اختصاص و تسهیل واگذاری 2800 هکتار از اراضی ملی شهرستان اشتهارد برای متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی

به گزارش مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان البرز، بر اساس مصوبه کارگروه تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر ذیل کارگروه اقتصادی استان البرز به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و دبیری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان البرز، با هدف همکاری با متقاضیان احداث نیروگاه خورشیدی از طریق فرآیند خرید تضمینی برق، زمینی به مساحت کلی 2800 هکتار از اراضی ملی شهرستان اشتهارد بدین منظور اختصاص یافت.
بر اساس مصوبه مذکور به منظور تسهیل در مراحل واگذاری زمین مقرر گردید به جای بهره‌گیری از ماده (21) ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی، از ماده (3) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مصوب 1366/5/30 جهت واگذاری زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی استفاده گردد.
این گزارش همچنین به برخی از مزیت‌های واگذاری زمین بر اساس ماده (3) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، حسب مصوبه کارگروه تخصصی انرژی های تجدیدپذیر در استان البرز اشاره دارد که عبارتند از:
1. در صورت تصویب طرح سرمایه‌گذاری توسط کارگروه تخصصی انرژی‌های تجدیدپذیر استان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بدون نیاز به اخذ تاییدیه‌های 12گانه مورد نیاز در قالب ماده (21) ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی، می‌تواند نسبت به تنظیم قرارداد واگذاری زمین طبق ماده (3) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، اقدام نماید که این امر باعث کاهش چشمگیر زمان انتظار سرمایه‌گذاران جهت عقد قرارداد زمین می‌گردد.
2. در قرارداد واگذاری زمین طبق ماده (3) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، نیاز به پرداخت اجاره بهای زمین توسط سرمایه‌گذار نمی‌باشد و صرفاً حق انتفاع دولت و حقوق عرفی دامداران بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری از سرمایه‌گذاران دریافت می‌گردد که این مبلغ کمتر از اجاره بهای سالانه است و این امر باعث جذب سرمایه‌گذاران جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌شود.
3. بر اساس فرمت قرارداد واگذاری زمین طبق ماده (3) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، در صورتی که مجری طرح (سرمایه‌گذار) پس از یک سال از تاریخ عقد قرارداد، موضوع طرح را به بهره‌برداری نرساند، قرارداد به صورت یک طرفه فسخ و کان لم یکن تلقی می‌گردد و نیاز به طی مراحل قانونی و حقوقی جهت خلع ید سرمایه‌گذار نخواهد بود. فلذا امکان سوءاستفاده اشخاص حقیقی و حقوقی که صرفاً جهت دریافت زمین اقدام نموده و اقدامی جهت احداث نیروگاه خورشیدی نکنند، وجود ندارد.
بر اساس این گزارش استان البرز برای اولین بار در کشور واگذاری اراضی به‌منظور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در قالب ماده فوق اجرائی نموده است. فلذا متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان البرز می‌توانند به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان البرز به نشانی: کرج، عظیمیه، میدان طالقانی، بلوار طالقانی شمالی، کوچه شهید نادری واریانی مراجعه یا با شماره تلفن های 77-32562375 -026 داخلی 408 و 409 تماس حاصل فرمایند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)

    منبع خبر

    سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)

    سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات