آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و تسهیلات نوسازی

آخرین وضعیت بافت‌های فرسوده و تسهیلات نوسازی

www.BanaNews.irسرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این‌که مردم نقش اصلی و مهمی در نوسازی بافت فرسوده دارند و سربازان واقعی هستند، اظهار کرد: در صورت تامین منابع بافت‌های فرسوده طی دو برنامه پنج ساله بازسازی می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حسین جوانمردی با حضور در ایسنا ادامه داد: در قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تکلیفی برعهده وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی گذاشته شده که نوسازی سالانه ۱۰ درصد از محدوده مصوب بافت فرسوده است.

جوانمردی در ادامه با تاکید بر این‌که این در برنامه توسعه پنجم هم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: سرمایه اصلی بافت‌های فرسوده که همان اراضی متعلق به مردم است، در اختیار بخش خصوصی است و به جز کاربری‌های عمومی مانند فضای سبز و معابر که در اختیار مدیریت شهری و به ویژه شهرداری‌ها است عمده بحث به خود مردم برمی گردد و ما به عنوان دولت باید شرایط را فراهم کنیم که بهسازی و نوسازی برای مالکان و سرمایه گذاران املاک واقع در بافت فرسوده توجیه اقتصادی لازم داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این‌که در این راستا دولت به عنوان تسهیل‌گر بسته حمایتی را در نظر گرفته است، اظهار کرد: این بسته شامل پرداخت تسهیلات ساخت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی به هر واحد مسکونی بدون سپرده‌گذاری است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در ادامه به پرداخت ودیعه اسکان موقت اشاره و خاطرنشان کرد: این مسئله مدت‌ها مدنظر بوده است و اکنون درابتدای راه هستیم و به تعدادی از واحدها تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.

جوانمردی با اشاره به این‌که تعدادی از واحدهایی که شرایط لازم را دارا بودند از این تسهیلات برخوردار شده‌اند، تصریح کرد: به واحد‌هایی که حداقل عرصه ۱۵۰ متر مربع را تجمیع کرده باشند ودیعه اسکان موقت پرداخت می‌شود.

پرداخت ۱۵۰ هزار واحد تسهیلات در سال ۹۰

وی با تاکید بر این‌که ریزدانگی که یکی از شاخص‌های تعیین محدوده بافت فرسوده است با تجمیع و تامین عرصه حداقل ۱۵۰ متر از بین می‌رود، گفت: در سال ۹۰ براساس پیگیری‌ها و اهدافی که توسط مقام عالی وزارت مسکن و شهرسازی تدوین شده ۱۵۰ هزار واحد تسهیلات را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: در سطح کشوربه جز کلان‌شهر تهران حدود ۷۰ واحد در هکتار را واحدهای مسکونی در نظر می‌گیریم.

نوسازی ۲۰۰ هزار واحد در سال ۹۰

جوانمردی تصریح کرد: از زمانی که پرداخت تسهیلات را آغاز کرده‌ایم ۲۵ تا ۳۰ درصد واحدهای نوسازی شده تسهیلات دریافت نمی‌کنند.

سر پرست شرکت عمران و بهسازی شهری افزود: پیش‌بینی می‌کنیم با دریافت ۱۵۰ هزار واحد تسهیلات حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ۹۰، در محدوده بافت‌های فرسوده نوسازی شود که این میزان دو هزار و ۸۰۰ هکتار خالص مسکونی را در برمی‌گیرد.

وی گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط براساس قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده باید برنامه‌های اجرایی خود را در بخش خدمات رسانی برای تامین و ارتقا زیرساخت‌های اساسی بافت‌های فرسوده اختصاص دهند که به طور قطع این اقدم تحول اساسی در حوزه بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در سال جاری ایجاد خواهد کرد.

نوسازی تنها ۵ هزار هکتار بافت فرسوده تا پایان سال گذشته

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در پاسخ به این سوال که تاکنون چه میزان از بافت‌های فرسوده احیا شده‌اند؟ اظهار کرد: تاکنون با گرد کردن عدد میزان بافت فرسوده بازسازی شده هفت درصد اعلام می‌شد و عدد واقعی زیر هفت درصد بوده ‌است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات اساسی در راستای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده طی چهار سال گذشته انجام شد، تصریح کرد:‌۶۵ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در سراسر کشور داریم که تا پایان سال گذشته حدود پنج هزار هکتار بهسازی و نوسازی شده است.

جوانمردی ادامه داد: انشاالله با تامین منابع و آنچه که در قانون و در برنامه توسعه پنج ساله آمده منابع مورد نیاز و اعتبارات تملک دارایی و همچنین اعتبارات مورد نیاز بخش عمومی غیر دولتی که شهرداری‌ها هستند، تامین شود و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بهسازی و نوسازی روندی فزاینده نسبت به سال گذشته داشته باشد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در پاسخ به این سوال اولویت با نوسازی پلاکی است یا انبوه؟ اظهار کرد: به دلیل پراکندگی که در نوسازی پلاکی مشاهده می‌شد این امرد مورد تجدید نظر قرار گرفت بنابراین از سال گذشته مسئله نوسازی با روش بلوکی را در مجموعه و دستگاه‌هایی که مسئله بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را دنبال می‌کنند مطرح کردیم.

وی در ادامه گفت: به طور قطع نوسازی بلوکی شرایط را در راستای ارتقا خدمات عمومی مورد نیاز محلات، بهتر فراهم می‌کند و در نتیجه بافت از انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود.

راه‌اندازی دفاتر نوسازی محلات به زودی

جوانمردی به ایجاد دفاتر نوسازی محلات اشاره و تصریح کرد: در فرصت ایجاد شده برای راه‌اندازی دفاتر نوسازی محلات مسوولیت سنگینی برعهده این دفاتر گذاشته شده است که بتوانند فرهنگ‌سازی کرده و اطلاع رسانی مناسبی به ساکنان و مالکان بافت فرسوده داشته باشند و همچنین بین سازندگان، انبوه‌سازان، سرمایه‌گذاران و مالکان ارتباط ایجاد کنند تا با رویکرد بهسازی بلوکی بحث بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیش برود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ادامه داد: افزود: دستورالعمل اجرایی دفاتر بهسازی و نوسازی توسط وزیر کشور به استانداری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده و انشاالله به زودی شاهد راه اندازی این دفاتر باشیم.

بهسازی بافت فرسوده نیاز مند عزم جهادی ملی است

وی در پاسخ به این‌که چه زمانی شاهد بازسازی کل محدوده‌های بافت فرسوده خواهیم بود؟ اظهار کرد: اقداماتی که درباره بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به عمل می‌آید با مطالعه، طراحی و اجرای یک پروژه عمرانی کاملا متفاوت است به عبارت دیگر در بخش کارهای عمرانی غیر از بحث بهسازی و مطالعات انجام و طراحی صورت می‌گیرد سپس برآورد انجام می‌شود و به دنبال تامین منابع اعتباری می‌رویم اما در حوزه بهسازی و نوسازی ابعاد مختلف باید مدنظر قرار بگیرد که یکی از مهمترین آنها مسئله مالکیت است.

جوانمردی گفت: مالکیت بافت‌های فرسوده متعلق به دولت نیست و نمی‌توانیم با توجه به آن بهسازی و نوسازی را با یک اقدام در حوزه پروژه‌های عمرانی مقایسه کنیم به عبارت دیگر مسائل فرهنگی اجتماعی، قومیتی به دلیل استقرار در محلات مختلف و حتی مسائل امنیتی باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: یک عزم ملی و جهاد ملی در ارتباط با موضوع بهسازی بافت‌های فرسوده باید اتفاق افتد تا مدت زمان بازسازی کاهش یابد.

نوسازی کل بافت فرسوده طی ۱۰ سال در صورت تامین بودن منابع

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در ادامه با بیان این‌که این امر به منابعی که برای تامین زیرساخت‌ها در نظر گرفته می‌شود و آمادگی و پذیرش مردم در ورود پیدا‌کردن به بحث نوسازی و بهسازی بستگی دارد، تصریح کرد: با تامین شرایط لازم و ضوابطی که تسریع‌کننده بهسازی و نوسازی است و همچنین ارائه‌ی تسهیلات و خدماتی که می‌تواند این امر را در کوتاهترین زمان محقق کند و با همکاری مدیریت شهری باید به نوسازی بافت‌های فرسوده سرعت ببخشیم.

به گفته او حضور و فعالیت شرکت‌های خدماتی و مجموعه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند موضوع بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده را تسریع کند.

جوانمردی تاکید کرد: باید به یک اجماع کلی رسید و براساس آنچه که در قانون آمده طی ۱۰ سال و یا دو برنامه پنج ساله باید به نتیجه برسیم اما این امر مستلزم تامین ‌بودن منابع لازم نیز است.

بافت فرسوده، در زمان زلزله دچار بیشترین خسارات می‌شود

وی با اشاره به این‌که یکی از آسیب‌پذیرترین محدوده‌های جمعیتی ما در مقابل بروز حوادث طبیعی و به ویژه زلزله بافت فرسوده است، ادامه داد: به دلیل ناپایداری سازه‌ای که ابنیه واقع در بافت فرسوده شهری و روستایی دارند، بیشترین صددمات هنگام بروز زلزله در این مناطق به‌وقوع می‌پیوندد بنابراین باید از این فرصت الهی استفاده کرده و از زمان به نحوی استفاده کنیم که بیشترین اثربخشی را در کوتاه‌ترین زمان در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی داشته باشیم.

جوانمردی تصریح کرد: رویکردی که در وزارت مسکن و شهرسازی بوده و اقداماتی که برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی انجام شده است، بسیار ارزشمند است و خوشبختانه بخش عمده‌ای از کار انجام شده است.

افزایش تسهیلات بافت فرسوده

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری تصریح کرد:تسهیلاتی که هرساله به نوسازی بافت فرسوده اختصاص داده می‌شود روبه افزایش است به طوری که در در سال ۸۸ حدود ۳۹ هزار واحد تسهیلات، ۸۹، ۶۰ هزار واحد و در سال جاری هم ۱۵۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت می‌شود و در برنامه‌ی سال ۹۱ پیش‌بینی شده حداقل ۲۰۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت شود.

به گفته او در سال ۹۲، ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت می‌شود.

 

 

    نظرات