بازدید معاون وزیر نیرو از پژوهشگاه نیرو

بازدید معاون وزیر نیرو از پژوهشگاه نیرو

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه نیرو، در ابتدای این بازدید، جلسه‌ای مشترک با اعضاء شورای پژوهشگاه نیرو برگزار شد. در این جلسه گزارشی از اقدامات پژوهشگاه نیرو در حوزه‌های توسعه فناوری، طرح‌های حمایتی پژوهشگاه نیرو از تحقیقات دانشگاهی و مدل‌های مدیریت پژوهش و فعالیت‌های آزمایشگاه‌های مرجع صنعت برق مستقر در پژوهشگاه نیرو ارائه گردید.
دکتر اولیاء در این جلسه ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده در راستای کاهش وابستگی کشور و ارتقاء سطح علم و دانش در حوزه‌های مختلف صنعت برق از طریق مدیریت پژوهش و انجام تحقیقات کاربردی، بر استمرار تغییر مدل پژوهشگاه از مدل سنتی انجام پژوهش به مدل‌های پیشرفته و پیشرو در این حوزه، برای مدیریت پژوهش و حداکثر بهره مندی از ظرفیت‌های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد.
معاون امور تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو، ضمن تاکید بر تهیه و بروز نمودن نقشه راه استراتژیک مدیریت پژوهش در پژوهشگاه نیرو بر در اختیار داشتن مدل مفهومی و چند بعدی اکوسیستم صنعت، پژوهشگاه، دانشگاه و بخش خصوصی تاکید کرد.
ایشان در بخش دیگر از صحبت‌های خود بر پایش مستمر فعالیت‌های انجام شده و انطباق آن با نقشه راه و اتخاذ شیوه‌های مناسب سنجش و پایش در مسیر مدیریت تحقیقات تاکید داشت و افزود: ضروری است پژوهشگاه در حوزه‌های مختلف تحقیقات صنعت برق شاخص‌های ارزیابی و سنجه‌های کنترلی تعریف کرده و همواره تحلیل‌های لازم برای پایش وضعیت تحقیقات و بهبود عملکرد را بعمل آورد.
علاوه بر این ایشان بر ضرورت توسعه تجارب ارزشمند انجام شده در مدیریت پژوهش و پیشبرد پروژه‌های راهبردی در حوزه‌های مختلف مجموعه وزارت نیرو و به خصوص حوزه آب تاکید کردند و گفتند: از مجموعه پژوهشگاه نیرو که سال‌ها در حوزه‌های مختلف تحقیقات فعالیت داشته و تجارب ارزشمندی را اندوخته است انتظار می‌رود برای تأمین و گسترش و تاثیرگذاری این تجارب در شرکت‌های تابعه صنعت برق و همچنین حوزه های مختلف مرتبط با صنعت آب کشور اقدام نماید.
در ادامه با حضور دکتر اولیاء از نتایج دستاوردهای ارزشمند طرح پژوهش محور ارتقاء توربین‌های گازی نیروگاهی رونمایی گردید. براساس گزارش ارائه شده این طرح در مقایسه با احداث نیروگاه جدید، نزدیک به 2هزار میلیاردریال صرفه جویی خواهد داشت.
در پایان این نشست دکتر اولیاء با همراهی مدیران ارشد پژوهشگاه نیرو و هیات همراه از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های پژوهشگاه نیرو بازدید بعمل آوردند.
در بخش اصلی این نمایشگاه گزارشی از نتایج اقدامات انجام شده توسط محققان پژوهشگاه نیرو در راستای ارتقاء ظرفیت کنونی توربین‌های گازی کشور ارائه شد.
براساس این گزارش طرح ارتقا عملکرد توربین‌های گازی کشور در مدل‌های ارتقاء جزئی و بازچینش پره‌ها منجر به افزایش حدود 70 مگاوات ظرفیت انرژی کشور بدون نیاز به سرمایه گذاری برای احداث واحدهای جدید شده که این میزان افزایش ظرفیت سهم قابل قبولی در کاهش میزان خاموشی‌ها با سرمایه‌گذاری اندک و اعتماد به دانش و فناوری بومی کشور شده است.
در ادامه دکتر اولیاء از طرح ساخت توبین بادی ملی 2 مگاواتی کشور نیز بازدید بعمل آوردند. این پروژه با نام تجاری WENRI و با صرف 185 هزار نفر ساعت کار مهندسی در مرکز توربین باد پژوهشگاه نیرو انجام شده است .
از دیگر بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه معرفی طرح بهتام (برنامه تحقیقات اساتید دانشگاه و موسسات ) بود. این طرح، طرحی حمایتی پژوهشگاه نیرو است که در راستای ماموریت مدیریت تحقیقات در صنعت برق و انرژی کشور و به منظور انسجام در تحقیقات و دستیابی به اهداف پژوهش و فناوری این صنعت، انجام می‌شود.
از دیگر طرح‌های حمایتی پژوهشگاه نیرو طرح اعتبار سالانه تحقیقاتی اساتید دانشگاه (استاد)، طرح حمایت از پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری تخصصی و طرح حمایت از پژوهشگران پسادکتری است که در این بازدید گزارشی از اقدامات انجام شده در این راستا و قراردادها و تفاهم نامه‌های مبادله شده با دانشگاه‌ها نیز ارائه گردید
همچنین در نمایشگاه دائمی دستاوردهای پژوهشگاه نیرو، با حضور معاون محترم وزیر از نتایج چندین طرح تحقیقاتی از جمله طراحی ساختار کلان مدیریت شبکه برق کشور، نمونه‌های مختلف تجهیزات بازطراحی شده و ساخته شده مورد نیاز صنعت برق کشور و چندین طرح کاربردی کشور نیز رونمایی گردید.

لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات