واکنشها به ادغام میراث فرهنگی در وزارت ارشاد

واکنشها به ادغام میراث فرهنگی در وزارت ارشاد

www.BanaNews.irطرح نمایندگان برای ادغام سازمان میراث فرهنگی با وزارت ارشاد، افزایش انتقادات از مسئولان این سازمان به دلیل پاسخگو نبودن، الحاق شیراز و نیشابور به شبکه همکاری حفاظت از میراث معنوی، افزایش ۷ برابری هزینه خدمات هتلی و ... از جمله مهمترین خبرهای این هفته حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دبیر اتحادیه هتلداران ایران با بیان اینکه قیمت ۱۳۵ قلم کالای هتلی در کشور از مهرماه سال گذشته افزایش یافته گفت: هزینه خدمات هتلی از سال گذشته تا کنون ۴ تا ۷ برابر افزایش پیدا کرده اما اگر نرخ اتاق هتل را بالا ببریم همین تعداد اندک مسافر را نیز از دست می دهیم.

خسرو ایرانپور با بیان اینکه هیچ تمایلی برای افزایش قیمت اتاق هتلها در ایام پیک سفر نداریم گفت: اکنون اگر نرخ اتاق هتل را بالا ببریم دیگر همان تعداد مسافرانی که در هتلها اقامت می کنند را نیز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت ۱۳۵ قلم کالای هتلی در کشور از مهر ماه گذشته بالا رفته است، تصریح کرد: قیمت برق، آب و گاز و غیره هزینه هایی هستند که به قیمت تمام شده اتاق هتلها اضافه می شود به نحوی که از سال گذشته تا کنون ۴ تا ۷ برابر افزایش داشته است اما با این حال اعلام کردیم که تمایلی برای افزایش قیمت اتاقها نداریم تا همان تعداد مسافرانی که داریم را هم از دست ندهیم.

وزارتخانه شدن میراث فرهنگی، مدیران را مجاب به پاسخگویی می کند

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر ، جمعی از روزنامه نگاران و فعالان انجمنهای میراث فرهنگی ضمن حفظ مواضع انتقادی خود درباره کاستیهای سازمان میراث فرهنگی، در نامه ای به نمایندگان مجلس درباره طرح ادغام این سازمان در وزارت ارشاد آورده اند که در صورت وزارت خانه شدن این سازمان،نمایندگان می توانند رئیس این سازمان را در مقام وزیر مورد پرسش قرار دهند.

در نامه انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و خبرنگاران آمده است:" به تازگی شماری از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تنها به جهت پاسخگو نبودن رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون رئیس جمهور طرح دوفوریتی تشکیل وزارت فرهنگ، ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری را ارائه داده اند که در آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عقب گردی مشهود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادغام و به یکی از معاونت های آن تبدیل خواهد شد.

اما به باور روزنامه نگاران و فعالان انجمن های غیردولتی میراث فرهنگی امضا کننده این بیانیه ضمن حفظ مواضع انتقادی خود در خصوص برخی از کاستی های این سازمان به عنوان یکی ازجدی ترین منتقدان عملکرد سازمان مذکور، بر این باورند که این طرح در صورت تصویب شدن، نه تنها در بهترین حالت خود بلکه در کوتاه مدت یکی از مهمترین سازمانهای کشور را به رکود می کشاند و هیچ آینده روشنی را هم پیش روی این مجموعه نخواهد گذاشت.

به این ترتیب ریاست سازمان مذکور در مقام وزیر، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود و نمایندگان محترم در صورت بروز مشکل می توانند او را به لحاظ عملکردش به دور از جنجال های دور از شرح وظایف آن مقام مورد پرسش قرار دهند.

امید است تبدیل این سازمان به وزارت خانه زمینه رشد کمی و کیفی هر چه بیشتر حفظ میراث فرهنگی و توسعه پایدار گردشگری کشور مان را فراهم کند.

همچنین انجمن دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران نیز به نمایندگی جمعی از انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از امضای طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد نوشته است: " کاری نکنیم که نسل‌های آینده ما را به ناسازگاری با فرهنگ و تمدن کشورمان بشناسند."

کمیته بررسی وضعیت مدیریت میراث فرهنگی تشکیل شود

جمعی از دانش آموختگان باستان شناسی در پی تصمیم مجلس برای تصویب طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد از نمایندگان خواستند کمیته ای تخصصی برای تهیه برآوردی آسیب شناسانه از وضعیت مدیریت میراث فرهنگی تشکیل شود.

 

 

    نظرات