افزایش محدود اجاره‌بها طی سال جاری

افزایش محدود اجاره‌بها طی سال جاری

www.BanaNews.irقائم‌مقام وزیر مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای طرح آسمانی مسکن مهر منجر به کنترل قیمت زمین و مسکن شد، تصریح کرد: در سال گذشته تا حدودی افزایش اجاره داشتیم در سال جاری نیز افزایش محدودی صورت گرفته که به گفته مشاوران املاک حدود هشت تا ۱۰ درصد است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی لطفی‌زاده با بیان این‌که در آغاز اجرای طرح مسکن مهر ثبت نام از متقاضیان به عهده وزارت تعاون بود، گفت: آن زمان حدود ۴٫۵ میلیون نفر برای طرح مسکن مهر ثبت نام کردند.

لطفی‌زاده تصریح کرد: از ۴٫۵ میلیون نفر متقاضی با همکاری وزارت تعاون مشخص شد که ۱٫۵ میلیون نفر واجد شرایط هستند و سازمان‌دهی اولیه متناسب با استان‌های مختلف صورت گرفته و برنامه اولیه تنظیم شد.

وی ادامه داد: وزارت تعاون برای حصول اطمینان اعلام کرد که متقاضیان یک میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین واریز کنند اما حدود ۹۷۳ هزار نفر مبلغ اعلام شده را واریز کردند و به این ترتیب ساخت حدود یک میلیون واحد مسکونی طرح مسکن مهر برنامه‌ریزی شد.

قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی با بیان این‌که به تدریج با آغاز اجرای این طرح اقبال نسبت به این طرح بیشتر شد، گفت: ‌اکنون ساخت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ساخت طرح مسکن مهر است.

وی اضافه کرد: سرپرست خانوار یا خودسرپرستی، قرمز نبودن فرم "ج"(عدم استفاده از امکانات دولتی)، ساکن بودن به مدت پنج سال در محل مورد تقاضا برای مسکن مهر و همچنین مالک واحد مسکونی نبودن از سال ۸۱ به بعد از شرط‌های لازم برای متقاضیان طرح مسکن مهر است.

به گفته او برای کسانی که از کلانشهرها به شهرهای کوچک مهاجرت می‌کنند شرط پنج سال سکونت الزامی نیست.

لطفی‌زاده با بیان این که در ابتدای دولت دهم پی‌ریزی ۷۰ هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر انجام شده بود، اضافه کرد: اکنون هیچ قرارداد ساخت مسکن به مدت بیش از یک سال منعقد نشده است.

وی در ادامه با بیان این‌که در ابتدای اجرای طرح زمین برای ساخت به تعاونی‌ها واگذار می‌شد، اظهار کرد: به تدریج تعاونی‌ها مسوولیت ساماندهی افراد را به عهده گرفتند و وزارت مسکن و شهرسازی با پیمانکاران و انبوه‌سازانی که پروانه یا مجوز ساختمان‌سازی دارند قرارداد منعقد کرد تا پس از این که ساختمان به مرحله سفت‌کاری رسید به تعاونی‌ها معرفی شود.

قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی با بیان امروز تمام کار در بخش مسکن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، گفت: کاهش قیمت با استفاده از تکنولوژی و به کارگیری دانش روز دنبال می‌شود.

به گفته او تعاونی‌هایی که خود اقدام به ساخت مسکن می‌کنند ملزم به رعایت مشخصات فنی ابلاغ شده از طرف وزارت مسکن و شهرسازی نیستند و بنابراین ممکن است هزینه‌ی ساخت واحدهای مسکونی آن‌ها بیشتر و در نتیجه میزان آورده اعضای آنها بیشتر باشد.

وی گفت: با توجه به تفاهم‌نامه سه جانبه وزارت مسکن و شهرسازی قیمت ساخت واحد مسکونی با آسانسور متری ۳۱۰ هزار تومان و بدون آسانسور ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و هزینه صدور پروانه، بیمه، نظارت نظام مهندسی، محوطه‌سازی و انشعابات به این مبلغ اضافه می‌شود و در صورتی که ساخت با روش صنعتی صورت بگیرد مبلغ تسهیلات بیشتر بوده و در نتیجه آورده کمتر می شود.

لطفی زاده اضافه کرد: شهر تهران کمترین کسری واحد مسکونی را دارد و در سال ۸۹ و ۹۰ ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران اجرا شده و سالانه ۱۲۰ هزار ازدواج در این استان صورت می‌گیرد.

قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: تعداد واحد مسکونی که در شهر تهران در حال ساخت است بیشتر از نیازی است که ناشی از ازدواج و تشکیل خانواده است.

به گفته او هر چه میزان عرضه و تقاضا به هم نزدیک‌تر باشد سوداگری کاهش می‌یابد و هر چه این فاصله بیشتر باشد سودا گران به این بخش وارد شده و قیمت‌ها با لا می‌رود.

وی با تاکید بر این که مهمترین وظیفه ما تولید برای عرضه مناسب مسکن است، خاطرنشان کرد: مردم باید باور داشته باشند که تولید انجام شده است.

لطفی زاده در پایان ضمن تشکر از انبوه‌سازان برای حضور در اجرای طرح مسکن مهر، گفت: از شنبه هفته آینده در شهر پرند واگذاری واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر آغاز می‌شود.

 

 

    نظرات