امضای سند سازگاری با کم آبی

امضای سند سازگاری با کم آبی

در نشست «طرح همیاران آب» که با حضور روحانیون و ائمه جماعات به میزبانی شهرستان قوچان برگزار شد قائم مقام و مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان رضوی از 5 معضل اصلی مصرف آب در مشهد سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی،"علیرضا طاهری" گفت: در وهله اول برداشت اضافه نسبت به پروانه مجازی که مالکان دارند در این پروانه میزان و حجم مصرفی آب در پروانه لحاظ شده است.

دوم انسداد چاه های غیرمجاز که در این راستا باید بین کسی که هنجارهای قانونی را رعایت می کند و دست به تخلف نمی زند و افرادی که برخلاف انتظار شرایط اخلاقی و قانونی را رعایت نمی کنند تمایز قائل شد.

وی در مورد معضل سوم گفت: انفال و مشترکات دیگر مقوله ای است که نیاز به توجه خاص و بررسی دقیق دارد.

علیرضا طاهری افزود: بحث چهارم مسئله آلودگی است که باید در مناطقی که آب برای شرب استفاده می شود با حساسیت بیشتری پیگیری شود. و در نهایت مورد پنجم که نیاز به بررسی دقیق و توجه کشاورزان دارد، نصب و راه اندازی موتور تلمبه های غیرمجاز در بستر رودخانه هاست.

وی  با اشاره به این که حساسیت داریم که بستر رودخانه ها کوچک و بسته نشود، درباره نقش و اهمیت رودخانه ها گفت: رودخانه ها مسیرهایی هستند برای افزایش دبی آب که به صورت شاه لوله های اصلی در عبور سیلاب ها عمل می کنند و اصلی ترین مجاری تغذیه چاه ها نیز می باشند.

وی تصریح کرد: 75 درصد نزولات آسمانی که به صورت باران و برف جاری می شود تبخیر می شود که برای حل این موضوع طبیعی هنوز فکر خاصی در جهان صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: کار خوبی که طی 10 سال گذشته در صنعت کشاورزی صورت گرفت است بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی است که از  92 درصد به 86 درصد کاهش یافته است.

وی یکی از راهکارهای مناسب برای سامان دهی مصرف آب کشاورزی و تولیدات غذایی  را احداث گلخانه ذکر کرد و گفت: در هر هکتار زمین به شکل سنتی 35 تن خیار و گوجه می توان برداشت کرد که با طرح گلخانه ای این آمار به 500 تن افزایش می یابد.

وی همچنین از بسته شدن پرونده سدسازی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: دیگر در استان شاهد احداث سد نخواهیم بود و اعتبارات آن را می توان به سمت احداث گلخانه گسیل داشت.

وی همچنین از راه اندازی سامانه برقی شدن چاه های کشاورزی و اتصال به سامانه اندازه گیری مصرف خبر داد و تصریح کرد: با این طرح هر فرد بر حسب پروانه مجاز از میزان استخراج و مصرف آب آگاهی می باید. به عنوان مثال میزان موجودی مصرف مالک چاه بر حسب اندازه گیری نزولات آسمانی می تواند تا سقف 400 هزار مترمکعب آب برداشت کند و بعد از این مصرف به صورت اتوماتیک موتور چاه قطع خواهد شد.

وی همچنین از امضا سند سازگاری با کم آبی (همیاران آب) خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون مراحل اجرایی را طی می کند و هدف مصرف به اندازه تولید است و بر حسب این طرح در گذشته مصرف آب شرب برای هر فرد 218 لیتر بود که این آمار به  زیر 180 لیتر برای هر فرد در مشهد تقلیل داده شده است و تلاش می کنیم این آمار را تا سقف 150 لیتر کاهش دهیم.

وی در خاتمه از طرح شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان خبر داد و اظهار داشت: قرار است برحسب این طرح  750 میلیون متر مکعب آب شیرین سازی و به سه استان شرق کشور انتقال یابد؛ ارزش ریالی این طرح 4 میلیارد دلار می باشد که قرار است از محل بخش خصوصی تامین و اجرا گردد.

وی در ادامه گفت: اگرچه معتقدیم اجرای این طرح هزینه بر است اما به جرات می توان گفت در صورت اجرایی شدن این طرح آب کشاورزی، صنعت و حتی آب شرب استان را می توانیم با ظرفیت بالایی ساماندهی کنیم.

مهندس طاهری در این نشست با اشاره به به ضرورت توسعه استفاده از منابع تجدید پذیر همراه با لزوم توجه بیش از پیش به مباحث ارتباطی و اطلاع رسانی در کنار ملاحظات فنی به مسئله طرح همیاری آب اشاره کرد و گفت: در این طرح همه سازمان ها و ارگان های مرتبط دخیل خواهند بود.

وی افزود: گزارش نهایی طرح همیاران آب خراسان رضوی به صورت پیوست طرح سازگاری با کم آبی تهیه شده است و هدف از آن کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به میزان کسری مخزن متوسط بلند مدت است.

وی خاطر نشان کرد: طرح همیاران آب خراسان رضوی بر آن است تا بدون هیچ گونه تعللی و با تکیه بر اصول  و با تجمیع تلاش های ارزنده و در دست انجام از جمله گفتمان های «شب های آب خراسان»، فرایند «تدبیر آب مشهد»، تصمیمات «شورای هماهنگی حوضه آبریز کشف رود»، طرح «سازگاری با کم آبی» و طرح «مشهد شهر حساس به آب» گام های استواری در دستیابی هرچه سریعتر به پایایی آب و بهره وری جامع بردارد. روشن است بدون چنین اقدامی، وضعیت وخیم منابع آب استان بیش از پیش رشد یافته  و به مرزهای فاجعه بار می رسد.

وی تصریح کرد: برنامه ها و محورهای عملیاتی این گزارش با برش شهرستانی و برنامه زمان بندی تا افق سال 1405 تهیه شده است.

طاهری با اشاره به تغییرات اقلیمی و نشست گسل ها در سطح زمین در خراسان رضوی گفت: ویلاسازی ها، تغییر کاربری های زمین های کشاورزی، حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بیش از حد میزان از سفره های آب زیر زمینی سبب تغییرات زیست محیطی و فروکش گسل ها در سطح زمین شده است.

وی در باره وظایف دستگاه های دولتی و غیردولتی در عملیاتی کردن «طرح همیاری آب» گفت: از اهم وظایف دستگاه ها در این طرح می توان به کاهش اضافه برداشت چاه های کشاورزی به مقدار 590 میلیون متر مکعب، انسداد چاه های غیرمجاز به مقدار 181 میلیون مترمکعب و کاهش برداشت چاه های کشاورزی از طریق افزایش بهره وری به مقدار 356 میلیون متر مکعب اشاره کرد.

قائم مقام و مشاور مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی در ادامه به مدیریت آب در بعد طبیعی و انسانی اشاره کرد و یادآورشد: مدیریت آب در 2 بعد طبیعی و انسانی قابل طرح است. بعد طبیعی، خود دارای مولفه هایی نظیر کمیت و کیفیت آب و نیز مباحث محیط زیست و اکوسیستم است و در بعد انسانی مولفه های اجتماعی، ارزشی و اقتصادی خودنمایی می کند.

نعمت نژاد:  آمار بارش ها نگران کننده است

در ادامه این نشست همچنین "محمدعلی نعمت نژاد، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه استان" درباره آمار بارش ها و درصد خشکسالی که دامنه آن در خراسان رضوی رو به گسترش است ابراز نگرانی کرد و گفت: اگرچه بهار امسال شاهد بارش های خوبی بودیم اما این رویداد به معنای عبور از خط قرمز مصرف بی رویه آب نخواهد بود.

وی در ادامه مقایسه ای را درباره آمار سدها  و ظرفیت سدهای کشور با جهان ارائه کرد و خاطرنشان کرد: ظرفیت و پتانسیل سدهای احداث شده در کشور از نظر آبگیری قابل مقایسه با سایر کشورهای جهان نیست و ما باید در راستای افزایش آمار کمی سدسازی در کشور و همچنین جایگزین کردن طرح های آبخیزداری در کشور اقدام کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی: نیاز به فرهنگ سازی داریم

در ادامه این نشست همچنین رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قوچان با اشاره به اهمیت مطالب کاربردی در این نشست گفت:  برای اجرای طرح «همیاری آب» نیاز به آموزش و فرهنگ سازی داریم.

حجت الاسلام ایمانی افزود: ما نیازمند تشریح خواست ها و نیازهای شهرستان ها هستیم تا در طول سال نسبت به آب در مناطق روستایی و در میان شهروندان در قالب گفتمان و کارگاه های آموزشی مطالبی را طی جلسات متعدد مطرح کنیم.وی اضافه کرد: ما  به عنوان طلبه وظیفه داریم در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد و مسئله آب آگاهی لازم را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات