان اظهار داشت: طرح ساماندهی رودخانه ها با هدف رفع نابسامانی های موجود، بهبود شرایط بصری محیط رودخانه و بهبود شرایط هیدرولیک رودخانه در جهت افزایش ظرفیت سیل گذری آن انجام می شود.

مهندس سید عبدالرسول محمدی افزود: لایروبی و ساماندهی آب بندان ها و رودخانه ها می توانند ضمن پیشگیری از بروز حوادث در مسیل ها و حاشیه رودخانه ها، به توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در سطح روستاها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل تخلیه زباله و نخاله در مسیر اصلی رودخانه باهوش در مجاورت با جاده ساحلی شهر اهرم، احتمال بالا آمدن آب و آب گرفتگی این معابر و خطرات احتمالی مالی و جانی برای ساکنین این خیابان وجود دارد.

محمدی انسداد کناره پل رودخانه گاهی و بخشی از محور اهرم به فراشبند را از دیگر موانع شناسایی شده در عبور سیلاب عنوان کرد.

رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان با اشاره به عملکرد اداره متبوعش در سال گذشته اظهار داشت: در سال 1397 با بررسی های انجام شده، 51 مورد دخل و تصرف در حریم روخانه از جمله ریختن زباله، تغییر مسیر، ساخت و ساز و برداشت مصالح شناسایی شده که منجر به 31 مورد شکایت از متخلفین گردیده است.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 2 تبصره 3 قانون توزیع عادلانه آب و همچنین تبصره 6 ماده 96 قانون اصلاح شهرداری ها، ساماندهی رودخانه ها در محدوده شهر و روستا بر عهده شهرداری و دهیاری ها می باشد که می بایست با نظارت شرکت آب منطقه ای به نمایندگی از وزارت نیروانجام گردد.

محمدی افزود: این ساماندهی در خارج از محدوده شهر و روستا بر عهده شرکت های آب منطقه ای می باشد.

رییس اداره منابع آب شهرستان تنگستان در بخش دیگری از اظهارات خود به ضرورت اجرای طرح ساماندهی کانال های آبیاری شهر اهرم پرداخت.

محمدی گفت: با توجه به روباز بودن کانال های شهر اهرم و به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و ریختن زباله و فاضلاب منازل به کانال های سطح شهر، شرکت آب منطقه ای بوشهر تصمیم به لوله گذاری کانال های فوق نموده است.

وی افزود: پس انجام مطالعات، این پروژه به 3 فاز تقسیم شده که فاز اول به طول 1625 متر، فاز دوم به طول 2335 متر و فاز سوم به طول 1706 متر می باشد.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های اکولوژیک منطقه و سرانه های ابلاغی، شهرستان تنگستان 10 میلیون مترمکعب مازاد برداشت از آب های زیرزمینی دارد.

حسین باشی زادگان افزود: این اضافه برداشت، بخشی از سهم آیندگان ما می باشد و علاوه بر کاهش کمی منابع آب موجود، کاهش کیفیت آن نیز می گردد.

وی با اشاره به از دست رفتن منابع سطحی و تکیه کشاورزی به منابع زیر زمینی گفت: به دلیل تکمیل نشدن پروژه های توسعه منابع آب در استان، مقادیر قابل توجهی از آب های سطحی به دریا تخلیه می گردند و این موضوع باعث استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی می شود.

باشی زادگان اضافه کرد: حل مشکل آب کشاورزی شهرستان تنگستان به وسیله ی چاه ها و منابع زیرزمینی راهکاری موقتی است و در بلند مدت آثار مخربی از خود به جای می گذارد.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر یکی از سیاست های این شرکت را حرکت به سمت استفاده از آب های نامتعارف خواند و گفت: یکی از منابع آب در دسترس که به سادگی قابل استفاده می باشد، استفاده از ظرفیت آب های نامتعارف است.

وی افزود: پساب های شهری که موجب آلودگی منابع آب زیرزمینی و محیط زیست می گردند، با احداث تصفیه خانه می تواند به منبعی پایدار و بلند مدت جهت مصارف کشاورزی، فضای سبز و صنعت تبدیل شود.

باشی زادگان با اشاره به اهمیت حفظ حریم رودخانه ها و دریا اظهار داشت: دریا و حریم آن به عنوان یکی از انفال عمومی می بایست برای نسل های بعد از ما حفظ شود و این شرکت اجازه ساخت و ساز در این حریم را نخواهد داد.

آزادسازی چندین هکتار از اراضی ساحلی در شهرستان های گناوه و دیلم بخشی از عملکرد شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در راستای صیانت از سواحل و آبراه ها در ماه های اخیر می باشد.

فرماندار تنگستان نیز در پایان این جلسه با اشاره به مشکلات آب در شهرستان تنگستان گفت: در سنوات اخیر کل کشور با مشکلاتی در حوزه آب دست و پنجه نرم می کنند و شهرستان تنگستان نیز دارای مشکلاتی در حوزه آب شرب و کشاورزی می باشد.

عبدالحسن رفیعی پور اظهار داشت: جهت بهبود وضعیت آب شهرستان اقدامات خوبی انجام شده است اما همچنان با شرایط ایده آل فاصله داریم.

وی با اشاره به پروژه های توسعه منابع آب در این شهرستان خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه ها، سد خاییز می باشد که با تکمیل و آبگیری آن بخش عمده ای از مشکلات آب شهرستان در بخش کشاورزی رفع خواهد شد.

فرماندار تنگستان تصریح کرد: تجاوز به حریم و بستر رودخانه و دریا فاجعه آفرین است که نمونه های آن را در سیل های فروردین امسال در کشور تجربه کرده ایم.

رفیعی پور افزود: همه ی سازمان های متولی می بایست با پیگیری و نظارت حافظ این حرائم باشند و برخورد جدی با متخلفین انجام شود.

این گزارش می افزاید: پس از اتمام این جلسه، فرماندار تنگستان با همراهی سرپرست شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر و سایر مدیران حاضر در جلسه به بازدید میدانی از مقاطع مختلف رودخانه باهوش پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر

    شركت آب منطقه‌ای بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات