رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خبر داد: تشکیل کمیته مشترک برای توجه به مطالبات مالک در ساخت و سازهای جدید در یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد خبر داد: تشکیل کمیته مشترک برای توجه به مطالبات مالک در ساخت و سازهای جدید در یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد از تشکیل کمیته 2 نفره برای توجه به خواسته های پیمانکاران ساختمان با حضور نماینده سازمان نظام مهندسی و نماینده شهرداری در ساخت و سازهای جدید خبر داد و افزود: در این کمیته در کنار توجه به ضوابط طرح تفضیلی شهر، به مطالبات مالک ساختمان هم توجه می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان ، «دکترسالاری» در بازدید از یکی از کارگاه های بزرگ ساختمانی استان ادامه داد: به این ترتیب بازدید میدانی از محل اجرای ساختمان صورت می گیرد و با گفتگو با پیمانکار تفاهمی حاصل می شود و قطعاً باید رعایت شود وگرنه برخورد صورت می گیرد.

وی گفت: درحال حاضر مأمور فنی، دستور تهیه نقشه را براساس ضوابط طرح تفضیلی ارائه و سطح اشغال و طبقات را مشخص می کند اما با شروع به کار این کمیته، به حرف مالک نیز توجه می شود و در نهایت به یک الگوی دستور نقشه کاملاً واقعی می رسیم که در اختیار پیمانکاران قرار می گیرد.

دکترسالاری با اشاره به یکی از مشکلات اساسی ساخت و ساز در استان که دو نقشه ای بودن ساختمان ها است، اظهار کرد: نقش ناظران در این حوزه برای جلوگیری از ساخت و سازهای دونقشه ای بسیار پررنگ است و باید ناظران متخصص و کاربلد به کار گرفته شوند.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در حال حاضر نقشه‌ها اعم از سازه و معماری صلابت، کیفیت و وجاهت قانونی، شرعی و عرفی ندارد و دونقشه ای بودن فرار از قوانین و مقررات محسوب می شود که متأسفانه در بین مردم نیز جا افتاده است .

وی با تأکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد به عنوان پشتیبان مهندسان استان نقش ایفا می کند، افزود: به این ترتیب می توانیم در کمیسیون های مختلف و ارتباط با دستگاه های گوناگون از جمله شهرداری ها از حقوق مهندسان دفاع کنیم و فرآیندها نیز تسریع و مناسب تر طی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با تأکید بر اینکه درحال حاضر همه تیم ساخت و ساز حرفه ای نیستند، گفت: مالکان باید مجبور شوند که از تیم تخصصی از جمله مجریان متخصص، ناظران متخصص و پیمانکاران متخصص برای ساخت و ساز استفاده کنند.

دکترسالاری ادامه داد: از سوی دیگر باید به کیفیت ساخت از جمله استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز توجه شود از این رو خدمات آزمایشگاهی در حوزه ساخت و ساز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: عدم توجه به این مقوله باعث کاهش عمر مفید ساختمان ها شده است که با هرحادثه ای اعم از سیل و زلزله، ساختمان از بین می رود. این موضوع در استاندارد ملی ساختمان بسیار مهم است و باید مورد توجه پیمانکاران و مالکان قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تأکید کرد: اگر بخواهیم ساخت و سازهای ایمن و استاندارد داشته باشیم تیم ساخت و ساز شامل مهندس ناظر، مجری و غیره باید مسئولیت خود را بپذیرند و به آن پایبند باشند.

در این جلسه مجری و سرمایه گذار ساختمان به بیان مشکلاتی از جمله خانه نشین شدن مجریان متخصص و روی کار آمدن مجریان فاقد صلاحیت، حضور کمرنگ پیمانکاران قدرتمند در امر ساخت و ساز در استان، مشکلات بخش نظارت ساخت و ساز از سوی ناظران و همچنین مباحث مربوط به تهیه نقشه پرداختند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد یک انجمن در شهر یزد می باشد

      نظرات