دیدگاه های رهبری و امام راحل در زمینه خبرنگاران  ...

دیدگاه های رهبری و امام راحل در زمینه خبرنگاران ...

دیدگاه های رهبری و امام راحل در زمینه خبرنگاران مورد توجه ویژه قرار گیرد/ مردم را به صفحات اول روزنامه بیاورید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری صبح امروز و در آغاز شصت و هشتمین جلسه علنی شورا به تشریح مناسبت های هفته جاری پرداخت و با گرامیدشت چهاردهم مردادماه، سالروز صدور فرمان مشروطیت و حقوق بشری اسلامی به سالروز انفجار هسته‌ای در هیروشیما پرداخت و اظهارکرد: در سال 1945 و در جنگ جهانی دوم، دو بمب هسته‌ای در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن حدود 120 هزار نفر به کام مرگ کشاند؛ اتفاقی تلخ که بشریت پیوسته از آن بعنوان نمادی روشن از قساوت و بی‌‍رحمی آمریکایی‌ها یاد می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا در شرایطی نابرابر و بواسطه استفاده از ابزارنامناسب و غیرقانونی به هدف خود رسید، گفت: گرچه ژاپنی‌ها به خاطر تلفات بسیار، در این جنگ تسیلم شدند ولی با تلاش و کوشش فراوان، عزم جدی و سرمایه‌گذرای در حوزه آموزش و علم و فناوری کشور خود را بازسازی کردند و امروز به کشوری تراز اول در صنعت تبدیل شده‌اند.

حیدری در ادامه افزود: آنها که در راستای ایجاد محدودیت برای دستیابی سایر کشورها به تکنولوژی هسته‌ای تلاش کرده و از ابزارهای قدرت خود در این جهت استفاده می‌کنند، برای رسیدن به اهدافشان از این تسلیحات ممنوعه بهره‌ می‌گیرند؛ در حالی که بر اساس فتوای عالمان دینی و به ویژه رهبر معظم انقلاب موضوع استفاده از این تکنولوژی در بحث تسیلحانی منع شده است.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: این نفی استفاده از تسلیحات هسته‌ای، نشان‌دهنده توجه به ابعاد انسانی و اخلاقی است که ما در آموزه های دینی خود داریم.

حیدری در ادامه با اشاره به 16 مردادماه، سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی نهادی غیردولتی بوده که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و پس از جریان انقلاب فرهنگی در سال 59 شکل گرفت؛ یکی از رمز و راز های موفقیت این مجموعه در عرصه علمی، فناوری و خدماتی کشور، تکیه بر جوانان خلاق و توانمند و فعال در محیط‌های دانشگاهی و به ویژه توجه به حوزه پژوهشی و حل مشکلات حوزه فناوری و مهندسی معکوس بوده است.

هفدهم مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی، توسط گروه تروریستی طالبان در افغانستان که بعنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است، دیگر مناسبتی بود که حیدری در این جلسه به آن پرداخت و اظهارکرد: از زحمات و تلاش‌های همه خبرنگاران و به ویژه خبرنگاران پارلمانی که هر هفته در جلسات علنی شورای شهر حضور دارند و نجیبانه و با سعه صدر تمام مذاکرات جلسه را ثبت و ضبط و منعکس می‌کنند، تشکر و قدردانی می‌نماییم.

حیدری با بیان اینکه علاوه بر شهید صارمی، خبرنگاران بسیاری نیز در دفاع مقدس و همچنین در زمان ثبت خاطرات دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، گفت: نقش محوری خبرنگاران در ساخت افکار عمومی و اطلاع‌رسانی و رساندن اطلاعات دقیق به مردم بی بدیل است و اگر به اندیشه معماران و بزرگانی که در عرصه انقلاب اسلامی نقش محوری داشته‌اند نیز توجه کنیم، بسیار می‌تواند برای شرایط امروز ما درس‌آموز باشد.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در ادامه به فرازی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) در باب خبرنگاری پرداخت و تصریح کرد: در این بیانات نکات مهمی پیرامون حوزه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری وجود دارد که تمامی فعالان این بخش از جمله مجموعه شهرآرا باید پیوسته به آنها توجه داشته باشند.

حیدری گفت: در نگاه امام‌خمینی(ره) موضوع خبر، شخص محور نیست و نگاه غالب، موضوع‌محور و مردمی بودن است؛ این مهم در گام دوم انقلاب باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با تشکر از خدمات روزنامه شهرآرا، اظهارکرد: تاکنون این رویکرد در شهرآرا وجود داشته و باید در جهت تقویت آن نیز تلاش شود؛ باید به سراغ شهروندان، خیرین، نیکوکاران و پاکبانان و نیروهایی برویم که کارهای بزرگ و ویژه‌ای در این شهر انجام می‌دهند و آنها را در صفحه اول روزنامه مشاهده کنیم، نه در صفحات میانی تا این اندیشه امام ترویج شود.

حیدری گفت: امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشته‌اند که خبر باید برای حال عموم مردم و زندگی جمعی آنها مفید بوده و همچنین بازگو کردن اخبار صحیح و درست و مطابق با واقعیت در دستورکار قرار گیرد.

