تا پایان امسال 300 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می شود

در همایش اطلاع رسانی طرح سازگاری با کم آبی ویژه روحانیون قوچان، فرماندار این شهرستان درباره اهمیت اطلاع رسانی و برگزاری همایش ها و نشست های هم اندیشی مطالبی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، رجایی نیا گفت: چند سالی است که از واژه خشکسالی و کمبود آب در جامعه استفاده می کنیم بنابراین با توجه به آمارهای مطرح شده ضروری است راهکارهای عملی، پیشگیرانه و همچنین برنامه های دستوری در زمینه آگاهی دادن به شهروندان و مصرف بهینه آب اقدام شود.

فرماندار قوچان در ادامه از اولویت بندی کردن و مسدود کردن بیش از 300 حلقه چاه آب غیرمجاز و حتی مجاز تا پایان سال جاری نیز خبر داد و گفت: اولویت با چاه هایی است که در حریم چاه های آب شرب و قنات ها حفر شده است.

وی تاکید کرد: مدیران آب منطقه خراسان رضوی باید جایگاه شهرستان قوچان را درباره نحوه مصرف، ذخیره سازی، حفظ و نگهداری  آب نسبت به سایر شهرستان ها مشخص کنند.

وی با اشاره به این که در بحث آب و صرفه جویی همیشه از بحران آب  و خشکسالی صحبت کردیم اما خوشحالیم که عمق فاجعه برای مسئولان و شهروندان روشن و واضح شده و امروز شاهد برگزاری نخستین نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی در شهرستان با موضوع سازگاری با کم آبی و حضور روحانیت معزز هستیم.

رجایی نیا تصریح کرد: اقلیم خشک و نیمه خشک استان، برداشت  غیرمتعارف آب، حفر چاه ها و تغییر کاربری زمین های مزروعی به خصوص در مناطق روستایی  و ویلاسازی های متعدد از جمله مواردی است که سبب کاهش حجم آب سفره های زیر زمینی شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بارش ها گول زننده است و ما در اثر استفاده بیش از حد مجاز از آب قنات ها و سفره های آب زیر زمینی چرخه تولید و مصرف آب را تخریب  و سیلاب ها را جایگزین کرده ایم.

فرماندار قوچان در ادامه با اشاره به این که سامان دهی مصرف بهینه آب یک مطالبه عمومی است  تاکید کرد: برهمه تکلیف است در راستای تدوین برنامه های مصرف بهینه آب شرب و کشاورزی گام های مثبتی بردارند چون معتقدیم خشکسالی تبعات خیلی بدی برای جامعه در برخواهد داشت.

وی با اشاره به این که شهروندان باید دلشان به حال نسل آینده بسوزد، از طرح ها و الگوهای تحقیقاتی در صنعت و کشاورزی و آب شرب خبر داد و یاد آور شد: خوشبختانه وزارت نیرو و سازمان آب منطقه استان طرح ها و الگوهای مصرفی مناسبی را ارائه داده اند که یکی از همین الگوها تحت عنوان «سازگاری با کم آبی» است که باید آن را به فال نیک گرفت.

ایشان با اشاره به این که دهیاران و روحانیون عمق فاجعه و آمار حقیقی کمبود آب شرب را در اختیار شهروندان قرار دهند تاکید کرد: متاسفانه در برخی از مناطق استان شاهد نشست های ایجاد شده و غیر قابل اصلاح و تغییرات و جابجایی گسل ها  در عمق زمین بودیم که این رخداد قابل جبران نیست در نتیجه شاهد جاری شدن سیلاب، هدر رفت آب و همچنین وقوع خسارات در سطح زمین خواهیم بود.

رجایی نیا با اشاره به این که 45 درصد ورودی آب سفره های زیرزمینی باید مصرف شود تصریح کرد: بر حسب این که از نظر موقعیت و اقلیم جغرافیایی استان ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و مصرف آب بیش از حد مجاز گزارش شده است روستائیان همکاری کنند و با اطلاع به مسئولان و مجریان قانون افراد متخلفی که نسبت به حفر چاه غیرقانونی اقدام می کنند و از دسترس قانون دور هستند را شناسایی و معرفی کنند.

فرماندار قوچان افزود: از سالیان گذشته پذیرفته ایم که کم آبی هست اما به شکل سازمان یافته به این مهم نپرداخته ایم و متاسفانه برداشت بی اندازه از سفره های زیر زمینی را در برخی از مناطق استان شاهد هستیم.

وی با اشاره به آمار و میزان بارش های بهاری در سال جاری افزود: تصور غلطی است که فکر کنیم با توجه به آمار و میزان  بارش در بهار امسال ما از خشکسالی رهایی یافته ایم و درباره شیوه ها و روش های صرفه جویی و مصرف بهینه آب خود را معاف کنیم بلکه باید با تغییر شیوه های مصرف درباره سازگاری با کم آبی برنامه های بلند مدت تدوین کنیم.

وی خواستار تشکیل ستادی برای نحوه آموزش و شیوه های آگاهی دادن شهروندان برای صرفه جویی و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز شد و تاکید کرد: در این زمینه باید به یک خرد جمعی در جامعه دست یابیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات