محدوده بافت های فرسوده شهری آسیب پذیر ترین مناطق در برابر زلزله

محدوده بافت های فرسوده شهری آسیب پذیر ترین مناطق در برابر زلزله

www.BanaNews.irسرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی) گفت : محدوده های بافت فرسوده شهری در سطح کشور بخاطر وجود بناهای ناپایدار، اسیب پذیرترین مناطق در برابر زلزله محسوب می شوند .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد حسین جوانمردی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : دولت براساس برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری فرصت مناسبی برای ایمن سازی خانه های واقع در این مناطق فراهم ساخته که از جمله آنها تسهیلات بانکی قرض الحسنه است .

وی افزود : اعطای تسهیلات مذکور بدون سپرده گذاری صورت می گیرد و کارمزد آن چهار درصد است و مابه التفاوت آن از سوی وزارت مسکن وشهرسازی پرداخت خواهد شد.

جوانمردی با بیان اینکه یکی از شاخص های بافت فرسوده شهری ریزدانگی است که قطعات مسکونی در مساحت های کوچک قرار دارند ،گفت : شرکت عمران وبهسازی شهری ایران برای ایجاد انگیزه و تشویق مالکین اینگونه اراضی موضوع تجمیع را مطرح ساخته که در برنامه کاری قرار دارد .

وی افزود: مالکینی که ملک آنها در بافت های فرسوده شهری واقع شده و اقدام به تجمیع نمایند و عرصه آنها حداقل به ۱۵۰ متر مربع برسد ، تسهیلات اسکان موقت به انها پرداخت می شود که به شکل قرض الحسنه با سود چهار درصد و دوره بازپرداخت دو ساله است .

امسال اعتبارات بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ۸۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که این رقم بیش از دو برابر سال ۱۳۸۹ است .

سازمان مدیریت بحران کشور پیشتر اعلام کرد :ایران در منطقه زلزله خیز کوههای آلپ- هیمالیا واقع شده و ۷۸ درصد از مساحت کل کشور در منطقه لرزه های جدی واقع شده اند .

جوانمردی یادآور شد : بررسیها حاکی از آن است که ۶۵ هزار هکتار از اراضی کشور دارای مشخصه بافت فرسوده شهری هستند و در قالب برنامه پنجم توسعه سالانه باید ۱۰ درصد از اراضی بافت فرسوده شهری نوسازی و بهسازی شوند .

 

 

    نظرات