روایت یک مشاور املاک از تاثیر مسکن مهر در تهران

روایت یک مشاور املاک از تاثیر مسکن مهر در تهران

www.BanaNews.irزمانی که برای اولین بار متقاضیان در بازار مسکن با جزئیات مسکن مهر آشنا شدند، عده‌ای صاحبخانه شدن را به رغم شرایط بسیار دشوار (از لحاظ عدم قدرت مالی کافی) انجام شدنی تصور کردند و همچنین از سوی دیگر کارشناسانی که دید مثبت به اجرای پروژه مسکن مهر داشتند، ارزانی را برای بازار مسکن از بابت خرید، فروش و اجاره پیش‌بینی می‌کردند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اما این روزها شواهد در بازار مسکن بیانگر مساله دیگری است، از یک سو ادامه نوسان قیمت فروش و اجاره و از طرف دیگر رشد حجم متقاضیان در بازار مسکن.

بنگاهداری واقع در محدوده بلوار فردوس درباره تاثیر مسکن مهر بر میزان متقاضی و قیمت‌ها در بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: مسکن مهر هنوز تاثیر آنچنانی بر رفع مشکلات بازار مسکن چه از لحاظ حجم متقاضیان و چه از بابت قیمت‌ها نداشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: در اولین ثبت‌نام‌هایی که برای پروژه مسکن مهر صورت گرفت، مسوولان اعلام کردند که متقاضیان باید پیش پرداختی نزدیک به ۶ میلیون تومان و علاوه براین ماهانه مبلغی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان را به عنوان قسط تا ۱۵ سال پرداخت کنند، اما به مرور زمان مبلغ پیش پرداخت و همچنین مبلغ اقساط افزایش یافت و مدتی است که زمان تحویل واحدها که در قراردادها ذکر شده با تاخیر مواجه می‌شود.

این بنگاهدار درباره حجم خریدارانی که از بازار مسکن خارج شده‌اند و به مسکن مهر روی آورده‌اند، تاکید کرد: برخی افراد براین باورند که میزان چشمگیری از خریداران به سمت مسکن مهر رفته‌اند، اما این تصور کاملا اشتباه است چرا که به نظر نمی‌رسد که افرادی که در شهرک غرب، سعادت‌آباد، پونک، تهرانپارس، نارمک، یوسف آباد، امیرآباد، فاطمی، فرمانیه، الهیه، نیاوران و دیگر محله‌های مرغوب سکونت دارند، بتوانند به خارج از تهران مهاجرت کنند و با حداقل امکانات رفاهی و تفریحی کنار بیایند.

ساسان همچنین به این موضوع اشاره کرد که شواهد نشان می‌دهد اکثر افرادی که برای مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، ساکنان حاشیه تهران هستند و برای نزدیکی به محل کار خود به این پروژه پناه آورده‌اند و شاید فقط تعداد انگشت شمار که آن هم بعید است، از مناطق شمال، غرب، شرق و مرکز تهران در پروژه مسکن مهر ثبت نام کرده‌اند و این مساله نشان می‌دهد که از حجم متقاضیان در بازار مسکن به خصوص اجاره‌نشین‌ها کاسته نشده است.

وی در رابطه با سود و زیان مستاجران از خرید واحدهای مسکن مهر، خاطرنشان کرد: در تهران واحدهایی با شرایط مناسب فروش به بازار عرضه می‌شوند که ارزش خرید آنها بیشتر از ثبت نام در مسکن مهر است. برای مثال یک واحدی که با شرایط ۲۰ میلیون تومان نقد، ۲۰ میلیون تومان وام و ۱۴ میلیون تومان رهن و همچنین سنددار است به مراتب بهتر از واحدی است که سند آن ۹۹ ساله است و موقعیت قرارگیری آن خارج از تهران با نبود وسایل حمل و نقل عمومی، عدم امکانات آموزشی، بهداشتی و غیره است.

از سوی دیگر، متقاضیانی که قدرت کافی برای خرید دارند به‌طور یقین از خرید در تهران منصرف نمی‌شوند که به سراغ حاشیه تهران بروند و روزانه زمان زیادی را در ترافیک سپری کنند تا به محل کار خود برسند.

این مشاور املاک همچنین در رابطه با وضعیت قیمت‌های فروش واحدهای مسکونی در بازار مسکن اظهار کرد: مسکن مهر کمکی به کاهش قیمت‌های پیشنهادی در بازار معاملات ملکی نکرده است، زیرا از زمان آغاز اجرای پروژه مسکن مهر شاهد افزایش قیمت مسکن به تعداد دفعات بوده‌ایم و در حال حاضر هم قیمت فروش در بلوار فردوس نسبت به ۲ ماه گذشته با نوسان مواجه شده است.

 

    نظرات