اعتبار جدید برای ساخت‌وساز

اعتبار جدید برای ساخت‌وساز

www.BanaNews.irبا درخواست وزیر مسکن از رییس‌جمهور مبنی‌ بر تزریق نقدینگی جهت تکمیل پروژه‌های مسکونی در دست ساخت، دستور «ادامه حمایت بانکی از ساخت‌وسازهای دارای شرایط مسکن‌مهر» صادر شد. در حال حاضر حجم فعالیت‌های ساختمانی به قدری رونق گرفته که ماهانه به ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز است که به این منظور مقرر شده خط‌اعتباری ۷ هزار میلیارد تومانی که پیش از این بانک مرکزی ایجاد کرده بود، مجددا شارژ شود. تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع بانکی و اوراق مشارکت در قالب وام‌‌های ۲۰ میلیونی به انبوه‌سازان پرداخت شده است.

مجوز پرداخت ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جدید به پروژه‌های در دست ساخت

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) درخواست مکتوب وزیر مسکن از رییس‌جمهور برای پشتیبانی بانک‌مرکزی از رونق ساخت‌وسازهای مسکونی، مورد موافقت قرار گرفت و منجر به صدور مجوز «ادامه حمایت بانکی از ساخت مسکن‌ ارزان‌قیمت» شد.

زنگ خطر توقف پروژه‌های ساختمانی که طی ماه‌های اخیر با اتمام منابع بانکی قابل اختصاص به مسکن‌مهر، به صدا درآمده بود باعث شد علی نیکزاد چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور، اختصاص خط‌اعتباری جدیدی را برای تزریق نقدینگی جهت تکمیل به موقع پروژه‌های مسکونی در دست اجرا، طلب کند.

اکنون با پاسخ مثبت به این درخواست، مقرر شده فعلا یک خط‌اعتباری در حد ۳ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌مرکزی در اختیار بانک‌مسکن قرار بگیرد تا در قالب وام‌های ۲۰ یا ۲۵ میلیون تومانی به انبوه‌سازانی که با رعایت شرایط مسکن‌مهر، فعالیت می‌کنند پرداخت شود. همچنین نظام بانکی این ماموریت را دارد تا پایان اجرای طرح ساخت مسکن‌ ارزان‌قیمت، نسبت به تامین منابع برای وام‌دهی به سازنده‌ها اقدام کند.

بانک‌مرکزی پیش از این یک‌بار در سال۸۷ و بار دیگر در خرداد ۸۹ به ترتیب دو خط اعتباری هر کدام به ارزش ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت مسکن‌ ارزان‌قیمت ایجاد کرده بود اما در طول سال ۸۹، این ۷ هزار میلیارد تومان کفایت نکرد طوری که سرعت ساخت‌وسازهای مسکونی به قدری افزایش پیدا کرد که بانک‌مسکن مجبور به انتشار اوراق مشارکت معادل ۷ هزار میلیارد تومان برای تامین نقدینگی مورد نیاز انبوه‌سازان شد.

تا پایان اردیبهشت امسال، بانک‌مسکن ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت ساخت مسکن پرداخت کرده که به این ترتیب ۱۵۰۰ میلیارد تومان بیشتر از منابع در دسترس بانک، به انبوه‌سازان ارائه شده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مجموع قراردادهایی که بانک‌مسکن برای پرداخت تسهیلات با انبوه‌سازان منعقد کرده تاکنون به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده که به دلیل آنکه وام ساخت در ۵ مرحله و بعد از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پرداخت می‌شود، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از این تعهد هنوز به مرحله پرداخت نرسیده است. این در حالی است که مسوولان وزارت مسکن پیش‌بینی می‌کنند تا پایان امسال ارزش قراردادهای منعقد شده به ۴۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

برای حمایت بانکی از ساخت‌وسازهایی که در قالب مسکن‌مهر انجام می‌شود، پیشنهاد دیگری مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی نیز مطرح است که به زودی رقم مصوب برای برداشت از آن مشخص و ابلاغ خواهد شد.

شارژ سوم

سال گذشته بعد از شارژ خط‌اعتباری مسکن‌مهر از ۳۵۰۰ میلیارد به ۷۰۰۰ میلیارد، قرار بود در مردادماه، خط به ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد اما به خاطر همزمانی این تصمیم با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مسوولان بانکی با این توجیه که شارژ خط‌اعتباری ممکن است به افزایش نقدینگی در جامعه دامن بزند، با این اقدام مخالفت کردند. این در حالی است که به اعتقاد دفتر اقتصادی وزارت مسکن در سال۸۹ پرداخت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن نه تنها اثر تورمی به همراه نداشت، بلکه باعث کاهش سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شد و حتی در کاهش نرخ تورم در سال۸۹ نیز موثر بوده است.

به این ترتیب واقعیت سال گذشته بازار ساخت‌وساز در موافقت اخیر رییس‌جمهور موثر بوده است.

درخواست چند روز پیش وزیر مسکن برای شارژ خط‌‌ اعتباری مسکن‌مهر از آنجا مورد تایید سریع قرار گرفته که در دولت حساب ویژه‌ای به لحاظ اشتغالزایی، رونق اقتصادی و تامین مسکن دهک‌های کم‌درآمد روی مسکن‌مهر باز شده است. بیش از ۵/۱ میلیون واحد مسکونی در دست ساخت است که این حجم ساخت‌وساز، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

در حال حاضر علاوه بر سازنده‌هایی که در زمین‌های ۹۹ساله مشغول به کار هستند، انبوه‌سازانی که در داخل شهرها و در زمین‌های ملکی با رعایت شرایط مسکن‌مهر ساخت‌وساز می‌کنند نیز می‌توانند از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت که بانک‌مسکن در قالب وام مسکن‌مهر پرداخت می‌کند، استفاده کنند. سازنده‌ها کافی است تعهد دهند واحدهای ساخته‌شده را به کسانی که فاقد مسکن هستند، واگذار کنند.

محل صرف خط اعتباری

عملکرد بانک‌مسکن در یک‌سال اخیر نشان می‌دهد از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که از منابع مسکن‌مهر پرداخت شده، ۸۰۰ میلیارد تومان به نوسازی بافت‌های فرسوده تعلق داشته است.

به این ترتیب از یک‌سو رونق ساخت‌وساز در کشور که از آمار صدور پروانه‌های ساختمانی مشخص است و از سوی دیگر تسهیل شرایط استفاده از خط‌اعتباری مسکن‌مهر توسط انبوه‌سازان، شتاب برداشت از این محل را افزایش داده است.

در طول سال ۸۹ به طور متوسط ماهانه ۹۰۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌مسکن به سازنده‌ها تسهیلات پرداخت می‌شد اما این میزان در سه ماه گذشته از سال۹۰ به ماهانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

براساس این گزارش خط‌اعتباری جدید برای ساخت‌وسازهای مسکونی به گونه‌ای توسط بانک‌مرکزی در اختیار بانک‌مسکن قرار خواهد گرفت که به محض تخصیص منابع جدید، بانک‌مسکن با بانک‌مرکزی تسویه‌حساب خواهد کرد.

 

    نظرات