رئیس شورای شهر مشهد در بخش دیگری به اهمیت جایگاه خبر و خبرنگاری در اندیشه های مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان افزایش آگاهی جامعه، بویژه در حوزه های سیاسی را جزو وظایف خبرنگاران دانستند درحالیکه امروز جامعه به سمت پرهیز از پرداختن به حوزه سیاسی رفته است.

حیدری خاطرنشان کرد: ایشان در بیانات دیگری می‌فرمایند خبرنگاران باید فضای برادری و مهربانی را در جامعه تسری ببخشند و حسن ظن را مبنا قراردهند تا مانع از گسترش فضای بدگمانی و بدبینی شد.

وی اظهارکرد: برخی از خبرهای روزنامه های رسمی منجر به بدگمانی و ایجاد فضای منفی و ناامیدی در جامعه می‌شود که در تقابل با اندیشه های مقام معظم رهبری است.

حیدری با اشاره مجدد به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص خبر و خبرنگاران و تاکید بر نقد منصفانه، گفت: ایشان معتقدند رسانه‌ها نباید مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند و به شایعه پراکنی بپردازند و همچنین رعایت انصاف و عدالت در نقد حتی برای دشمن را هم لازم و ضروری می‌دانند؛ این ملاک‌ها و معیارهایی هستند که ضمن گرامیداشت روز خبرنگار را توجه که آنها مهم است.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به سخنان امام‌موسی‌صدر نیز پرداخت و گفت: این اندیشمند والامقام، توجه به بعد اقتصادی و معیشتی خبرنگاران را امری مهم دانسته چراکه این امر سبب خواهد شد تا خبرنگاران بتوانند شجاعانه و آزادانه نقد کنند.

حیدری با بیان اینکه امام موسی‌صدر در جای دیگری تاکید ویژه به برخورداری خبرنگاران از آزادی داشته است، افزود: ایشان معتقد بود حاکم بودن فضای آزاد برای خبرنگاران موجب می‌شود تا بتوانند در این فضای آزاد حرکت کنند و پیوند ناگسستنی را بین آزادی و مسئولیت نقش خبرنگاری مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم و مدیریت شهری برآمده از این شورای شهر پیوسته پاسخگوی خبرنگاران بوده و خواهد بود؛ قدردان زحمات این عزیزان هستیم و امیدواریم ایشان با نقدهای منصفانه خود و حفظ هویت و استقلال، مدیریت شهری را در ارائه خدمات مطلوب‌‍تر یاری‌رسانی‌ کنند.

سالروز شهادت امام باقر علیه السلام، مناسبت دیگری بود که حیدری به آن پرداخت و گفت: نقش این امام همام در تربیت شاگردان و ترویج اندیشه شیعی بسیار تأثیرگذار بوده است؛ اختلافات حاکمان خلفای عباسی و درگیری های درون حکومتی خودشان، فرصت خوبی را برای ایشان به ارمغان آورد.

حیدری همچنین با اشاره به روز عرفه، خاطرنشان کرد: براساس آموزه های دینی، این روز را با برگزاری دعای عرفه گرامی می‌داریم؛ عرفه بستر مناسبی برای خودشناسی است و امیدواریم همه بتوانیم از برکات این روز بهره‌مند شویم.

وی با تبریک عید قربان، این مناسبت را یکی از اعیاد بزرگ و مهم مسلمانان دانست و افزود: این روز نمونه امتحان الهی برای حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع)

است و اینکه انسان‌ها برای دستیابی به کمال و سعادت، در معرض امتحان های سخت قرار می‌گیرند.

حیدری خاطرنشان کرد: هرکسی به میزان داشته و ظرفیت خود مورد سنجش خداوند قرار می‌گیرد و امیدواریم همه ما از این امتحانات که به شکل روزمره در زندگی آدمی ایجاد می‌شود، سربلند بیرون بیاییم.

شصت و هشمین جلسه علنی شورای شهر مشهد میزبان مدال‌آوران خراسانی و مشهدی تیم ملی کشتی نوجوانان و مربیان آنها در رقابت های آسیایی قزاقستان و جهانی بلغارستان بود و از آنها تقدیر بعمل آمد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه این ورزشکاران با افتخار، غیرت و فداکاری پرچم جمهوری اسلامی ایران را در عرصه ورزش قهرمانی به اهتزاز درآوردند، گفت: کاری که این عزیزان می‌کنند کمتر از دلاورمردی‌ها و مقاومت هایی که در عرصه های مختلف اعم از دیپلماسی و مقاومت شاهد هستیم، کمتر نیست.

حیدری خاطرنشان کرد: کشتی ریشه در تاریخ ما دارد و پهلوانان و افتخارآفرینان بسیاری در این عرصه داشته‌ایم؛ خوشبختانه تلاش های کم‌نظیر و فداکارانه‌ای از سوی سید مسعود ریاضی، رئیس هیات کشتی استان شاهد هستیم و روح جدیدی در کشتی استان دمیده شده ولی متاسفانه به دلیل کم‌توجهی های گذشته، شاهد عقب ماندگی در این زمینه هستیم به شکلی که روز گذشته هیچ نماینده‌ای از خراسان رضوی در اسامی پیشنهادی تیم کشتی آزاد به چشم نخورد.

وی در پایان گفت: نوع کاری که در مدیریت جدید هیات کشتی در حال انجام است و توجه ویژه‌ای که به رده های نوجوانان و جوانان شاهد هستیم، آینده روشنی را برای استان به ارمغان خواهد آورد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات