معماران تجربی و نقش آنها در ساخت و ساز

معماران تجربی و نقش آنها در ساخت و ساز

www.BanaNews.irمهدی مؤذن رئیس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران می گوید: وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس قانون نظام مهندسی ساختمان، موظف است که معماران تجربی دست اندرکار ساخت و ساز را شناسایی، تعیین صلاحیت و آموزش دهد و در نهایت پروانه اشتغال برای آنها صادر کند که این مسئولیت از سال ۱۳۸۶ توسط وزارت مسکن به کانون کاردانهای فنی ساختمان محول کرده است

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مؤذن می افزاید: "از دیر باز در کشور مان معماران تجربی در حوزه ساخت و ساز دخیل بوده و فعالیت داشته اند و آثار بسیار زیادی از این معماران تجربی در کشورمان وجود دارد. اتفاقا بعضاً ساختمان های خیلی خوب و مقاومی هم ساخته اند که هنوز هم بر جای باقیست."

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران با اشاره به حضور معماران تجربی در ساخت و ساز کشور اظهار داشت: در حال حاضر، معماران تجربی در حوزه ساخت و ساز بسیار تأثیرگذار هستند. در تمام ساختمان هایی که امروزه ساخته می شود به طور قطع، یک نفر معمار تجربی، حضور دارد. وی افزود: معماران تجربی اشراف کامل بر ساخت و ساز و تمام حوزه های دست اندر کار اجرایی، بخش تاسیسأت، نازک کاری و ...دارند و به همین لحاظ با عوامل اجرایی کارگاهی می توانند ارتباط خوبی را برقرار کنند. بنابراین تفاسیر، معماران تجربی عنصر مؤثری در ساخت و ساز فعلی هستند.

مؤذن با تأکید بر مواد قانون نظام مهندسی تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی بر اساس مواد، ماده ۴ قانون نظام مهندسی، موظف است که این گروه از دست اندرکاران ساخت و ساز را شناسایی، تعیین صلاحیت و آموزش دهد و در نهایت پروانه اشتغال برای آنها صادر کنند. وی ادامه داد: این مسئولیت را از سال ۱۳۸۶ وزارت مسکن و شهرسازی به کانون کاردانهای فنی ساختمان محول کرده است که ما به عنوان متولی این کار، از همان زمان کار را شروع کردیم و تاکنون ۵ آزمون سراسری در سطح کشور برای معماران تجربی برگزار کرده ایم. در حوزه استان تهران تا به امروز تعداد ۸۰۰ کلاس آموزشی برگزار شده و تعداد ۲۰ هزار نفر در این کلاسها شرکت کرده اند.

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران اظهار داشت: ۲۵ تا ۴۰ درصد معماران تجربی در استان تهران در حال حاضر، شناسایی و در آزمون های این کانون شرکت کرده اند. افرادی که در این آزمون ها پذیرفته شده اند تحت آموزش دوره های خاص و ویژه قرار گرفته اند و پس از آن موفق به کسب پروانه اشتغال شده اند.

به گزارش بنانیوز ، مهدی مؤذن در ادامه گفتگو با شاسا با اشاره به حضور معماران تجربی در ساخت و ساز شهر های جدید تصریح کرد: ساختمان های در حال ساخت شهرهای جدید با حضور معماران تجربی ساخته می شوند. در حوزه ساخت و ساز شهری یعنی تمام ساختمان هایی که در همه کوچه های این شهر در حال ساخت است معماران تجربی حضور دارند. امور کارگاهی ساختمان های در حال ساخت به وسیله معماران تجربی در حال انجام است. به همین دلیل، تعیین صلاحیت، آموزش، صدور پروانه اشتغال برای معماران تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که با این کار دست عواملی که تخصصی در این کار ندارند، از حوزه ساخت و ساز کوتاه خواهد شد.

رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران ضمن اشاره به ورود افراد ناوارد به این حوزه ابراز داشت: امروزه تعداد زیادی وارد حوزه ساخت و ساز شده اند؛که با این کارهایی که ما در حال انجام آن هستیم، افراد با صلاحیت می توانند در حوزه ساخت و ساز حضور یابند.

مؤذن تصریح کرد: بر اساس آیین نامه های صادر و ابلاغ شده، به جز افراد پذیرفته شده در کانون و مهندسان و کاردان های فنی که دارای پروانه اشتغال هستند، هیچ فرد دیگری حق ساختمان سازی ندارد. اگر امروز، بخش های اجرایی و نظارتی وظایف خود را به درستی انجام دهند، افراد بدون پروانه اشتغال وارد حوزه ساختمان سازی نخواهند شد. ولی متاسفانه ، حداقل در شهر تهران کماکان افراد بدون صلاحیت در ساخت و ساز فعالند و دستی در این کار دارند.

به گزارش بنانیوز رییس کانون کاردانهای فنی ساختمان استان تهران با اشاره به آزمون های این کانون اعلام کرد: بر اساس اعلام وزارت مسکن و شهرسازی، در شهریور و اسفند ماه سال جاری دو مرتبه ، آزمون تعیین صلاحیت در حوزه های مختلف برای معماران تجربی برگزار می شود. لذا بر این اساس، معماران تجربی که تاکنون در این آزمون ها شرکت نکرده اند می توانند با مراجعه به دفتر کانون کاردانهای استان تهران ثبت نام کرده تا پس از شرکت در آزمون و در صورت قبولی برای آنها پروانه اشتغال صادر شود.

گفتنی است؛ علاقه مندان به شرکت در این آزمون می توانند به نشانی ضلع شمال غربی پل سید خندان، نبش خیابان شقاقی، ساختمان ۱۰۰۰ ، بلوک ۲ واحد۱۰ به دفتر کانون کاردانهای استان تهران مراجعه و یا با شماره تلفن : ۲۲۸۸۱۴۸۸ تماس حاصل کرده و با مراجعه به امور معماران تجربی از همین الان ثبت نام کنند.

معماران تجربی که در شهرستان های استان تهران و البرز ساکنند می توانند با تماس تلفنی، پیش ثبت نام خود را انجام دهند. متقاضیان در ۲۹ استان دیگر می توانند به کانون کاردانهای فنی ساختمان همان استان مراجعه و ثبت نام خود را انجام دهند.

    نظرات