زیارت؛ حیاط خلوت متخلفان محیط زیست

زیارت؛ حیاط خلوت متخلفان محیط زیست

www.BanaNews.irهجوم ساخت و ساز بی رویه در روستای زیارت و بی توجهی متولیان امر به این موضوع، این روستای هدف گردشگری را به حیاط خلوت متخلفات محیط زیست تبدیل کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روند ساخت و ساز در روستای تاریخی زیارت روند نگران کننده ای دارد و در دو دهه اخیر شتاب قابل توجه و رو به رشدی داشته است.

در حال حاضر موج ساخت سازهای مجاز و غیرمجاز بر بافت قدیمی و سنتی این روستا تاثیر منفی گذاشته است و نیاز است برای حفظ این بافت ارزشمند تلاشهای ویژه ای صورت گیرد.

زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستانهای جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

اگرچه از آغاز سال ۱۳۸۳ استانداری گلستان بدون هرگونه برنامه مشخصی محدودیتهایی را برای ساخت ‌و ساز ایجاد کرده اما آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.

عضو شورای شهر گرگان تاکید کرد: در صورت عدم جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز ناهارخوران و زیارت از بین می روند.

عبدالرضا چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: اگر بدون برنامه ریزی مشخص پیش برویم و از ساخت و سازهای غیر مجاز در ناهار خوران و روستای تاریخی زیارت جلوگیری نکنیم در آینده ای نزدیک هر دو از بین خواهند رفت.

وی اظهار داشت: روند ساخت و ساز در محور ناهارخوران و روستای تاریخی زیارت روند نگران کننده ای دارد.

عضو شورای شهر گرگان بیان کرد: روند ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه در دو دهه اخیر شتاب قابل توجه و رو به رشدی داشته است.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که ده ها هزار متر مربع ساخت و ساز غیرقانونی و بدون مجوز در این عرصه صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر گرگان عنوان کرد: در صورتیکه مطابق مقررات هرگونه ساخت و ساز در این محور غیرقانونی است و بجز موارد خاص بقیه موارد را باید طی مراحل قانونی انجام داد.

چراغعلی افزود: با توجه به نیاز روز افزون به فضاهای طبیعی و عرصه های منابع طبیعی ضرورت دارد در این مورد چاره اندیشی فوری صورت بگیرد و استاندار و مقامات اجرایی استان در این مورد تعجیل کنند چرا که فرصت اندکی باقی مانده و این مناطق شرایط سختی دارند.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان گلستان نسبت به هجوم بی سابقه مردم برای ساخت منزل ییلاقی در روستای زیارت گرگان ابراز نگرانی کرد.

حسین شعبانی گفت: ساخت و ساز و زندگی در این منازل، سبب افزایش انشعابهای غیرمجاز تامین آب از آبشار زیارت شده است که ادامه این روند در آینده، سبب نابودی این آبشار خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اتخاذ تدابیر سخت گیرانه، نظارت بر ساخت و ساز در روستای زیارت گرگان بیشتر می شود.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان گلستان بر حفظ این آبشار و طبیعت زیبای منطقه تاکید کرد و افزود: به این منظور باید کنترل و نظارت بیشتر بر تنها جاده منتهی به روستای زیارت از ورود مصالح برای ساختمانهای غیرمجاز جلوگیری شود.

شعبانی همچنین از شناسایی لودرها و بولدوزرهایی که به اراضی و حریم رودخانه ها تجاوز می کنند خبر داد و گفت: در صورتیکه رانندگان و مالکان این ماشین آلات مجوزهای لازم را اخذ نکنند، ماشین آلات توقیف و به پارکینگ منتقل می شود.

معاون پیشگیری از جرم دادگستری استان گلستان نداشتن متولی کمیسیون ماده ۹۹ شهرداری را یکی از علل افزایش هجوم زمین خواران به عرصه های طبیعی در مرکز استان برشمرد و از استانداری خواست با مشخص کردن مجری احکام این کمیسیون در کوتاهترین زمان ممکن ، عرصه را بر زمین خواران، تنگ کنند.

شعبانی همچنین پیشنهاد کرد که با اختصاص اعتبارات ویژه، اداره منابع طبیعی و محیط زیست زمینهای بالادست و میان دست آبشار زیارت را خریداری و از ساخت و ساز در این عرصه ها جلوگیری کنند.

روستای زیبا و خوش آب و هوای زیارت در جنوب گرگان قرار دارد که در سالهای اخیر با افزایش ساخت و سازها ، طبیعت آن در حال تخریب است.

روستای زیارت در نزدیکی گرگان قرار دارد و دارای فرهنگ و معماری بسیار متفاوت با روستاهای دیگر استان گلستان است و نام این روستا نه بخاطر وجود امامزاده در آن است.

این روستا در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و زیارت بدلیل هوای خنک و معتدل به روستای ییلاقی در تابستانها و در زمستانها بدلیل برف با وجود قرار گرفتن در نزدیکی منطقه ای که هوای معتدل دارد همواره مدنظر گردشگران و مسافران است.

این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن هزار و ۹۶۴ نفر (۴۷۸ خانوار) بوده ‌است.

زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا در ١٧ کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است، این روستا ازشمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می شود.

 

    نظرات