مهار گازهای فلر در تولید برق

مهار گازهای فلر در تولید برق

روز سه‌شنبه 8 مردادماه، مدیران پژوهشگاه نيرو و پژوهشگاه صنعت نفت در نشستی مشترک، زمینه‎های توسعه همکاری‏‌های فنی، مطالعاتی و پژوهشی دو طرف را بررسی کردند.
مهندس حمید چیت چیان، مشاور عالی پژوهشگاه نيرو، به برنامه‌ريزی‌های وزارت نفت در زمينه جمع‌آوری گاز‌های فلر و استفاده اقتصادی از آن‌ها نيز اشاره كرد و گفت: پيش از اين برنامه‌ريزی‌ها در زمينه گاز‌های فلر، در مجموع 11 ميليارد متر مكعب گاز فلر را در بر می‌گرفته و با توجه به آمار‌های بدست آمده حدود 5 ميليارد متر مكعب ديگر از اين گاز وجود دارد كه تصميم داریم برای اين بخش، مصرف اقتصادی، فنی و منطقی پيدا كنيم.
چيت‌چيان با اشاره به سابقه همكاری‌ها دو پژوهشگاه ، افزود: يكی از موضوعاتی كه مورد بررسی طرفين قرار گرفته، استفاده از گاز‌های فلر در توليد برق است كه در اين زمينه تحقيقات فنی، اقتصادی و زيست محيطی انجام و خوشبختانه نتايج ارزشمندی حاصل شده است.
وی ادامه داد: از يك‌سو محصول اين فعاليت، برق خواهد بود كه از مباحث محوری وزارت نيرو است و از سوی ديگر، استفاده از گاز‌های فلر از چالش‌های حوزه نفت است، بنابراين درصدد جذب سرمايه‌گذاری بخش خصوصی و ايجاد تسهيلات در دو وزارت‌خانه در اين جهت می‌باشيم.
وی تعامل پژوهشگاه‌ها و مراکز دانشگاهی را برخوردار از اهمیت بسیار بالا دانست کرد و گفت: فعاليت پژوهشی را بايد يك زنجيره دانست كه يك سمت آن دانشگاه‌ها و سمت ديگر آن به بخش خصوصی متصل می‌شود و ميان اين دو بخش حلقه‌هايی وجود دارد كه تكميل كننده مراحل قبلی می‌باشند كه مراكز تحقيقات دولتی را می‌توان جزو اين بخش به حساب آورد.
ايشان در همين راستا تصريح كرد: در دنيا كشورهايی كه تمام اقتصاد آن‌ها مبتنی بر بخش خصوصی است خود را بی‌نياز از ايجاد و تاسيس پژوهشگاه‌های دولتی نمی‌دانند، ما نيز همانند ديگر كشور‌ها، به اين شركت‌ها نياز‌ داريم، كه در اين ميان ‌پژوهشگاه‌ها می‌توانند نقش و رسالت مهمی را در تكوين و توسعه اقتصاد ملی و فناوری ملی بر عهده داشته باشند.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات