برای مسدود کردن چاه های غیرمجاز تبعیضی قائل نمی شویم

یکی از مهمترین چالش های بحث برانگیز در جهان امروز بحران آب و مصرف بهینه آن در زندگی است، چرا که از یک سو آب نقش عمده ای در تولید انرژی دارد و از سوی دیگر انرژی مورد نیاز برای استحصال، انتقال، تصفیه و بهره برداری از آب در مصارف مختلف قابل توجه است. به همین منظور نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی طرح سیمای آب (سازگاری با کم آبی) ویژه روحانیون و ائمه جماعات شهرستان قوچان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، در نخستین همایش هم اندیشی و اطلاع رسانی «سازگاری با کم آبی»  که با حضور روحانیون و ائمه جماعات شهرستان قوچان برگزار شد دادستان این شهر با اشاره به این که نکات مهمی در حوزه آب قابل طرح است گفت: در حوزه آب و همچنین جلوگیری و برخورد قضایی با متخلفان حفر چاه های غیرمجاز تبعیضی قائل نمی شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ربیع دخت افزود: متخصصان و کارشناسان آب منطقه ای خراسان رضوی الگوهای توسعه یافته مناسبی برای نحوه برخورد با متخلفان حفر چاه های غیرمجاز و ارتقای دانش مصرف و تولید آب در حال تدوین دارند که باید به اطلاع شهروندان برسد.

دادستان قوچان درباره اهمیت توجه به مصارف قانونی در حوزه آب گفت: ضابطان قضایی در حوزه انتظامی و ماموران مستقر در سازمان  آب منطقه برخورد مسالمت آمیز و سازش را در وهله اول با متخلفان داشته باشند و در صورت تمرد و عمل نکردن به قانون متخلفان به ۳ ماه  حبس و 50 ضربه شلاق محکوم خواهند شد‌‌‌.

وی با بیان اینکه مالکیت آبهای جاری، رودخانه ها، مرداب ها، دریاها و مسیل ها، طبق قانون در اختیار دولت است افزود: روحانیون و علمای ما باید در جریان باشند که برخی از شهروندان مدعی هستند که چاه ها از سالیان دور و توسط اجداد ما حفر شده و بهره برداری از آن حق ماست که باید متذکر شد برحسب قانون  نظام جمهوری اسلامی که در سال 61 به تصویب رسیده است بحث مالکیت به روشنی ذکر شده و مالکیت آن در اختیار دولت و کارگزار نیز وزارت نیرو است و مالکیت اشخاص حقیقی تحقق پیدا نمی کند.

وی  با اشاره به اصول فقهی درباره آب و مالکیت های عام و خاص خاطرنشان کرد: بر حسب ماده یک قانون توزیع و بهره برداری آب مطلق مطرح شده است و آن چیزی که کشاورزان در بحث آب و احیای زمین های مزروعی می توانند مطرح کنند بحث حق ابه است که آن هم نیاز به بررسی و کار کارشناسی دارد.

وی اضافه کرد: بستر رودخانه ها، مسیل ها، مرداب ها، دریاها، نهرها و رودخانه ها که از مجاری آب طبیعی عبور می کنند جزو مشترکات و متصدی آن نیز وزارت نیرو است.

حجت الاسلام والمسلمین ربیع دخت در ادامه این نشست با اشاره به این که برخی از جرائم و ناهنجاری هایی  که در جامعه  رخ می دهد ناشی از ناآگاهی است اظهار داشت: هر مقدار که آگاهی و شناخت جامعه از موضوعات و وظایف شهروندی بیشتر شود در واقع جامعه از حالت ایستایی خارج و به سمت پویایی و خروج از ناهنجاری پیش خواهد رفت.

وی با تاکید بر این که آگاهی دادن از ضروریات طرح های مصوب دولتی است اضافه کرد: آگاهی دادن بهترین حالت است به خصوص در زمینه حفر و استفاده از چاه ها و سفره های آب زیرزمینی و شهروندان باید از اهمیت آب های زیر زمینی و همچنین تغییر و تحولات مرتبط با ذخیره سازی آب در زندگی مطلع و آگاه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ربیع دخت با اشاره به این که ضابطان قضایی باید در خصوص مسدود و پر کردن چاه های غیرمجاز اقدام کنند گفت: باید در سایه رافت اسلامی درباره مسدود کردن چاه های غیرمجاز که سبب بر هم زدن نظم عمومی و ضربه زدن به حقوق عمومی شهروندان می شود اقدام کرد.

وی همچنین از افزایش بی رویه چاه های غیرمجاز خبر داد و خاطر نشان کرد: ضروری است با توجه به نظر کارشناسان و متخصصان در حوزه آب، چاه های غیرمجاز مسدود و پر شود و در اجرای احکام هیچ گونه تبعیضی قائل نشد تا اعتماد شهروندان نسبت به مراجع قضایی و عملکرد نیروهای عملیاتی کاهش پیدا نکند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات